met het rijden met mijn 5 jarige ruin gaat het erg lekker, behalve dan 1 ding, en dat is de galop. vanuit een ontspannen fijne draf , spingt hij heel netjes aan in de juiste galop , om vervolgens het hoofd omhoog te gooien en met verkeerde stelling door de bak te vliegen, uiteraard de hoeken afsnijdend...... tempo proberen te controleren , binnenbeen aanleggen , binnenteugel van de hals , voltes rijden , .......het wil gewoon niet. hij galoppeerd graag , heeft geen lichamelijke gebreken , zadel ligt goed, en toch ziet het er heel naar gespannen uit. behalve in het bos....dan is er niks aan de hand!
vrijdag komt mijn instructrice weer , maar ik ben ook heel benieuwd naar tips die jullie ons kunnen geven. hoe krijg ik een fijne gecontroleerde galop met aanleuning?
Klinkt alsof hij nog niet genoeg balans heeft in de bak in galop. Dan is het een kwestie van veel galoperen in de bak met de juiste hulpen. Lekker veel oefenen en vooral korte stukjes galoperen, dus een paar goede sprongen en dan terugnemen in draf.
caaramel
Geplaatst: 29-03-11 18:34
ja! veel overgangen maken en veel oefenen (en misschien geduld hebben to je instructrice komt )
Ra_chel
Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-11 18:35
@bromfiets , dat gevoel heb ik zelf ook een beetje, alsof hij in galop nog niet lekker op eigen benen loopt zeg maar. al had hij daar afgelopen zomer weinig last van, maar daar staat tegenover dat hij toen ook nog eigenlijk niets "moest".
midgie
Geplaatst: 29-03-11 20:23
Is idd een balans probleem, die je kunt op lossen in stap en draf meer net het rechtrichten bezig te gaan , Het heeft dus echt met zijn lichaam te maken hij vind het heel moeilijk om op een volte te galopperen, rechtuit in het bos kan hij in zijn eigen houding lopen , maar op de volte is heel moeilijk , dus hij krijgt dan last van zijn spieren en gaat er dan aan een kant uit, dus terug naar de basis en de galop gewoon even niet doen in de bak als hij er zo gespannen van word, eerst zorgen dat er een goeie basis is en aan de gang gaan met de zijgangen in stap en draf zodat hij soepel kan worden en sterk genoeg jou te dragen in balans in de galop. 5 jaar is best nog erg jong , dus neem de tijd.
Zelfde probleem, weinig balans en veel spanning, we hebben galop gewoon heel even helemaal weggehaald. Als we binnenkort een goede basis hebben gaan we het pas weer rustig oppakken.
Kescali
Geplaatst: 30-03-11 21:25
Heb dat probleem ook gehad met een jong paardje dat ik heb gereden. Was ook een kwestie van balans. DUs hebben we ook de galop een tijdje weggelaten in een bak en alleen buiten gedaan. Na een tijdje ging het beter en toen langzaam opgebouwd met heeeeeeeel veeel overgangen.
3uitenbeen
Geplaatst: 31-03-11 11:36
Lekker buiten de galop oefenen op de rechte stukken en daar trainen in het sterker maken en balans zoeken.
Het lijkt er op dat je paard weinig balans heeft, last heeft van gebrek aan lengtebuiging (plat door de bocht) en misschien niet genoeg zijn achterbenen onder de massa kan plaatsen. Misschien moet je hier: http://www.paardenbegrijpen.nl/ eens kijken. En dan vooral bij het onderdeel rechtrichten. Ik denk dat je de achterliggende problemen eerst moet oplossen, en ik denk niet dat die in de galop liggen en ook niet in de galop opgelost kunnen worden.
SachaPhantom
Geplaatst: 31-03-11 14:14
En oefen je ook wel eens aan de longe? Onbelast trainen wil ook nog wel eens helpen. Een longeerlesje daarbij kan helpen. En voor de rest inderdaad veel kilomters maken in galop.
momenteel zijn we erg bezig met overgangen en rechtrichten , zal het er morgen nog eens met mn instructrice over hebben , maar denk dat we idd voorlopig de galop maar even achterwege laten. tevens heb ik even een stapje terug gedaan , omdat ik het gevoel had dat het voor mijn paard een beetje teveel werd, dus heb het trainingsschema aangepast en we doen het nu even rustiger aan.
Ik zou zeggen, als je de galop weer opneemt in je schema. De eerste regel is zelf ontspannen blijven en recht blijven zitten op je paard. Niet in de hoeken mee naar binnen gaan hangen want dat versterkt de reactie van het paard. Probeer mee te gaan met de beweging van je paard en er goed op te letten dat je niet gaat ploffen in je zadel. Probeer eens met willekeurige lichte ophoudingen je paard wat attenter te maken op je hulpen. Hierbij probeer je hem wat meer 'tussen de benen' te nemen om hem op de zit wat rustiger te krijgen. Probeer ook niet te lange stukken te galopperen in het begin maar overgangen van draf naar galop. Na verloop van tijd zal hij ook rustiger worden in die galop omdat hij weet dat hij dadelijk terug naar draf moet. Als hij in draf nerveus zou worden door die overgangen, rijd je overgangen draf stap. Is hij weer ontspannen kun je terug galop erbij nemen.
Mijn paard springt vaak over in galop. Dan galoppeerd ie goed aan, maar dan wisselt ie en dan galoppeerd ie echt vreselijk. Moet van m'n instructrice gewoon veel oefenen, ook aan de longe