Knik voor schoft in de hals; onjuiste training of normaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keesface

Knik voor schoft in de hals; onjuiste training of normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 13:22

Bokkers,

In een haw-topic (dacht ik, kan het debestreffende topic helaas niet meer vinden) las ik als reactie op wat foto's dat het paard voor de schoft een knik in de hals had en dat dit een gevolg is van een verkeerde hoofd/ halshouding tijdens het rijden. En dat er dus eigenlijk op die plek een gebrek is aan ontwikkelde spieren.

Dat heeft me aan het denken gezet en ik ben rond gaan kijken naar de paarden op stal, maar ook hier op bokt.
Mijn eigen paard heeft dit namelijk ook een beetje en om voor jullie beeldvorming aan te geven wat ik bedoel, heb ik er even een 'subtiel' pijltje bij gezet:

Afbeelding

Nu wil ik heel graag weten of dit normaal is? Mij is namelijk opgevallen dat een hele boel paarden dit hebben.
Is dit te voorkomen of op te lossen? En zo ja, hoe?
Of is het hele verhaal een fabeltje?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:26

deels bouw, deels training ;)

Het 1e moet natuurlijk van nature al goed zijn, je kunt het er niet opplakken.....met training kun je het wel verbeteren.

Zelf zie ik dit exterieurmatig niet graag bij een paard. Een goed exterieur bepaald ook de beweging en mogelijkheden.
(Paard op de foto heeft meerdere exterieurmatige tekortkomingen)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 29-03-11 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:28

Ik weet eigenlijk niet of het te maken heeft met de training. Was even op foto's van mijn eigen paard aan het zoeken. Want vindt de hals houding van jou foto zo wie zo al erg on natuurlijk. Maar bij die van mij zie ik niet direct zo'n knik!
Even ter illu: http://94.100.126.98/678300001-67835000 ... _CCre.jpeg
listiglistje wat vindt je van de foto die ik heb geplaatst dan?

Keesface

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 13:30

listiglistje schreef:
deels bouw, deels training ;)

Het 1e moet natuurlijk van nature al goed zijn, je kunt het er niet opplakken.....met training kun je het wel verbeteren.

Zelf zie ik dit exterieurmatig niet graag bij een paard. Een goed exterieur bepaald ook de beweging en mogelijkheden.
(Paard op de foto heeft meerdere exterieurmatige tekortkomingen)

Ik zie het zelf eigenlijk ook niet graag. Het paard op de foto is mijn eigen paard en wat mij betreft natuurlijk de allermooiste. :D
Maar denk jij dat hij van die tekortkomingen ook last zou kunnen gaan ondervinden?

Op de foto staat mijn paard wel nogal opgewonden, wellicht niet de beste foto om aan te duiden wat ik bedoel.

Keesface

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 13:31

ponyparadijs schreef:
Ik weet eigenlijk niet of het te maken heeft met de training. Was even op foto's van mijn eigen paard aan het zoeken. Want vindt de hals houding van jou foto zo wie zo al erg on natuurlijk. Maar bij die van mij zie ik niet direct zo'n knik!
Even ter illu: http://94.100.126.98/678300001-67835000 ... _CCre.jpeg
listiglistje wat vindt je van de foto die ik heb geplaatst dan?

Die van jou heeft dat echt bijna niet geloof ik he?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:33

ponyparadijs het gaat hier om de knik achter de schoft, niet exterieurmatige beoordeling van andermans paarden ;)

Daarvoor zou je bij fokkerij en afstamming een topic moeten openen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:35

Mijn oude merrie heeft ook zo'n knik. Bij haar is het exterieurmatig (volbloed), laag aangezette hals, hoge schoft, dus als ze in de oprichting loopt, automatisch zo'n knik. Ik heb het door de juiste training wel minder gekregen, maar weg gaat het niet bij haar. :).

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:36

Zoals listiglistje al zegt is het iets wat wel in training te verbeteren is maar vaak heeft het een
aangeboren oorzaak. Je kunt spieren kweken waar nu een ''gat'' zit en hierdoor vermindert de knik.
Een goede hoofd houding zou dan zijn lang en laag om de bovenste halsspier te verstevigen.
(die gebruikt ie voornamelijk bij het strekken)
Helaas zal het nooit zo mooi worden dat het er niet meer is, dit is gewoon een tekortkoming die je
zodra je hoger in training komt parten gaat spelen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:38

Keesface schreef:
Ik zie het zelf eigenlijk ook niet graag. Het paard op de foto is mijn eigen paard en wat mij betreft natuurlijk de allermooiste. :D
Maar denk jij dat hij van die tekortkomingen ook last zou kunnen gaan ondervinden?

Op de foto staat mijn paard wel nogal opgewonden, wellicht niet de beste foto om aan te duiden wat ik bedoel.

Laat ik het zo zeggen voor een dressuurtopper heeft hij niet de meest ideale hals.
Daarnaast kun je ook vraagtekens zetten bij de schouderligging (niet schuin genoeg), rug (gezonken), ledenpartij (week) en croupe en kruis(afhangend).

Hij krijgt hier overigens geen last van hoor, maar qua model is het geen dressuurtopper in spé, daarvoor moet hij exterieurmatig beter in elkaar steken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:40

listiglistje schreef:
ponyparadijs het gaat hier om de knik achter de schoft, niet exterieurmatige beoordeling van andermans paarden ;)

Daarvoor zou je bij fokkerij en afstamming een topic moeten openen.

Ik had het ook over de knik voor de schoft hoor! Maar sorry dat ik wat vroeg! :7

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:40

Plus aardige onderhals maar dat valt er af te training!

Ik denk ook dat het niet 'weg' te trainen valt, maar het kan wel verbeterd worden!