Ik ben scheef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jethafa

Ik ben scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 13:07

Ik heb even gezocht, maar ik kon er zo snel niks over vinden.

Ik ben scheef :o En niet zo'n beetje ook! Het zadel schuift naar 1 kant, en ik merk gewoon steeds dat ik naar links zit. De ene kant gaat ook lastiger (heeft ook met het paard te maken) en in de galop merk ik echt dat ik naar 1 kant 'hang'. Ik vind de galop sowieso moeilijk (paard ook), maar jeutje, ik schrok van mezelf toen ik er op ging letten!

Nu vraag ik me af, fijn dat ik het nu door heb, maar wat doe ik hiermee? Ik rij pas sinds kort weer intensiever, dus misschien is het een kwestie van goed oefenen en zelf er op letten... Maar ja, liefst zou ik er nog wat meer oefeningen voor doen om het te trainen. Iemand ideeën? Ik dacht zelf aan ff zonder beugels rijden af en toe, om een beetje beter in het midden te blijven. In galop durf ik dat nog even niet met dit paard, maar in stap en draf helpt het misschien al. Ik heb trouwens niet het idee dat ik uit balans ben, gek eigenlijk. Doorzitten gaat ook best. Het voelt alsof mijn billen wel recht zitten, maar mijn benen niet (druk op ene been is groter dan op andere been).

Iemand tips?

BelgenGek

Re: Ik ben scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:11

ben je weleens nagekeken door een arts/therapeut?
die kan jou vertellen waar het probleem zit.
Ik heb mn heupen wat scheef maar corrigeer dat van boven
waardoor ik wat scheefgezakt zit en altijd mn ene beugelriem 2 gaten langer moest
om een beetje in balans te blijven..

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:15

Je schrijft het al. Dat de ene kant lastiger gaat dan de andere kant en inderdaad heeft dat met het paard te maken en daardoor ook met jou. Jij zit nl. scheef omdat je paard scheef is, oftewel: niet rechtgericht. Ga maar eens googlen op "rechtrichten paard" en vraag je instructie er ook naar. (Die zou het ook hebben moeten zien.)

Zolang als je je paard niet rechtgericht hebt zul je de scheefheid terugvinden in je rijden. Het ligt dus niet zozeer aan je zelf maar meer aan je paard dat je scheef zit.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:01

Ik zit sinds kort ook heel erg scheef tijdens het paardrijden. Het kan inderdaad zo zijn dat je paard niet rechtgericht is maar het kan ook aan jezelf liggen. Zo zit ik bijvoorbeeld op ELK paard waar ik opstap scheef...Heb daarnaast ook nog rugklachten. Ik heb de tip gekregen om eens langs een manueel therapeut te gaan omdat ik waarschijnlijk zelf scheef ben, mischien is zoiets ook wat voor jou?

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:45

ook ik ben niet helemaal recht met rijden (ook op verschillende paarden) het lijkt wel of ik naar links gedraaid zit. Doordat ik dit nu weet, kan ik er op letten, en corrigeer ik mezelf. Wat voor mij goed helpt, is af en toe zonder zadel rijden. merk dat ik dan toch rechter zit.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:14

Ik ben het niet helemaal eens met jibberjabber, ik denk niet dat het standaard zo is dat het paard scheef is en de ruiter daardoor scheef lijkt. De ruiter kan zelf ook scheef zijn, los van het paard zeg maar. Maar wel is het zo dat het paard ook rechtgericht moet worden dus deze website zou je misschien kunnen helpen: http://www.paardenbegrijpen.nl/ Voor jezelf zou ik naar een fysiotherapeut gaan of naar een cesartherapeut, die kan bepalen of je scheef bent of dat er ergens in je lichaam iets vastzit en welke oefeningen jij kan doen. Misschien ben je zelf niet scheef, maar het zou wel zo kunnen zijn. Je zou natuurlijk ook zitlessen kunnen gaan nemen zodat je je volledig kan concentreren op jouw houding.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 08:06

Bedankt! Het ligt idd niet helemaal aan het paard, want de eigenaresse heeft het niet, zelfde paard. Het zadel schuift bij haar ook wel eens, maar niet zo erg als bij mij. Paard en ik versterken elkaar misschien wel hierin.

Mijn pa is fysio, dus die ga ik zeker eens vragen om te kijken waar het aan ligt. Zitles is nog wel eens een goed idee, alhoewel ik niet weet of dat lukt met dit paard (weet niet hoe ze is aan de longe enzo). We zijn ook pas net samen aan het rijden, een paar weken, dus misschien wordt het nog beter.

Bedankt! Meer tips zijn wel welkom!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:11

BEN je scheef of VERMOED je dat je scheef bent.
Dit is een heel groot verschil.

Je paard kan scheef zijn, je zadel kan wat scheef zijn, maar je kunt ook bv vast zitten in je bekken/heupkolom of dat je een been langer kan maken dan je andere been.
Maar het kan ook nog zijn dat je bv een schouder meer laat hangen dan de andere waardoor je rompbalans scheef komt te zitten.
Probeer op beide beugels evenveel druk te houden en idem met je zitbeenknobbels, maar ook met je handen en schouders.

Edit: Uit je topics te lezen kom je uit de buurt van Kampen/Zwolle.
Mocht je interesse hebben.. Ik kom als zit houding coach ook bij jou in de buurt.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 08:27

Ik vermoed het. Vooral omdat ik nog niet zo veel heb gereden weer na mijn zwangerschap/bevalling. Hierdoor is er nogal wat gebeurd natuurlijk, in je lichaam. Ik ben deze zomer weer heel rustig begonnen, in het najaar weer een poos niks en nu sinds de winter weer. Maar goed, nu heeft dit paard een duidelijk moeilijkere kant en doordat het zadel scheef zakte merkte ik het op. Vooral in de galop (waarbij zij naar binnen valt) val ik naar buiten en hang ik op mijn rechterbeen.

Ik ga het de komende tijd nog even aankijken. Wat meer elkaar leren kennen en zonder beugels proberen. Het lijkt namelijk vooral de galop te zijn, als ik het zo bedenk. Ik ben best wel klassiek opgeleid, en ik merk best goed of mijn handen/schouders/billen scheef zijn, en dat voelt niet zo. Ik voel zelf alleen in mijn knieëen en voeten het verschil.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:28

Veel paarden zijn van nature scheef en als ruiter moet je oppassen dat je niet mee gaat in die scheefheuid.
Dus rechtrichten word een werkwoord :)

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:17

Jethafa schreef:
Ik vermoed het. Vooral omdat ik nog niet zo veel heb gereden weer na mijn zwangerschap/bevalling. Hierdoor is er nogal wat gebeurd natuurlijk, in je lichaam. Ik ben deze zomer weer heel rustig begonnen, in het najaar weer een poos niks en nu sinds de winter weer. Maar goed, nu heeft dit paard een duidelijk moeilijkere kant en doordat het zadel scheef zakte merkte ik het op. Vooral in de galop (waarbij zij naar binnen valt) val ik naar buiten en hang ik op mijn rechterbeen.

Ik ga het de komende tijd nog even aankijken. Wat meer elkaar leren kennen en zonder beugels proberen. Het lijkt namelijk vooral de galop te zijn, als ik het zo bedenk. Ik ben best wel klassiek opgeleid, en ik merk best goed of mijn handen/schouders/billen scheef zijn, en dat voelt niet zo. Ik voel zelf alleen in mijn knieëen en voeten het verschil.

Heb je al eens gekeken of niet toevallig 1 been iets langer is dan de andere? Dat je daarom met 1 been langer (of juist korter) zit waardoor je zelf scheef gaat zitten?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:01

Mijn paard is ook nog aardig scheef, maar ik heb ook vaak meer druk op mijn linkerbeen en dat is niet omdat hij scheef is, dat doe ik zelf..
Heel moeilijk om te corrigeren..

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:37

volg dit even!
Ik ben precies het zelfde!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:37

Citaat:
Heb je al eens gekeken of niet toevallig 1 been iets langer is dan de andere? Dat je daarom met 1 been langer (of juist korter) zit waardoor je zelf scheef gaat zitten?

De kans dat je hiermee te maken hebt is bijzonder klein.
Je kunt dit simpel meten door met je rug tegen de muur aan te gaan zitten, kont goed tegen de muur aan, benen lang maken en dan zie je vrij snel of je ene been langer of korter is dan de ander.
Wat ik vaak zie gebeuren is dat men het ene been hoger in de keupkolom zet dan het andere been.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:59

De enige tip die ik kan geven is ontzettend op jezelf letten en telkens kijken of je goed zit. ZO niet, ga je goed zitten. Hoe meer je erop let, hoe beter je automatisch recht gaat zitten.
Ik heb op de één of andere manier hetzelfde ontwikkeld met mijn handen, de ene hoger dan de ander, maar daar let ik nu ook heel erg op en nu gaat het ook beter :)

m_smeets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 18:19

Na het opstappen kan je jezelf controleren of je recht zit door je paard halt te laten houden en eerst over je rechterschouder en daarna over je linkerschouder om te kijken. Dan voel je hoe je zit en kan je het corrigeren voordat je begint met rijden.

Om tijdens het rijden beter recht te zitten kan je erop letten goed tussen de oren van je paard door te kijken. Dan wordt het makkelijker recht te blijven zitten.

Ik denk dat het slim is je rug na te laten kijken door je vader en te controleren of je zelf scheef bent of dat je teveel meegaat in het scheef zijn van het paard.

Om zelf bewust en recht met mijn lichaam om te gaan volg ik Yoga lessen. Dan ben ik meer bewust van mijn eigen houding en dat kan ik dan weer toepassen tijdens het rijden.

Succes!

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:02

In principe is ieder mens (net zoals ieder paard) niet symetrisch. Wij proberen onze paarden zo te trainen dat ze links en rechts alle spiergroepen (bewegingsketens) gelijk belasten en daardoor links en rechts even sterk en soepel worden. (zouden met ons lichaam ook moeten doen)

In ons dagelijks leven "trainen" wij ons lichaam niet symetrisch en herhalen we steeds dezelfde bewegingen (schoudertas steeds aan dezelfde kant hangen, zware tassen steeds met dezelfde arm optillen, altijd op schoenen en op harde bodems lopen, etc., etc.) Dit kan op den duur overbelasting geven waardoor je gaat compenseren. Er ontstaan blokkades. b.v. een bekkenhelft kantelt meer naar voren. Door storingen in onze bewegingsketens worden we scheef. Als je scheef op je paard gaat zitten compenseert je paard en wordt hij ook scheef.

De blokkades kunnen door talloze oorzaken ontstaan , een osteopaat en of manueel therarapeut kan jouw houding beoorden en blokkades aanpakken. (en je hebt natuurlijk ook goede paardenosteopaten) Op den duur ontwikkel je zelfs pijnklachten door die blokkades en dat moet je proberen te voorkomen.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:09

MIjn vermoeden: hoe meer je werkt aan het rechtrichten van hert paard tijdens de trainingen, hoe minder je scheef zal gaan zitten. Kijk ook uit dat je niet mee gaat met de scheefheid van het paard. Als ie je bijv op de rechterhand naar buiten gooit door zijn scheefheid, probeer goed recht te blijven zitten en je er heel bewust van te zijn. Je instructrice kan je daar vast mee helpen.

Marizzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:14

Ik denk dat het wel handig is om een keer naar een fysio o.i.d. te gaan. Dan weet je in ieder geval zeker of het wel of niet aan jou ligt.

Mijn bekken staat scheef waardoor ik op bv fiets en paard altijd scheef zit. Ik probeer tijdens het rijden af en toe even te kijken of ik nog recht zit. Ik ga dan bewust teveel naar de andere kant zitten voor mijn gevoel, uiteindelijk zit ik dan in het midden van het zadel. Soms doe ik ook de ene beugel korter dan de ander.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 06:52

Ik denk dat je vaak een tas draagt op je zelfde schouder, kan je al op de grond beginnen om hem op je andere schouder te dragen en met je andere been beginnen met lopen. Ga je zelf al vast recht rmaken. ;) 8-)

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:04

montyjansen schreef:
Ik denk dat je vaak een tas draagt op je zelfde schouder, kan je al op de grond beginnen om hem op je andere schouder te dragen en met je andere been beginnen met lopen. Ga je zelf al vast recht rmaken. ;) 8-)

hahaha, zo werkt dat echt, wij willen met onze scheefgetrainde lijven ons paard kaarsrecht maken. Als je rijdt wordt je paard een onderdeel van een biomechanisch geheel, actie geeft reactie. een perfecte ruiter is zowel li. als re. onafhankelijk in beweging. Dat kost veel inspanning om dat voor elkaar te krijgen :)

Oreokoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:51

Ik volg dit even, ben ook scheef :o

Nynkeee94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 06:53

Nou ik zat ook scheef, haha maar ik heb zeg maar ik ging helemaal nar de rechterkant toe zitten (me paard gooit me daar ook heen) dus we kregen he tnooit voor me kaar hebben we nu me linker beugel lager gedaan ! nou het dé wondere hahaha, zit nu al stuk rechter :D

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:46

@ Nynkeee94; Dat moet je nou eigenlijk níet doen, want dan lijkt het alleen maar alsof je recht zit, en pak je het probleem niet aan!
Als je scheef zit moet je niet je ene beugel langer doen, als je hem na een tijdje weer korter maakt, kan je er niet meer aan wennen!!