z

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aight

z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 15:03

z
Laatst bijgewerkt door Aight op 13-04-23 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Shetje14

Re: 3-jarige longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:33

Ik heb niet zo veel verstand van longeren, maar het lijkt me logisch dat het paard naar jullie toedraait als je naar haar kont wijst met de zweep? Je vraagt dan toch om de achterhand weg te zetten en dat doet ze dan toch? Of bedoel je het anders?

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:43

Een longeercircel maken is een goede oplossing, doorsnee meter of 16.
Maar niet te lang achter elkaar longeren zo'n drie jarige, het is nl best zwaar.

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:47

Werk eerst eens aan de lange lijnen en leer het paard in een klein circel om je heen stappen. Als hij dat snapt ga je uitbreiden. Draven pas als hij meer in balans loopt (denk aan pezen etc). Je moet drijven met iets in zijn flank. Zelf werk ik het liefste met een zweep met een doekje eraan. Vergeet niet veel te belonen.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 19:48

z
Laatst bijgewerkt door Aight op 13-04-23 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 19:50

siepjes schreef:
Werk eerst eens aan de lange lijnen en leer het paard in een klein circel om je heen stappen. Als hij dat snapt ga je uitbreiden. Draven pas als hij meer in balans loopt (denk aan pezen etc). Je moet drijven met iets in zijn flank. Zelf werk ik het liefste met een zweep met een doekje eraan. Vergeet niet veel te belonen.

we doen ook tussen door telkens pauze's met borstellen (hij is gevoelig bij de benen, dus daar werken we naar toe) maar stel dat we een kleine 'longeercircel' afzetten, kan dit gewoon met draad (waar dan geen stroom op staat)? want stel dat hij daar door heen loopt of tegen aan komt?

we hebben ook een mogelijkheid tot een bak alleen die is 50 m verder en moeten we eerst langs een redelijk drukke (dorpstraat, dus midden door het dorp) weg

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:42

Ik zou inderdaad een stuk van de bak afzetten. Stukjes meelopen, proberen op kleine stukjes om je heen te laten draaien (niet te lang want kort draaien is uiteraard niet goed voor eenjong paard) en uiteindelijk de lijn steeds iets langer laten. Vergeet vooral niet het paard te belonen ookal doet hij nog niet precies wat je vraagt. Belonen is namelijk heel belangrijk voor een jong paard. Alsze 2 stappen goed zet het paard echt de hemel in prijzen. Dan wil ze vanzelf elke keer een stukje verder. Doe het niet te lang, zorg dat je het altijd goed afsluit. Dus doet ze een paar stappen goed, belonen en stoppen. Succes!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:46

Max_en_Max schreef:
we doen ook tussen door telkens pauze's met borstellen (hij is gevoelig bij de benen, dus daar werken we naar toe) maar stel dat we een kleine 'longeercircel' afzetten, kan dit gewoon met draad (waar dan geen stroom op staat)? want stel dat hij daar door heen loopt of tegen aan komt?

Er moet juist wel stroom op staan om te voorkomen dat hij er doorheen loopt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:01

Max_en_Max schreef:
Zoals de titel al zegt:

hoe kun je het beste een 3 jarige pony (haflinger) leren longeren, vandaag hebben we het al geprobeerd, het grootste probleem is dus dat ze het gewoon niet snapt. (ik heb al eerder 2 pony's ingereden en dit ben ik nog niet tegengekomen)

En dan is het simpel....dan ben je niet duidelijk genoeg en doe je dus iets niet goed :(:)

Je uitleg bewijst dat! Hoe het wel moet...lijkt me verstandig om dat met begeleiding te doen, juist omdat er zoveel niet goed gaat. Het gaat om lichaamshouding en begrijpen waar en wanneer je ergens moet staan.
Het nieuwe plan lijkt me zéker niet handig, straks gaat ze door de draad heen en je lichaamshouding en hulpen worden er niet anders van, dus verbeter je daar ook niks aan. Zet je er stroom op en het gaat dan alsnog fout, dan maak je er een trauma van...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:23

Ik zou het eerst houden bij 1 kant. Dus kies de kant waar ze het op het einde al een beetje snapte en ga daar mee verder. Zorg dat jij altijd in een drijvende positie staat (dus aan haar achterhand). Draait ze met de neus naar jou toe, loop naar de achterhand en blijf druk houden. Blijf continu een sterk drijvende positie aanhouden en dan mag je echt uit de normale longeerpositie komen en schuin achter de achterhand staan.
Wat je hiermee wil bereiken? Een voorwaartse beweging. Maakt niet uit in welke gang of dat de cirkel niet perfect rond is, of dat jij nog te dicht bij haar staat. Ze moet voorwaarts, niet draaien, niet achterwaarts, niet stilstaan. Voorwaarts. Dan beloon je uitbundig (Jaaaaaa, goehoed zooooooo, jeeeeeeuuuuuuj) en je verzwakt het drijven (pas op, verzwakken, niet wegnemen).
Iedere keer wanneer ze stopt of naar je toe draait, begin je opnieuw. Maak het verschil tussen "fout" en goed gedrag heel heel duidelijk, maar laat haar er zelf achter komen wat dat goede gedrag is (namelijk voorwaarts).
Maak de oefensessie niet te lang. Sluit op tijd af (bv. heeft ze vier-vijf passen goed gedaan, laat het daar dan bij) en oefen net zolang op 1 hand tot ze dat quasi perfect kan. Begin dan pas met de andere hand en weet dat je dan idd terug bij nul moet beginnen.