Rollen tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky

Rollen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 20:49

:wave:

Mijn shet vind het schijnbaar erg grappig om te rollen tijdens het rijden.
eerst vond ik het nog wel 'grappig' om te zien, dat hij zomaar boem daar ligt inclusief ruiter.
maar het begint langzamerhand erg vervelend te worden. :=
meestal gaat hij stil staan, vervolgens wil hij niet lopen en als hij dan eenmaal loopt plof hij zomaar neer.
en op een slechte dag doet hij het wel 10x als hij bereden word.
hij doet het voornamelijk in het zand, en af en toe tijden buitenritten gewoon zomaar in het gras.
en soms gaat hij liggen en dan staat hij in een keer weer op, maar het komt ook wel voor dat hij gewoon omrolt terwijl dat er iemand opzit.
aan zijn rug kan het niet liggen want de DA is er al bij geweest.
en eerst dacht ik dat het aan zijn hoeven lag dat hij daardoor niet wil lopen en dan hij er dan maar bij gaat liggen, maar de hoefsmid is er ook al bij geweest en die wist 100% zeker dat dit het niet kon zijn.
en er zijn dagen dat hij het niet doet, en na het rollen loopt hij ook wel netjes door.
maar het is erg vervelend, ook omdat er soms een meisje op hem rijd in de les bij de manege.
en daar gaat hij dus ook rollen ..
en wie weet gaat ze er ooit eens een wedstrijd mee rijden maar dan moeten we niet hebben dat hij daar zo neer ploft. :+
voor de rest is hij echt niet vervelend onder het zadel oid maar dat rollen blijft een probleem.
dus nu was mijn vraag iemand enig idee wat of waar het aan kan liggen ?

hier ook even een paar voorbeeldjes van het rollen. :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ponieszlover

Re: Rollen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:51

hahaa geweldig _O-
Alleen niet zo goed voor je spullen vrees ik. :')

Manon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:51

Een pony op de manege waar ik reed, deed dat ook.
Maar zij deed dat omdat ze geen zin had om te werken.
Kan het zijn dat je pony gewoon eigenwijs is en aan het uittesten is?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:52

Volgens mij is dit puur staken en heeft dit beessie er dus gewoon geen zin in. Het werd eerst grappig gevonden en wrs niet meteen bij de eerste keer gecorrigeerd. Effect: pown heeft door dat door te rollen hij even zijn eigen ding kan doen en NIET hoeft te luisteren naar wie erop zit. Mijn idee: aanpakken, liefst duidelijk (zacht als het kan, hard als het moet) en in dit geval zeg ik: hard. Ferme tik met de zweep op de billen (oei, nu krijg ik Bokt over me heen) en doorlopen!

Vind de ruiter persoonlijk ook aan de grote kant voor deze shet. Dus wellicht staken ivm dat ze hem in de weg zit???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:53

Er zijn pony's die het geweldig vinden en gewoon overal gaan liggen rollen,ik kende een pony die ook gewoon in het gangpad ging liggen rollen.

Doet hij het ook in de weide?
Als hij probeert te gaan liggen,meteen straffen en verder rijden.
Consequent zijn,niet de ene keer wel en de andere keer niet,dan gaan die Shetlanders je altijd uitproberen ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-04-11 20:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:53

Oei dit is echt levensgevaarlijk en je had meteen moeten ingrijpen toen het voor het eerst gebeurde :\ Stel dat de ruiter er niet op tijd af kan komen, moet er niet aan denken..Plus dat dit natuurlijk niet goed is voor je zadel en je het risico loopt dan hij met zijn benen in de teugels verstrikt raakt...

Als je zeker weet dat dit geen medische oorzaak heeft, dan zou ik hem toch eens even flink op zijn sodemieter geven als je dit voelt of ziet aankomen..Dus goed voorwaarts rijden en indien nodig een paar flinke tikken op zijn billen..
Misschien helpt het om hem aan de longe te houden met rijden? Dan kan degene die longeert hem goed in de gaten houden en op het juiste moment even goed voorwaarts houden, want om te kunnen gaan liggen, moet hij eerst langzamer gaan lopen, neem ik aan en op dat moment moet je al ingrijpen

Succes!
Laatst bijgewerkt door Corelli op 05-04-11 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Manon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:54

Zilfstar schreef:
Volgens mij is dit puur staken en heeft dit beessie er dus gewoon geen zin in. Het werd eerst grappig gevonden en wrs niet meteen bij de eerste keer gecorrigeerd. Effect: pown heeft door dat door te rollen hij even zijn eigen ding kan doen en NIET hoeft te luisteren naar wie erop zit. Mijn idee: aanpakken, liefst duidelijk (zacht als het kan, hard als het moet) en in dit geval zeg ik: hard. Ferme tik met de zweep op de billen (oei, nu krijg ik Bokt over me heen) en doorlopen!

Vind de ruiter persoonlijk ook aan de grote kant voor deze shet. Dus wellicht staken ivm dat ze hem in de weg zit???

Nou mij krijg je niet over je heen en dus ook HEEL bokt niet :D
Maar ik ben het met je eens, mishandelen is niet nodig maar duidelijk zijn heeft veel profijt :)

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:55

Of hij vind rollen gewoon heerlijk.
Rolt ie ook aant halster?
Dan is ie gewoon erg op zijn gemak als jullie dichtbij zijn. Veel paarden gaan namelijk pas rollen als ze even alleen staan. Ik heb het 1 keer gehad met Goof, die wou in t water gaan liggen, gewoon omdat ie het superleuk en lekker vond. Ik denk dat je hem gewoon een keer goed moet aanpakken, en heel consequent zijn met straf.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:56

dit is in mijn ogen ook gewoon staken en onder het werk uitkomen, door het rollen gaat vaak de ruiten af de pony, duurt het even eer de ruiter er weer opzit en heeft de pony zo toch weer mooi 5-10-15 min niet hoeven werken.

ik zeg ook aanpakken, als je merkt dat ie stil gaat staan al meteen heel duidelijke hulpen geven, proberen te voorkomen dat je pony gaat liggen, als ie al ligt heeft het eigenlijk geen zin meer want dan moet je er voor de veiligheid toch af springen, maar dan zou ik hem daarna wel meteen hard aan het werk zetten.

zo leert ie dat als ie toch gaat liggen erna harder moet werken, en als hij dan de kans niet krijgt om te gaan liggen en dan braaf doorloopt dan beloon je hem door een klopje op de hals of een klein stukje ontspannen lange teugel ofzo.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:57

ponieszlover schreef:
Of hij vind rollen gewoon heerlijk.
Rolt ie ook aant halster?
Dan is ie gewoon erg op zijn gemak als jullie dichtbij zijn. Veel paarden gaan namelijk pas rollen als ze even alleen staan. Ik heb het 1 keer gehad met Goof, die wou in t water gaan liggen, gewoon omdat ie het superleuk en lekker vond. Ik denk dat je hem gewoon een keer goed moet aanpakken, en heel consequent zijn met straf.

Of hij het nou doet om onder het werk uit te komen, of omdat hij het fijn vindt, hij mag het toch gewoon niet doen onder het zadel? :)

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:59

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 21:00

hmm, ik denk zelf niet dat het aan de ruiter ligt want die pas imo perfect. ;)

http://94.100.124.57/1235400001-1235450 ... _6Vco.jpeg

en zwaar is ze ook niet dus daar kan het ook niet aan liggen ..,
maar ik hoop dat het staken is en dat er echt niets met hem is.
en als hij gaat liggen worden er ook tikken met de zweep gegeven, en zelf als hij ligt blijft de ruiter erop want anders krijgt hij zijn zin en dan staat hij meestal weer op.
maar ze doet altijd voor de zekerheid haar voeten uit de beugels mocht hij omslaan dan kan zei er zo afspringen.
en rollen aan het halster doet hij niet maar hij rolt vrijwel meteen gelijk als hij de bak in mag.
af en toe rolt hij zomaar als hij stil staat aan de hand zoals je op een van de fotos kunt zien.
maar bedankt voor de reactie's daar kan ik echt wat mee!

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 21:01

Datjaa schreef:
xMonsterr schreef:
en wie weet gaat ze er ooit eens een wedstrijd mee rijden maar dan moeten we niet hebben dat hij daar zo neer ploft. :+

Sorry, ik moest even aan dit filmpje denken, aan het einde :=: http://www.barnmice.com/video/a-very-spectacular-halt

oh haha, ik zie het al voor me!
het klopt trouwens wel dat hij rollen HEERLIJK vind! :))
maar dan nog vind ik dat geen reden dat hij zomaar onder het zadel gaat rollen.
hier zit hij er ook helemaal onder. :+

http://94.100.115.145/1244550001-124460 ... _nX26.jpeg

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:05

dit doen wel meer ponies, je ziet het vaak bij Shets, Fjorden en Haflingers, als het ze een paar keer is gelukt wordt het steeds erger, je moet het voor proberen te blijven voorwaarts houden als je maar iets van aarzeling voelt, mag best wel even streng, want het is ook niet leuk elke keer op de grond te belanden

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:06

Hmmm, voeten van ruiter steken in mijn opinie onder zijn buik uit en vind haar ook ver boven zijn hoofd uitsteken. Hoe lang is ruiter en hoe groot is pown?

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:06

Als er geen medisch oorzaak voor is, dan zou ik die eigenwijze shet toch maar eens een keer onder handen nemen. Een keer met de zweer erover kletsen doet SOMS wonderen.. Aangezien shetjes ook lekker eigenwijs zijn is dit niet de eerste keer dat ik dit hoor..

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 21:09

Zilfstar schreef:
Hmmm, voeten van ruiter steken in mijn opinie onder zijn buik uit en vind haar ook ver boven zijn hoofd uitsteken. Hoe lang is ruiter en hoe groot is pown?

Hij zelf is boven de 1.10m en van het meisje heb ik geen idee.

en hij krijgt als hij gaat rollen altijd wel een paar tikken, omdat ik ook duidelijk aangeef dat ik dat niet wil.
maar tot nu toe helpt het niks en doet hij het elke keer weer opnieuw.
en ik + de ruiter worden dan ook behoorlijk boos maar het kan hem niks schelen.

edit; en de ruiter is wat te lang, maar te groot dat vind ik niet, maar goed.
ik weet 100% zeker dat het niet aan de ruiter kan liggen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:10

ik denk dat het hem dan al te vaak is gelukt, word dan heel lastig om af te leren

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:11

Pony bij ons op stal doet het ook.
Amazone zit dan een beetje te 'prutsen' en laat de pony lekker sjokken in stap aan de lange teugel.
Op een gegeven moment gaat de pony er gewoon bij liggen, die denkt 'ik ben klaar met werken'.

Direct laten opstaan. Levensgevaarlijk. Straks blijft de amazone met haar been vastzitten.

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 21:24

ja met mijn pony kun je ook niet even rustig stappen zonder bang te zijn dat hij gaat stoppen en gaat liggen. :=
maar goed, ik hoop dat het nog af te leren is!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:28

kan je niet eens iets proberen met een ei ofzo zodra hij gaat liggen dat je een ei op hem kapot maakt(dan lijkt t net alsof ze bloeden werkt namelijk ook heel goed tegen steigeren ei op t hoofd kapot tikken terwijl hij omhoog komt) dit is puur onder het werk uit komen en je heb t al eerder goed gekeurd omdat t toen "grappig" was en nu moet je het af gaan leren...

ik zou zeggen desnoods loop je met een zweep erachter aan zodat hij wel moet blijven lopen en iedere keer als hij gaat liggen anders maar gewoon een flinke lel met de zweep op ze kont....

maar heb wel een hoop geduld met afleren t zal niet 1 2 3 af t leren zijn..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:52

MD --> RT-P

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 07:39

Ik vind de ruiter totaal niet te groot, dus daar kan het niet aan liggen hoor.
Mijn shet heeft dit onlangs ook eens uitgeprobeerd (we zitten nog in de kennismakingsfase) toen mijn dochter erop zat. Gewoon buiten, in de berm! Jaa daaaaaaaaag! Ik heb hem een ontzettende pets gegeven met de zweep op zijn kont! Mijn dochter heeft zich flink bezeerd, aan haar hand omdat ze op het asfalt viel, en aan haar been, want haar voet zat nog in de beugel.... Hij heeft het NOOIT meer gedaan gelukkig. Als hij het een volgende keer weer doet, moet je er misschien eens een flinke mep voor uitdelen. Dit is inderdaad harstikke gevaarlijk!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 07:42

Zilfstar schreef:

Zeg hou eens op zeg, het gaat over een SHETLANDER. Daar moet je die standaard criteria toch een beetje voor loslaten, want anders passen er feitelijk alleen baby's op. En ze kunnen echt wel wat meer gewicht dragen!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:14

xMonsterr schreef:
en hij krijgt als hij gaat rollen altijd wel een paar tikken, omdat ik ook duidelijk aangeef dat ik dat niet wil.
maar tot nu toe helpt het niks en doet hij het elke keer weer opnieuw.
en ik + de ruiter worden dan ook behoorlijk boos maar het kan hem niks schelen.

Omdat je dan al te laat bent..je moet heel goed gaan opletten wat hij doet vlak voordat hij gaat rollen en daarop ingrijpen! Gaat hij langzamer lopen, doet hij zijn hoofd naar beneden etc? Dat moet je echt leren herkennen en hem op dat moment vooruit jagen, zodat je voorkomt dat hij kan gaan liggen