Paard bouwt spanning op in proef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LouB

Paard bouwt spanning op in proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 13:31

Sinds een aantal jaar start ik met mijn paard op dressuurwedstrijden. Momenteel zijn we M2 startgerechtigd.
Echter lopen we de laatste tijd tegen het probleem aan dat ze in de proef ontzettend veel spanning opbouwt.
Op het voorterrein en thuis is er niets aan de hand. Tijdens het losrijden probeer ik veel te schakelen, maar ook de rust te behouden zodat ze niet in de stress raakt. Zodra we de proef ingaan lijkt het een bommetje, met name in de galop. Ze hupselt, springt over, bokt etc. Voorheen hadden we hier nooit last van en ik weet het ook niet te plaatsen waar het vandaan komt. Ik ga regelmatig met haar trainen op een ander terrein en ook daar heeft ze er geen last van, evenals thuis.
Spanning bij mij ligt het niet aan, aangezien ik erg snel tevreden ben en nooit last heb van zenuwen.

Hebben jullie tips om de spanning af te laten vloeien, zodat we binnenkort succesvol in het M2 kunnen starten?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:36

hele kleine schijnschakelingen maken, dan houd ze d'r aandacht bij jou en krijgt ze geen tijd om te gaan opblazen tot de galop komt, ik herken mijn vorige paard deed dit ook, proef ging top totdat de galop kwam en dan leek het wel een bom waar je op zat en dan moet je dus door hele kleine schakelingetjes te maken de aandacht weer krijgen en als je dit echt klein houd ziet de jury het ook niet

nomes

Re: Paard bouwt spanning op in proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:42

Ik heb dit ook een tijd gehad met mijn paard, mijn instructrice gaf toen aan dat ik zelf stopte met rijden en eigenlijk mijn paard als het ware aan haar lot over liet. Haar reactie daarop was inderdaad spanning opbouwen die er met aanspringen in galop ineens uitklapte. Op een gegeven moment ben ik er meer aan blijven rijden en toen ging het beter.

Misschien kun je ook hele kleine stukjes een heel klein beetje "lucht" geven van voren zodat ze een ieniemienie beetje (onzichtbaar) kan zakken/strekken in haar hals en daar wat spanning kan afvloeien?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:44

Geen idee of dat bij jou rijvereniging kan, maar ga af en toe eens een proef rijden op dat bewuste terrein als er geen wedstrijd is.
Zet eventueel een auto neer bij C, laat iemand voorlezen en kijk dan eens wat je paard doet.
Als er dan geen spanning is, komt de spanning bij jou vandaan.
M2 zit dan ook maar 1 stap af van de Z en dat is toch een beetje de droom van heel veel ruiters.
Daar bedoel ik mee, dat de spanning bij jou misschien toch te hoog is. Een paard voelt dat perfect aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:48

Ik weet voor bijna 99% zeker dat de spanning bij jou weg komt. Een paard merkt namelijk weinig verschil of ie een proef rijdt of niet, dat komt altijd bij de ruiter vandaan. Probeer dus eens goed na te gaan wat er bij jou veranderd tijdens de proef.

Succes :)

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:54

Ik denk ook dat de spanning bij de ruiter vandaan komt, maar daar gaat het eigenlijk ook niet om... Vraag is hoe je het oplost, want simpelweg zeggen: zorg dat je zelf geen spanning meer hebt is denk ik te makkelijk..

LouB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 13:58

nomes schreef:
Ik heb dit ook een tijd gehad met mijn paard, mijn instructrice gaf toen aan dat ik zelf stopte met rijden en eigenlijk mijn paard als het ware aan haar lot over liet. Haar reactie daarop was inderdaad spanning opbouwen die er met aanspringen in galop ineens uitklapte. Op een gegeven moment ben ik er meer aan blijven rijden en toen ging het beter.

Misschien kun je ook hele kleine stukjes een heel klein beetje "lucht" geven van voren zodat ze een ieniemienie beetje (onzichtbaar) kan zakken/strekken in haar hals en daar wat spanning kan afvloeien?

Hier kan ik me wel vinden! Misschien dat ik er ook minder aan rijd in de proef, met name omdat ik er dan voor "vrees" dat ze weer ontploft in de galop. En dit uit zich dan misschien weer in een vorm van spanning bij mij... Vicieuze cirkel! ;)

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:05

Ik denk ook dat je spanning hebt of anders rijdt dan dat je in het voorterrein of thuis doet. Zelf heb ik dit ook meegemaakt. Wat ik doen heb gedaan is een keer HC starten.. Het klinkt heel stom maar het kan helpen. HC kan je namelijk ook een niveau lager starten in jou verhaal dus M1. De proef is voor jezelf gemakkelijker en dan gaat die spanning misschien wel weg? Het is het proberen waard. Ook kleinere wedstrijden starten hielp bij ons. Minder paarden, minder geschreeuw etc..