tips voor het achterwaarts gaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KevinJ1

tips voor het achterwaarts gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 12:49

Hallo

Ik start een paardje in het M1
Maar het achterwaarts gaat nog steeds niet van harte.. iemand tips?
Ik heb tot nu toe altijd paardjes gereden die dit snel en makkelijk oppakte.. maar deze niet..

Ik zorg dat hij goed aan het been is voor dat ik met de oefening begin en netjes halthoud (4 kant en nageefelijk)
Ik verplaats me gewicht iets naar voor en plaats me been iets naar achter om en om met de passen mee zeg maar
Als hij gaat gaat hij wel netjes diagonaal maar wel heel twijfelend en traag..

Wat zouden jullie hier mee doen?

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:54

Je geeft niet de juiste hulpen :) Bij het achterwaarts geef je namelijk dezelfde hulpen als voorwaarts, alleen maak je een ophouding met je hand zodat de voorwaartse drang naar achter word verplaatst ahw.
Hoe reageert je paard op achterwaarts gaan met het grondwerk?

KevinJ1

Re: tips voor het achterwaarts gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 13:16

ik drijf hem naar me hand toe en dat vang ik op zodat hij niet naar voor kan maar naar achter.. dat doet hij wel.. maar heel traag en slepend..

naast de hand doet hij het ook traag en slepend :P

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:23

Nog even een tip:
Probeer het eens vlak na de middendraf.
Aandraven, middendraf, halthouden, (liefst niet vierkant want dan begint het al moeilijk) en dan zo snel mogelijk achterwaarts en weer flitsend naar voren. Dit een paar keer herhalen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:27

dressagelady schreef:
Je geeft niet de juiste hulpen :) Bij het achterwaarts geef je namelijk dezelfde hulpen als voorwaarts, alleen maak je een ophouding met je hand zodat de voorwaartse drang naar achter word verplaatst ahw.
Hoe reageert je paard op achterwaarts gaan met het grondwerk?

Dat is maar net hoe je het je paard geleerd hebt..

Die van mij leren het ook met andere hulpen dan vw hulpen met ophouding...

AW is hier ook licht maken, been fractie verder naar achteren dan bij gewoon vw. (millimeter werk)
Wel zorgen dat hij goed actief is als je het vraagt, dus voor je gevoel zo naar voren weg kunnen.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:16

Oh ik heb een leuke tip!! :
Maak een soort 'gang' van twee hindernissen parallel aan elkaar,met ong. 2m ertussen, daar kan je gewoon doorheen lopen zeg maar. Dan heb je ff de hulp van iemand anders nodig, je legt een balk op de 2 hindernissen, dus haaks op een hindernis, dan sluit je dus de doorgang (volg je het nog :P) Je loopt met je paard erin, terwijl jij de hulp geeft voor achterwaarts, rolt de andere persoon de balk naar achter!
Zo leert hij het achterwaarts en linkt hij de hulp eraan ;) als het wat traag is, kan je de andere persoon vragen de balk wat sneller te rollen..

Hopelijk snap je de constructie want het is heel simpel!!
Als je het in je hoofd van bovenaf bekijkt is het een vierkant met op elke hoek een staander, en een kant open waar je met je paard in kan lopen, pfff moeilijk uit te leggen :+ Probeer het logish voor je te zien.. :P
Succes!

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:17

Ik maak wel ff een schets in paint!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:19

Hoe ik het leer:

Je gaat zelf op je paard zitten, dan kantel je je bekken naar achteren, en knijp je je knieën wat aan, zodat je paard je zithulp doorkrijgt. Dan geef je eventueel een stemcommando 'terug'.
Ook staat er iemand voor je paard, en wanneer je paard niet reageert, geeft degene op de grond dmv. lichaamstaal de hulp om een stapje achteruit te zetten. Dan moet je dat natuurlijk al wel geleerd hebben aan je paard. Maar dit werkt erg goed bij mijn paard. We zijn hier maandag mee begonnen en ze pakte het erg goed op. En het ziet er ook nog een stuk fijner uit dan benen naar achteren en aan de teugels zitten. :)

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:23

Afbeelding

De zwarte balken liggen dus in de lepels, dan leg je een andere balk erop, die kan dus rollen ;)
Nu MOET je het wel snappen tog? haha

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:24

Ik doe niets met m'n benen en knijp gewoon m'n billen toe.
En door héél véél oefenen (en dat nooit als straf gebruiken als hij wil doorlopen!) gaat 't nu vlot.

Ook niet teveel op de hoefslag oefenen, want dan gaan ze sneller scheef.