Krijg paard niet meer het bos in

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperPaardje

Krijg paard niet meer het bos in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 14:40

Hallo bokkers,

Ik heb een probleem. Ik krijg mijn paard het bos niet meer in. Ik kon altijd gemakkelijk met hem naar het bos, hij was zeer rustig, goed verkeersmak en (bijna) nergens bang voor. Maar ik ging vorige week naar het bos, ik moet dan eerst een straatje uitstappen en dan links en klein stukje over een fietspad en dan oversteken het bos in. (Redelijk drukke weg)

Maar vorige week, stapte ik dat fietspad op, en na een paar meter draait hij ineens om, nog een keer geprobeerd, maar hij deed het weer. Het was best druk op het fietspad dus ik durfde hem daar niet echt op zijn donder te geven. Dus ik ben terug gereden en heb hem in de bak 3 kwartier hard aan het werk gezet en vervolgens terug gegaan. Toen kreeg ik hem met moeite wel het bos in.

Nu ging ik vandaag weer, nu met mijn zusje en haar paard, maar hij deed weer precies hetzelfde.

Ik vind het heel raar omdat hij dit nooit heeft gedaan, ik durf er zo niet zo snel meer mee naar het bos want als hij ineens omdraait is dit niet echt veilig.

Heeft er iemand tips?
Alvast bedankt!
Groetjes Femke

mika11

Re: Krijg paard niet meer het bos in

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:45

Hij heeft waarschijnlijk de vorige keer gemerkt, dat hij het kon winnen.
Ook al moest hij daarna in de bak aan het werk, het punt op het fietspad heeft hij gewonnen.
Ik denk dat hij dat nu gaat uitproberen of het hem weer lukt.
Ben jij dan met je zusje wel het bos in gekomen of weer teruggegaan?

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 15:38

Inderdaad wat Mika zegt, de vorige keer heb je hem zijn zin gegeven en je bent terug gegaan (wat ik van jouw kant zeker wel kan begrijpen hoor). Maar nu is het belangrijk dat hij gewoon weer het bos in gaat.
Loopt hij niet achter een ander paard aan? Zo nee, probeer zelf eerst eens ernaast te wandelen, laat maar zien dat het bos echt wel leuk is. Gaat dat goed, maak dan het stapje groter dat jij erop zit, en je zusje naast je mee wandeld. Uiteindelijk zal het wel moeten lukken dat je in je eentje het bos weer ingaat.
Maak de stappen niet te groot. Succes hoor!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:27

Zo slecht is jouw oplossing niet geweest hoor. Pony is van mening : thuis = eten(leuk), bos = werken (niet leuk). Stug vol blijven houden met hard aan het werk zetten waar pony gaat draaien of gezien de omstandigheden op de dichtstbijzijnde veilige plek. En dan ontspanning/ rust opzoeken richting bos.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:32

Even goed op zijn fluit geven, Als hij omdraait doordraaien tot hij weer met zijn neus naar het bos staat en meteen aan laten draven. Hou vol en laat je niet voor de gek houden door hem...

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:34

Ik ben het niet helemaal met mir_horses eens.
Dat is een goede oplossing voor als je het paard vorr het eerst meeneemt, en voor als hij bang/angstig is.

Zoals ik uit jou verhaal lees neemt hij je gewoon in de maling.
Als je het ermee eens bent dat dit het geval is, en dus omdraait omdat hij geen zin heeft/ niet alleen wil/ etc. Moet je hem gewoon goed streng aanpakken.
Heb dit ook met een paard gehad, die draaide ook zo snel om.
Ben met hem de weg op gegaan, sporen om en zweep mee totdat we op het punt kwamen waar hij wou omdraaien. Daar heb ik ervoor gezorgt dat hij dat niet kon, door hem op te sluiten met mijn benen en mijn teugels. Het enige wat die kon was achteruit lopen en de lucht in komen, door het steigeren wordt deze oplossing wel link hoor! Ik heb hem net zo lang op zijn flikker gegeven met mijn sporen, zweep en stem totdat we uiteindelijk in middendraf langs dat stuk zijn gedraaft.
Dit is nu 2 maand geleden en sindsdien is hij zo mak als een lammetje, kan heerlijk in mijn eentje buitenrijden, en hij porbeert niets meer.
Tuurlijk stopt hij wel eens, maar dan uit angst en dan mag die kijken en ruiken en dan loopt die er wel weer langs.

Volgens mij kampen jullie gewoon met een dominatieprobleem.

Succes!