Hebben jullie tips over oefeningen die je kunt doen om een paard recht te richten?
Mijn pony liep van de winter super in de binnebak, maar nu we buiten op concour gaan, en geen anleuning meer hebben van de bakrand gaat hij slingeren.
Hij is 4 jaar en nu een half jaar onder t zadel. Hij loop super netjes in de aanleunig enzo maar zodra er rechte lijnen komen is hij nog wat slungelig. Hoe kan ik dit verbeteren?
Door de oefeningen schouderbinnen en travers en goed met stelling en buiging te werken kun je je pony rechtrichten/gymmen, Kijk eens op de site www.paardenbegrijpen.nl staat ook wat rechtrichten is en waarom.
wij doen nu ook al een aantal maande rechtrichten aan de hand met mijn verzorgpaard. We zijn begonnen met buig oefeningen paard moet stil blijven staan en zijn hoofd ombeurten naar zijn linker en rechterzij buigen en naar de grond hals strekken en neus tussen haar voorbenen. Dit kun je doen met behulp van snoepjes of stukjes wortel of appel, maar ook met hoofdstel om en dan zachtjes met de teugel zijn hoofd in de goede richting bewegen. Daarna zijn we begonnen met kleine voltes om je heen stappen. En daarna schouderbinnenwaards en nu oefenen we met travers.
_Dune_
Geplaatst: 03-04-11 19:55
De bokkers boven me geven al hele goede tips, maar zoek ajb begeleiding als je er nog weinig ervaring mee hebt.
Nu vraag ik mij dus af, waar kan je die goede informatie vinden? op marktplaats etc. staan een hoop zelfstudiepakketen. maar hoe weet je nu welke doe goede is? Ik ben nl wel van plan om onder begeleiding te gaan rijden, maar 30 euro per les is niet niets.. dus vroeg ik me af na aanleiding van dit topic, waar je de juist informatie zelf ook kan vinden als achtergrond
Ga op de binnenhoefslag rijden. Of als je de mogelijkheid hebt, bijvoorbeeld in het weiland of langs de weg. Rechte stukken zonder schot of iets anders waar je paard aanleuning aan kan nemen. Verder moet je je wel bedenken dat hij nog maar 4 is, dat is erg jong. Geef hem de tijd om te groeien in zijn ontwikkeling. Niet te snel willen gaan.
S_en_Z
Geplaatst: 04-04-11 10:44
Bij DIT probleem zou ik dit doen:
Op de binnenhoefslag rijden en veel afwenden, F-X-H van hand veranderen.. en ook op: M-X-K, K-X-M, H-X-F
E-B, B-E, B-H, B-K, E-F, E-M. Gewoon lijnen rijden op 2 benen en 2 teugels. Gaat hij slingeren? 2 benen eraan en handen iets naar voren. Laat hem zelf maar zoeken. Absoluut niet gaan sturen van voren.
Je zult merken dat ze al heel snel doorhebben dat rechtuit lopen veel makkelijker is
En als dit goed gaat ga je slangevoltes rijden, eerst in stap en maar 3 ofzo.. en blijft hij rechtuit dan over een tijdje 5.. en dan in draf 3.. en dan in draf 5.. vind hij de stelling moeilijk? Dan ga je voltes groter maken en kleiner maken met lichte stelling.. en 8jes rijden, volte links, volte rechts.. e.d.
Ze worden uiteindelijk lekker soepel.
lYennee
Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-11 15:55
Oke, Bedankt voor julllie tips. Hier kan ik echt wat mee, bovendien heb ik 2 keer in de week les.
Het gaat helemaal goed komen ; )
Dankje svdijk86, ik ga dalijk met rijden je tips uitproberen!