Niet in de goede galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Johnie

Niet in de goede galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 21:42

Mijn paard springt nooit aan in de goede galop ondanks de beenhulpen die ik geef.
Ook aan de longe doet ze het niet. Heeft er iemand een idee wat ik kan doen.
Want laatst heeft er een vriendin op gezeten die beter kan rijden dan mij, en zelfs haar lukte het bijna niet.
Het is der 1 keer gelukt.
Is mijn paard nou gewoon zo eigenwijs of doen wij wat verkeerd?

De vorige eigenaar heeft er vroeger alleen maar buitenritten mee gemaakt.
En ze heeft naar mijn weten bijna nooit wat aan dressuur gedaan.
En ik wil juist wat meer dressuur rijden dan buitenritten. :o

Wie kan mij helpen? :D

aeolusnr1

Re: Niet in de goede galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:29

tjaaa leer eerst je paard een beetje te begrijpen, leer ook hoe een paard reageert , en hoe het dingen leert.
Ieder paard kan galoperen, en dit zowel in links als in rechts galop, maar op vraag van de ruiter is dit toch iets heel anders.
Je zegt ik geef hem wel de juiste hulpen en toch doet hij het niet juist, elk paard moet de hulpen ook leren herkennen, die hulpen das niet echt paardeigen, dat is geen paardentaal, dus dat is iets dat stelselmatig en correct moet aangeleerd worden, en alle fouten bij het opleren, zijn ook dingen die ook in het geheugen van het paard blijven vastzitten, dus het is zaak om zo weinig mogelijk foute input aan het paard mee te geven, dat maakt het nadien alleen maar makkelijker.
Te veel mensen denken dat een paard juist aan laten galoperen gewoon wat benen geven is in de hoek van de piste, en idd bij vele paarden lukt dat dan ook nog wel eens.Leer eerst de schouder te verzetten, dan de achterhand naar binnen te zetten "travers" en van daaruit dan aangaloperen, das veel duidelijker voor je paard dan wat je eigenlijk wil hebben.
Zorg ook dat je paard goed aan het been is, dus ook goed reageert, en goed voorwaarts is.
Zoek een goede instructeur/trainer.

Margot_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:44

Als een paard niet goed rechtgericht is springt het vaak aan in de verkeerde galop.... als jou paard dit steeds doet betekent dit dat jou paard 'scheef' is. Ik zou eerst veel oefeningen gaan doen mbt het rechtrichten van je paard.... en je zult zien dat hij dan wel in de goede galop kan komen. En inderdaad misschien goede instructie zoeken. Veel succes!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 06:51

De pony waar ik altijd op rijd, wou ook nooit in de rechtergalop,
wat ik doe:
eerst (kleine, maar niet te klein want dat is slecht voor je pony) rondjes rijden in het midden, veel stelling en dan aanspringen.
als dat na een tijdje lukt (kan wel ff duren), dan probeer je met een grote volte, ook met veel stelling.
als dat lukt kan je het ook gewoon in de hoek proberen.
dit heeft bij mij heel erg gewerkt! :), ze doet het nu gewoon (bijna) altijd.
alleen bij mij duurde het wat langer, omdat het een manege pony is, en heel veel mensen deden het gewoon niet :( :o
succes! ;)

SachaPhantom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 08:31

Ik adviseer je om het aanspringen met behulp van een instructrice te oefenen aan de longe. Mijn paard had hetzelfde probleem. We hebben veel aan de longe geoefend. Eerst de volte in draf iets verkleinen, daarna vergroten en op het moment dat het paard op de hoefslag komt op het juiste moment de hulp geven om aan te springen. En dat heeeeeeel veel oefenen. Gaat niet van de ene op de andere dag, maar het resultaat komt wel :) .

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 08:34

Zit met t zelfde probleem. Ben veel aan t oefenen, en t gaat steeds beter, maar het kost inderdaad veel tijd!

Nadai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 08:44

Misschien moet je heel veel oefenen en het wat meer tijd geven.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:43

Bij mij is er nog een bijkomend probleem... Ik voel t soms niet als hij in de verkeerde galop zit... Klinkt dom maar ik probeer t iedere keer te voelen maar zit er nog geregeld naast. Dus als iemand daar nog een ezelbruggetje voor heeft: GRAAG!!!!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:28

@ XLeandrosX : Als je het nog niet kan voelen kan je het ook controleren door even naar beneden te kijken. Het binnenvoorbeen moet meer naar vooren komen als je paard in de goede galop zit. Dus op de rechterhand moet het rechtervoorbeen meer naar vooren springen.

@ TS : ik ga mee met aeolusnr1 . Wees duidelijk voor je paard en vraag desnoods wat meer stelling in een hoek van de bak en geef dan de galophulp. Als je paard wat voorwaartser is als de gewone draf kan dat ook nog wel is helpen. Als ze fout aanspringt, meteen terugnemen in draf, en in de eerstkomende hoek nog een keer proberen. Heb je les? Zo niet, ga is op zoek naar iemand die kan helpen!

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 16:16

Bedankt voor alle reacties.
Ik ga er zeker wat mee doen!

@ sachaPhantom kan je me uitleggen waarom ze dan wel in de goede galop zou aanspringen?
Als ik de volte ga verkleinen en dan weer vergroten?

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:19

hoi TS ik heb ditzelfde probleem ook gehad met mijn merrie dus ik weet hoe frustrerend het kan zijn!
wat ik gedaan heb is een osteopaat erbij gehaald om de rug los te maken (zat een beetje vast) en het zadel na laten kijken wat opnieuw opgevuld moest worden. klinkt gek maar daarna sprong ze wel goed aan. Dus misschien is het voor jou ook een tip om daar eens aan te denken, succes!

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:22

Ik zou eens goed naar je houding kijken bij het aanspringen. Misschien zit je wel met je gewichtverdeling bijvoorbeeld helemaal niet goed!

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 16:25

Charlot2000 schreef:
hoi TS ik heb ditzelfde probleem ook gehad met mijn merrie dus ik weet hoe frustrerend het kan zijn!
wat ik gedaan heb is een osteopaat erbij gehaald om de rug los te maken (zat een beetje vast) en het zadel na laten kijken wat opnieuw opgevuld moest worden. klinkt gek maar daarna sprong ze wel goed aan. Dus misschien is het voor jou ook een tip om daar eens aan te denken, succes!

Ik zat er zowiezo al aan te denken om een nieuw zadel te kopen dus dat komt goed uit.
En dat van die osteopaat lijkt me ook geen slecht idee, weet jij misschien een goede ervaren osteopaat?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:35

Osteopaat, nieuw zadel zal allemaal niet helpen als het paard scheef is, en dat is hij, als je zelf niet gaat aanvoelen waar het zit, en je rijstijl gaat veranderen.
Dus...en daar gaan we weer...heb je les en wat zegt die wat je moet doen?

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 16:45

Een nieuw zadel was is zowiezo al van plan, dat neem ik niet hierdoor.
Maar nee ik heb op dit moment geen les maar ik ben wel opzoek naar een goede gediplomeerde instructeur/trice in mijn omgeving.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:47

Als je geen les heb zou ik die gaan nemen. Een goede instructreur/instructrice kan je vast wel vertellen waar het aan ligt dat je paard niet in de goede galop aanspringt. Misschien ligt het inderdaad aan het zadel of omdat het paard scheef is. Misschien hebben jullie een miscommunicatie begrijpt jou paard je hulpen niet of kent hij die niet of misschien doe jezelf wel niet helemaal goed.

Als het paard en je tuig in orde is kun je misschien het volgende proberen met rijden. Zet je paard op een volte. Zorg dat je een beetje stelling hebt (ook weer niet veelste veel). Zorg dat je paard goed actief is. Leg je buitenbeen ver naar achter (zo wordt de achterhand begrenst) en je binnenbeen wat naar voren. Hou je buitenteugel er aan (dus laat die niet heel los hangen), zo heeft het paard daar ook een begrensing en probeer dan aan te springen in de galop. Succes

edit: spellingsfout
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 31-03-11 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:47

ik weet wel een goede osteopaat, zij werkt in Friesland. Als je telefoonnummer wilt dan kun je me wel even een PBtje sturen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:22

Osteophaat zo nu en dan is zeker goed. Een goedliggend zadel ook. Maar alleen daarmee zul je er niet zijn. Houding van mijn was ook slecht daardoor belemmerde ik mijn paard. Dat voelde ik zelf niet maar instructrice zag t wel. Dus les is in dit geval wel handig.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:49

Heb je geen filmpje van het paard en hoe het gaat met rijden?

En ga eens achter je paard staan, en laat hem/haar vierkant staan, bekijk dan eens of de bespiering in de benen wel gelijk zijn en kijk of boven op de kont de heupen wel gelijk staan.

Bekijk ook tijdens het stappen draven en galopperen of het paard wel gelijke passen maakt in de achterhand. Zorg ervoor dat je tijdens het aanspringen wel genoeg lucht geeft in de binnenhand, anders kan het binnenachter been niet vooruit gaan.

Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:36

Je kan perfect de juiste beenhulpen geven en terwijl de tegenovergestelde teugel en zithulpen. Heeft je paard buiging en stelling naar binnen, druk je je binnenheup naar voren wanneer je de galophulp vraagt? Zit je recht op je paard en geef je niet meer druk aan de ene kant dan aan de andere kant? Vraag aan iemand om te controleren of je deze dingen correct doet. Doet je paard het nog niet ondanks je de hulpen helemaal correct doet heb ik misschien een oplossing. Je gaat op een volte dan ga je 8-jes maken. Dus achtjes in een volte van 20m. Het wisselen van hand in de 8 doe je op de X-A-lijn, hierbij stel je je paard recht. Bij het aankomen op de A vraag je de andere stelling en spring je aan in galop. Op deze manier zal je paard waarschijnlijk goed aanspringen omdat hij geen andere keus heeft. Als hij het later doorheeft kan je het ook op een volte zelf proberen. Dit zal wel werken.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:39

Ik heb dit probleem een x aantal jaar geleden ook gehad met mijn toenmalige pony. Wat ik toen in de lessen heb geleerd is om een balk neer te leggen in een bocht en net voor dat balkje aan te springen.

Wellicht helpt dit ook bij jou?

Succes!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:11

wat wel eens wil helpen is contrastelling vragen. Dus je stelt het hoofd van het paard naar buiten in de wending, je blokkeert hier de buitenschouder mee. Uiteraard geef je wel de juiste hulpen.
En dan steeds minder stelling vragen totdat je 'normaal' de overgang naar galop kunt maken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:14

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heeft hij het aan allebei de kanten?

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 21:00

@ charlot2000 friesland is een beetje ver weg maar toch bedankt.

@ lindyH, ze heeft het voornamelijk linksom.

Thanks iedereen voor al het advies!
Ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem :)

trust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:50

Hallo,

Probeer het eens zonder beenhulpen ,gewoon vanuit je zit, dat is een gevoel
die je jezelf kan aanleren.

succes!

Groetjes Diane(Trust5)