Ik ben bezig met het inrijden van een 3 jarig paard van mijn vriendin.
Ik heb genoeg ervaring met het inrijden en zadelmak maken.
Alleen nu is er op de linkerhand weinig aan de hand.. geen probleem.. wel nog onwennig.. ze accepteerd mij op de linkerhand goed op haar rug..
Maar als we rechtsomgaan flipt ze hem compleet.. rennen bokken vliegen!! Nu blijf ik geod zitten hoor.. dat is het probleem niet.. maar het is natuurlijk de bedoeling dat ze zich ook laat bewerken op de rechterhand..
Hebben jullie mischien wat tips?
Groetjes!!!!
Puera
Geplaatst: 01-04-11 09:25
Eerst nakijken of ie niet ergens last heeft. Als een paard zo uit z'n stekker gaat, lijkt 't me niet dat ie 't voor de lol doet of 'zomaar' ondeugend is.
Dutchy1989
Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-11 09:31
neee!! ze heeft geen lichamelijke problemen.. ze reageert gewoon heftiger rechtsom als linksom...
Elanor
Geplaatst: 01-04-11 09:35
Mits je alle medische oorzaken echt hebt uitgesloten, denk ik dat het een kwestie is van meer rust, meer tijd, meer bevestigen. Helpt het bijvoorbeeld als iemand het paard aan de longe neemt of er naast loopt met een lijn? Vooral voorkómen dat ze zo aan de kletter gaat, elke keer als dat gebeurd heeft het paard er een negatieve ervaring bij.
zwelgje27
Geplaatst: 01-04-11 09:42
Weet je ook zeker dat ze met beide ogen even goed ziet..?
Miss_Arie
Geplaatst: 01-04-11 09:50
ik zal nu wel een hele hoop mensen over me heen krijgen, maar als je het paard op de moeilijke kant in een flinke stelling neemt dan heeft het paard niet veel uitvluchten over.
het kan natuurlijk gewoon gewenning zijn, dat ze het nog niet goed accepteerd, en dan maak je het met stelling behoorlijk veiliger voor jou en het paard. ze kan dan niet meer bokken en steigeren en vliegen, en gaat in een cirkel lopen. er is een kans dat ze over de schouder gaat rennen, maar dan is het een questie van wat losser laten. maar ze moet wel in stelling blijven.