Sinds andere halve week heeft mijn paard besloten wanneer we linksom gaan draven en de teugels oppakken om te gaan steigeren.
Eerst dachten we dat het kwam omdat we die dag ervoor les hebben gehad dat hij last van spierpijn zou hebben, we hebben toen besloten om hem even 2 dagen rust te geven.
Nou wou ik volgende week donderdag weer opstappen met stappen beide kanten op was er niks aan de hand rechtsom draven was ook geen probleem maar linksom draven (met de teugels op maat) gaf hij weer zo reactie wanneer ik mijn buitenhand erbij hield. Gelijk weer alleen maar steigeren en hard in de achteruit.
Toen toch maar 30 min. die ruzie aangegaan en op een gegeven moment liep hij paar passen goed over de hoefslag.
Die dag erna weer opnieuw een poging gedaan weer deed hij zo raar alleen linksom in draf toen maar even in de binnenbaan gereden om te zien of hij het daar ook deed. '' Wat dus ook het geval was''.
Zaterdag wou ik dus weer naar de buitenbaan lopen met hem begon hij al op het erf te steigeren en moest ik een stalgenoot om hulp vragen omdat hij alleen maar omhoog kwam. Kon benen geven en mijn sporen erin drukken wat ik wou maar hij bleef dit gedrag vertonen. Ook ging hij zaterdag helemaal uit zijn plaat toen ik erop zat. Echt hoog steigeren dat het gewoon niet meer leuk was en wanneer we dan bijna beneden waren bedacht hij dat hij ook nog wel even kon bokken.
Daarom met instructrice afgesproken dat ik hem zondag eerst even met touwtjes moest longeren voordat ik op stap. A'fijn dat heb ik gedaan met longeren was er niks aan de hand netjes los laten geen probleem. Maar toen ik de teugels weer opmaat nam hem weer gewoon te gaan rijden was het weer mis.
Naarmate de week vorderde werd het naar ons idee ook alleen maar erger.
Nu zijn we gisteren naar de paardenkliniek in Vinkega (fysio, manuelatherapie etc.) geweest en zij hebben niks kunnen vinden waarom hij in één keer dit gedrag vertoont.
Ook hebben ze meteen naar mijn zadel gekeken of deze goed lag maar dat zag er gewoon prima uit ook zijn tanden zagen er goed uit. Klopt ook wel wat hij is in november nog naar de tandarts geweest. Hij was verder prima los in zijn lijf ze kon zijn nek beide kanten op buigen rug was mooi los zag er goed uit. Fijn om te horen dat er niks lichamelijks aan de hand is maar dan komt de vraag waar komt het dan vandaan???????
We hebben nu druppels mee gekregen voor zijn spieren en moeten nu een week longeren. Tegen het einde van de week moet ik hem even met bijzet longeren zodat hij weer wat kan wennen en dan maar zien hoe hij reageert. Bij geen verandering moeten we weer terugkomen
Ze kon als enige reden bedenken dat hij heel iets van achter slap was dat hij daarom van achteren niet goed wilt sluiten.(Maar dit kon ook met de leeftijd te maken hebben, mijn paard is namelijk een laatbloeier bijna 6) Maar ook zij stelde de vraag waarom wordt zijn gedrag dan erger.
Dus mij vraag aan jullie is hebben jullie dit wel eens eerder mee gemaakt?
Het is verder best een nuchter dier en vind veel dingen goed. Het is af en toe wel een mannetje maar dit gedrag heeft hij nog nooit eerder vertoond. Zelf instructrice heeft heel veel paarden gehad om op te leiden en rijd zelf ook fanatiek wedstrijden in het ZZ-licht/zwaar en heeft dit nog niet eerder mee gemaakt.
Het kan natuurlijk verzet wezen van hem maar vanwaar deze reactie zo ineens?. Ik wil hem best op zijn donder geven wanneer hij zo reageert maar heb wel het gevoel als ik het doe wil ik ook zeker weten dat het verzet is en niet dat het straks blijkt dat hij pijn heeft!!
'' Al met al een moeilijke situatie en lastige situatie''