Het paard een 5 jarige appaloosa. (vader appaloosa APHC , moeder Engels Volbloed)
Wanneer je dit paard rijdt met een bit, en stelling vraagt dan heb je een probleem dat hij in verzet komt en je er dus af wil hebben (lees je erafgooit)
Dus dit paard vandaag met pessoa-tuig en bitloos hoofdstel gelongeerd om zijn reactie uit te lokken zonder dat het gevaarlijk wordt voor de ruiter. Toen zelfs met een serieuze stelling (zelfs iets te veel binnenstelling) deed dit paard vrij weining stouts ( enkel bij de overgang naar de linkergalop lokte de weigering uit. )
Dus na longeren er even op gereden (enkel stap) met dit bitloos hoofdstel (daar het voor mij veel te lang geleden is dat ik ermee gewerkt heb en zelfs nog nooit op dit jong paard). Mij viel het op dat het paard veel stiller is met zijn hoofd( probeert de teugels niet steeds af te pakken door hard omlaag te trekken met zijn hoofd).
Mijn vragen : Herkent iemand dit ? Zijn het zijn hengsten tanden die doorkomen ? (wolfstanden reeds getrokken) Hoe dit oplossen zodat hij toch met een bit rijdt (en neen hars of rubberen bitjes zijn geen oplossing die eet hij gewoon op) ?
Wat dacht je van een fysio naar zijn lichaam te laten kijken, zou best ns kunnen dat er iets is dat m zeer doet als hij stelling moet geven, maar lijkt me dat je dat zelf kan aanvoelen. en daarbij tandarts kan ook zeker een optie zijn, maar lijkt me niet dat hij dan lelijk gaat doen als het aan zijn tanden ligt..
_Anna
Geplaatst: 07-04-11 06:27
Ik zou inderdaad ook iemand naar z'n lichaam laten kijken. Ben je ook bezig met rechtrichten? Scheefheid kan ontzettend veel aanrichten bij een paard en als je er mee doorrijd kunnen ze gevaarlijk worden omdat hun lijf hen in de weg gaat zitten, ieder paard uit zich dit anders natuurlijk. Nog een vraagje, hoe vraag jij stelling met een pessoatuig?
Hoe vraag je stelling en weet je wat stelling is? En waar kam de serieuze stelling vandaan uit frustratie waarschijnlijk, maar bedenk als je te veel stelling vraagt op de verkeerde hoogte dat je je paard erg pijn doet. Laat ook alles even nakijken en als dat ok is, dan zul je toch de fout bij jezelf moeten zoeken, Neem les in het rechtrichten/gymmen,