Beginnen met goed rijden op fries.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charlotte_L

Beginnen met goed rijden op fries.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 22:46

Hallo allemaal,

In mijn vorige topic: Druk fries paard. Heb ik het probleem van het lieve friese paard van mijn opa uitgelegd.
Mijn opa gaat op vakantie en ik moest haar uitmesten en losgooien, ik heb mijn opa gebeld of ik niet gewoon mocht rijden beter voor het paard lijkt mij. Dat mocht gelukkig, nu ga ik zaterdag beginnen. Ik heb al ideeën wat voor een oefeningen ik met haar ga doen maar wat zouden jullie voor een oefeningen gaan doen?

Even in het kort Guusje is een drukke friese merrie van 8 jaar ze is het paard van mijn opa die met haar alleen ment. Het maakt hem dus niet uit wat er met rijden gebeurd waardoor het paard niet goed loopt. Ze loopt namelijk enorm hard en je benen kan je niet gebruiken wan dan is ze weg.

nine1987

Re: Beginnen met goed rijden op fries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:50

Als eerste: Hoor jij nog niet in bed te liggen??

En als tweede: veel les nemen.. :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 07:50

IK zou dit zeker niet alleen doen maar onder goede begeleiding,
Dus les nemen en eerste eens aan de slag gaan vanaf de grond om het dier wat meer vertrouwen te geven dat ze niet hard hoeft weg te rennen voor dingen, ook zal je opa dingen moeten gaan veranderen dan, en niet ongeïnteresseerd zijn over het dier want als hij aan sluitend voor de kar weer op een grove manier mee word omgegaan dan heeft het voor het dier niet veel effect,

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:30

ik zou in iedergeval niet alleen gaan en met longeren beginnen

mardai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:11

ik zou zorgen dat er in iedergeval iemand bij is, zodat als er wat gebeurd
je hulp hebt.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 14:39

Ik heb al vaker alleen op haar gereden. Mijn opa kan het niet schelen wat er gebeurt als ze maar goed loopt voor de kar. Les nemen kan niet. Longeren en alles kan ze al supergoed het licht aan het rijden. Ja ik hoorde al in bed te liggen maar kon niet slapen :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:21

Haha maakt niet uit.. Ligt het zadel wel goed? Aangezien ze zo doet? Of is er iets aan de rug? Aangezien de houding van een koetsenpaard toch vaak anders is dan een bereden paard..

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 21:27

Ze is gekraakt en gemasseerd ook gecontroleerd door DA. Zadel is net een maandje geleden getest bij een zadelmaker. En is ook op maat gemaakt.

miszanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:32

ik zou veel gaan longeren, maar wat ook een goeie oefening voor het paard is: met lange teugel draven. Veel voltes rijden is ook altijd goed :P Maar ik raad aan vooral te gaan longeren.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 22:29

Gelongeerd word ze sowieso wel een paar keer per week eigenlijk.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:37

Nogmaals: neem les! We kunnen je weinig vertellen zo over i-net.
Het enige wat ik je kan vertellen is: ga longeren en ga er een rem op krijgen met je stem, dit kan je goed helpen tijdens het rijden.
Verder met rijden zou ik losse teugel nemen en eerst goed het sturen oefenen: ga vierkantjes rijden, nog geen voltes. Pas als ze haar lijnen recht gaat lopen (dus voorbenen tussen de achterbenen) kan je gaan denken aan voltes. Probeer af en toe contact te zoeken op je teugels en kijk wat ze hierop doet.

Meer kan ik je niet vertellen.