ik rij nu een nieuw paardje en heb al een paar 'probleempjes' waar ik aan wil gaan werken. Het vorig paardje dat ik reed volgde altijd mijn hand mooi dus daarmee bedoel ik als ik de teugels wat langer maakte dat hij mooi naar beneden ging volgen maar er nog steeds contact was en de teugels niet in een boogje hingen. Dit heb ik niet met het andere paardje en wil hem graag leren dat hij mijn hand gaat 'volgen'. Hoe doe ik dit?
Nu is mijn 2de probleem dat hij snel is afgeleid. Als hij bv na een tijdje zijn hoofd laat zakken van ontspanning dan schiet het na een tijdje weer recht omdat er iemand naar binnen komt of een paard beweegt ofzo. Hoe laat ik zijn aandacht bij mij houden?
Als hij zakt of wil zakken direct belonen en als hij afgeleid wordt en zijn neus in de lucht steekt van "EH EH!" je nieuwe slagzin maken en hem weer even doorvragen en weer naar ontspanning.. en dan weer belonen.
Ze leren het vanzelf.. geduld is een schone zaak
cynthia25
Geplaatst: 02-04-11 20:30
Ik zal deze topic blijven volgen, ik heb hetzelfde probleem. Ik kan je helaas niet helpen
Ik denk dat je vooral heel streng/consequent moet zijn. Als hij ineens zijn hoofd omhoog doet of kan doen is hij niet met jou bezig. Als hij dat doet komt hij waarschijnlijk ook terug in tempo. Je weet uiteindelijk ook wanneer hij het gaan doen dus moet je hem voor zijn. Op het moment dat hij dat doet direct je been eraan, hij moet voorwaards, een kleine ophouding op je teugels (zodat je hem vraagt omop te letten) en doorrijden, vergeet daarna niet weer toe te staan op je teugels dus niet vast houden, zodat hij weer in de ontaspanning. Wanneer hij daarna weer goed loopt direct belonen met je stem. Niet met je hand want dan ben je het gelijk weer kwijt want dan komt hij gelijk weer omhoog. Verder veel figuren rijden zodat hij zijn aandacht wel bij jou moet houden, en veel overgangen zodat hij zich wel moet concentreren. Succes
Ik sluit mij aan bij Fries1. Inderdaad je been eraan houden, figuren en overgangen rijden. Zet wat vaker een volte in en sluit de volte iets, tijdens de volte gaan vragen en hem leiden naar je hand. Dit kan je met een gesloten hand doen en soms ook met een open hand, dus ja hand wat overdreven naar de zijkant en beneden toe wenden. Open de volte wat meer en blijft het zelfde te werk gaan. Geduld is het belangrijkste wat er is, je zal zien na veel oefeningen er een beloning zal komen en jij de sterren van de hemel rijdt!