Waarom plotseling dit gedrag vertonen met rijden ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

netam12

Waarom plotseling dit gedrag vertonen met rijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 14:29

Ik zal de titel even onderbouwen.

Sinds andere halve week heeft mijn paard besloten wanneer we linksom gaan draven en de teugels oppakken om te gaan steigeren.
Eerst dachten we dat het kwam omdat we die dag ervoor les hebben gehad dat hij last van spierpijn zou hebben, we hebben toen besloten om hem even 2 dagen rust te geven.
Nou wou ik volgende week donderdag weer opstappen met stappen beide kanten op was er niks aan de hand rechtsom draven was ook geen probleem maar linksom draven (met de teugels op maat) gaf hij weer zo reactie wanneer ik mijn buitenhand erbij hield. Gelijk weer alleen maar steigeren en hard in de achteruit.

Toen toch maar 30 min. die ruzie aangegaan en op een gegeven moment liep hij paar passen goed over de hoefslag.
Die dag erna weer opnieuw een poging gedaan weer deed hij zo raar alleen linksom in draf toen maar even in de binnenbaan gereden om te zien of hij het daar ook deed. '' Wat dus ook het geval was''.
Zaterdag wou ik dus weer naar de buitenbaan lopen met hem begon hij al op het erf te steigeren en moest ik een stalgenoot om hulp vragen omdat hij alleen maar omhoog kwam. Kon benen geven en mijn sporen erin drukken wat ik wou maar hij bleef dit gedrag vertonen. Ook ging hij zaterdag helemaal uit zijn plaat toen ik erop zat. Echt hoog steigeren dat het gewoon niet meer leuk was en wanneer we dan bijna beneden waren bedacht hij dat hij ook nog wel even kon bokken.
Daarom met instructrice afgesproken dat ik hem zondag eerst even met touwtjes moest longeren voordat ik op stap. A'fijn dat heb ik gedaan met longeren was er niks aan de hand netjes los laten geen probleem. Maar toen ik de teugels weer opmaat nam hem weer gewoon te gaan rijden was het weer mis.
Naarmate de week vorderde werd het naar ons idee ook alleen maar erger.

Nu zijn we gisteren naar de paardenkliniek in Vinkega (fysio, manuelatherapie etc.) geweest en zij hebben niks kunnen vinden waarom hij in één keer dit gedrag vertoont.
Ook hebben ze meteen naar mijn zadel gekeken of deze goed lag maar dat zag er gewoon prima uit ook zijn tanden zagen er goed uit. Klopt ook wel wat hij is in november nog naar de tandarts geweest. Hij was verder prima los in zijn lijf ze kon zijn nek beide kanten op buigen rug was mooi los zag er goed uit. Fijn om te horen dat er niks lichamelijks aan de hand is maar dan komt de vraag waar komt het dan vandaan???????
We hebben nu druppels mee gekregen voor zijn spieren en moeten nu een week longeren. Tegen het einde van de week moet ik hem even met bijzet longeren zodat hij weer wat kan wennen en dan maar zien hoe hij reageert. Bij geen verandering moeten we weer terugkomen }:0

Ze kon als enige reden bedenken dat hij heel iets van achter slap was dat hij daarom van achteren niet goed wilt sluiten.(Maar dit kon ook met de leeftijd te maken hebben, mijn paard is namelijk een laatbloeier bijna 6) Maar ook zij stelde de vraag waarom wordt zijn gedrag dan erger.
Dus mij vraag aan jullie is hebben jullie dit wel eens eerder mee gemaakt?

Het is verder best een nuchter dier en vind veel dingen goed. Het is af en toe wel een mannetje maar dit gedrag heeft hij nog nooit eerder vertoond. Zelf instructrice heeft heel veel paarden gehad om op te leiden en rijd zelf ook fanatiek wedstrijden in het ZZ-licht/zwaar en heeft dit nog niet eerder mee gemaakt.
Het kan natuurlijk verzet wezen van hem maar vanwaar deze reactie zo ineens?. Ik wil hem best op zijn donder geven wanneer hij zo reageert maar heb wel het gevoel als ik het doe wil ik ook zeker weten dat het verzet is en niet dat het straks blijkt dat hij pijn heeft!!

'' Al met al een moeilijke situatie en lastige situatie''

nijland

Re: Waarom plotseling dit gedrag vertonen met rijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:20

klinkt toch als of je paard blokkeert als je linksom aandraaft.
kan je wel rechtsom aandraven en stelling naar links nemen?
of rechtsom draven en al dravend van hand veranderen? doet hij het dan ook?

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 18:05

Ik kan rechtsom draven en stelling naar links nemen dat is geen probleem. Als ik van hand verander naar links doet hij het zelfde...
Wanneer ik de teugels lang heb kan ik ook rustig linksom draven maar zodra hij wat druk voelt stopt hij ermee..

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:14

je zou toch echt denken dat er lichamelijk wat mis is.
idd moeilijk verhaal

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:20

Gebitsprobleem? Heb je je bit gecontroleerd? Zijn zijn ogen in orde?
Hoe gaat het met longeren?

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 05:57

Fysio naar laten kijken? Zou nog best kunnen dat er iets niet helemaal goed zit wat de da niet heeft kunnen vinden..

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 07:30

@Akhal: Gebit is in november nog na gekeken. Ook hebben ze er in Vinkega nog naar gekeken.
Met longeren is er niks aan de hand, hij loopt netjes mijn zijn neus laag over de grond en laat mooi los ..

@Play: In Vinkega hebben ze alles in één. Zal even de link geven dan kan je er een beeld bij vormen wat voor mensen er rond lopen :)
http://www.paardenkliniekvinkega.nl/index2.html

Bedankt in iedergeval voor de reacties en het mee denken :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 07:38

Ja ik zou ook nog even de giro of de fysio erbij halen.
Want klinkt el als pijn, als hij het nooit eerder deed en nu wel dan is er echt wel iets niet in orde en ik zou hem daar zeker niet voor straffen.
Al shij het aan de longe niet doet en wel met et jou op de rug , dan kan jij ook heel goed de stoor factor zijn, dus controleer je hulpen, je zit , wat doet hij als je zonder zadel rijd of zonder bit, ga zoeken naar waar het vandaan komt en zoek vooral geen ruzie of gevecht uit want dat maakt het alleen maar erger , want het paard moet op jou aan kunnen en dat doet hij niet als jij hem straft en ruzie gaat zoeken, hij geeft iets aan aan jou de taak dat te vinden en niet te bestraffen.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 07:59

Midgie: Klopt inderdaad wat je zegt.
Ik kan de stoor factoor zijn maar vanwaar dan zijn reactie als ik nog naar de bak moet gaan. En dat het binnen 1,5 week zo sterk is. Terwijl hij dt eerder nog nooit heeft gedaan..

En zondel zadel rij ik niet op hem '' die tijd hebben we gehad''. Plus dat hij ook super hoog opgooid en dat je niet goed kunt blijven zitten. Heb het wel eens geprobeerd in de jonge jaren maar kwam niet verder dan een halve volte.

Maar bedankt voor de tip! We wachten het nog even een weekje af om te zien hoe hij naar een week reageert en anders moeten we maar een bezoekje brengen in Kootwijkerbroek bij de fysio!

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:15

met longeren was het geen probleem?

en longeren met ruiter erop?
(evt met instruc)

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 08:18

Met longeren is inderdaad geen probleem. Maar waarom zou ik moeten longeren met een ruiter erop? Dan kan ik netzo goed gewoon rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:26

Het zou ook kunnen zijn dat het toch aan je zadel ligt, dat er binnenin iets kapot is wat je aan de buitenkant niet kunt zien, waar druk op komt als je op links rijdt. Misschien toch even na laten kijken door een goede zadelmaker, van bijvoorbeeld een gebroken boom kunnen ze ook heel raar gaan doen. Of probeer met een ander zadel te rijden, kijken of hij dan nog zo reageert.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 08:30

Dat is inderdaad een goed idee joenohoe. Zal over een week eens kijken of ik van iemand op stal een zadel kan lenen dan weet ik het natuurlijk zeker.

Bedankt voor de tips!!!!

Hier mag een slotje op!!