niet kunnen galoperen aan de longeer lijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keona

niet kunnen galoperen aan de longeer lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 20:14

heb het nu bij 2 pony'/paarden mee gemaakt.
de tinker was jong en kon ook onder het zadel moeilijk verzameld galoperen aan de longeerlijn ging helemaal niet(drama).maar deze heb ik niet meer in mijn bezit.

de pony die ik nu heb is ook erg jong word 4jr,deze pony loopt enkel en 2 span,dit gaat super hij galopeerd in de koets ook zeer verzameld gewoon niet te geloven hoe fijn,maar aan de longeer lijn kan hij niet galoperen hij gaat dan maar heel hard draven of als die een pas in galop zet raakt hij in de stres stopt en gaat tegen stribbelen.in stap en draf gaat hij super netjes ook de overgangen.ik ga nu dus niet meer galoperen aan de longeer lijn.maar ik snap alleen niet waarom hij dit niet kan terwijl hij in de koets nergens moeite mee heeft.ben benieuwd naar jullie antwoorden en ervaringen

Air

Re: niet kunnen galoperen aan de longeer lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:16

Nu ben ik wel benieuwd hoe kort de longeerlijn is?
Loop je mee? En op een rechte lijn aan de longe?

Gebruik je hulpteugels?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 20:28

bij het longeren geef ik hem genoeg ruimte want anders kan hij het zeker niet,hoe bedoel je loopt je mee?op een rechte lijn an de longeerlijn hoe wil je dat doen ik heb geen bak ik longeer in de wei,en in de koets galopeerd hij ook dat zijn rechte lijnen.ik gebruik bij het galoperen geen hulpteugels,bij de stap en draf soms een pessoa maar ik longeer niet vaak.
Air schreef:
Nu ben ik wel benieuwd hoe kort de longeerlijn is?
Loop je mee? En op een rechte lijn aan de longe?

Gebruik je hulpteugels?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:29

En je wei is rond? :+

In de wei kan je ook rechtuit.

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:37

Voor te longeren heb je niet meteen een longeerring nodig vind ik, maar misschien is het handig om het paard het zo te leren. Ik denk dat hij gewoon niet echt snapt wat je bedoeling is en is ie misschien bang? Met heel veel geduld, oefenen en belonen zou het toch moeten lukken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 05:50

wat heb ik daar aan, op een recht stuk galopeerd hi.j dat is het probleem toch niet, hij galopeerd niet in het rond
Air schreef:

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 06:39

keona schreef:
wat heb ik daar aan, op een recht stuk galopeerd hi.j dat is het probleem toch niet, hij galopeerd niet in het rond
Air schreef:

Nou mag het ook wat minder snauwend :?

Hij vind een volte moeilijk, dus wat doe je, dan ga je hem op een rechte lijn aan laten galloperen waarna je een halve volte kan inzetten.
En het zo geleidelijk aan op kan bouwen.

Lukt dat niet dan zou ik hem toch eens laten controlleren door een osteopaat of fysiotherapeut en daarna bezig gaan met rechtrichten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 07:46

Het is een balans probleem, dat zul jij met rechtricht oefeningen moeten gaan verbeteren, het is ook nog een jong dier waarom zou je daar al mee willen galopperen als de stap en draf ook nog niet in balans is?
En verzameld galopperen op een goeie manier is een training van jaren.
Leer ook de theorie eens van het longeren waarom doet hij het niet en hoe kan ik dat verbeteren .
DE galop op zich is het probleem niet want hij galoppeert ook in de wei, maar het probleem is de ruiter die het niet kan oplossen in dit geval toch?
Heb je b.v les en wat zegt je instructrice?
Maar werk aan techniek en neem niet klakkeloos aan dat het dier in een gevormde houding zomaar aan kan galopperen het ene paard is het andere niet , maar werk aan een basis die moet goed zijn dan komt de galop vanzelf wel een keer.

Snadra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:56

Als ik het goed begrijp longeer je hem zo midden in de wei (sorry als ik het verkeerd begrepen heb), mijn paard heeft er ook moeite mee om dan netjes aan de longeerlijn te lopen als ik het midden op t land doe. Zet ik een longeercircel uit, dan heeft ze steun aan 'omheining' en gaat het prima. Het is eigenlijk wel logisch dat je paard voor de kar galopperen makkelijker vind aangezien hij dan veel meer steun heeft (in een tweespan aan de ander en anders aan de burry). Aan de longeerlijn moet hij het helemaal zelf doen en door dat hij nog jong is vind hij het waarschijnlijk moeilijk om in balance te blijven. Merk aan mijn eigen paard dat ze het fijner vind om te 'longeren' zonder longeerlijn, iets om uit te proberen? (kan natuurlijk alleen in een longeercircel/bak, niet ergens op een grote wei)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 17:31

bedankt hier heb ik wel wat aan.en je begrijpt me ook goed ik deed het dus midden in de wei.ook snap ik dat hij nog jopng is daarom zet ik dat in de tekst er bij,ik ga het proberen in een longeer cirkel dan zet ik die uit met paaltjes,en andere die zeggen over een gedwongen houding mijn paarden worden niet in een houding geduwd daar ben ik geen voor stander van,en zijn stap en draf is zeer goed in balans want dat gaat super ook aan een longeer lijn(weet ook niet waar je dat ergens gelezen hebt).
Snadra schreef:
Als ik het goed begrijp longeer je hem zo midden in de wei (sorry als ik het verkeerd begrepen heb), mijn paard heeft er ook moeite mee om dan netjes aan de longeerlijn te lopen als ik het midden op t land doe. Zet ik een longeercircel uit, dan heeft ze steun aan 'omheining' en gaat het prima. Het is eigenlijk wel logisch dat je paard voor de kar galopperen makkelijker vind aangezien hij dan veel meer steun heeft (in een tweespan aan de ander en anders aan de burry). Aan de longeerlijn moet hij het helemaal zelf doen en door dat hij nog jong is vind hij het waarschijnlijk moeilijk om in balance te blijven. Merk aan mijn eigen paard dat ze het fijner vind om te 'longeren' zonder longeerlijn, iets om uit te proberen? (kan natuurlijk alleen in een longeercircel/bak, niet ergens op een grote wei)
Laatst bijgewerkt door keona op 29-03-11 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:33

Dan zet je hem onbewust in een houding. Een paard wat niet normaal los kan galloperen aan de longe kan absoluut niet verzameld lopen.

Snadra: Symptoombestrijding, paard moeten leren op eigen benen te lopen ipv. steun te zoeken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:42

Longeren zonder lijn is los werken en dan werk je niet aan een houding, los kan een paard in zijn eigen houding lopen en zal makkelijker aan galopperen, aan de lijn vraag je een houding en zal het moeilijker zijn omdat je dan met balans gaat werken die hij nodig heeft om een ruiter te dragen, dus ook os het van belang dat je zelf weet hoe te longeren en welke positie en houding en afstand je ten opzichten van het paard moeten hebben.
Longeer ook nooit aan het bit want dan heb je te veel druk in de mond en kun ej ook geen houding vragen op een juiste manier. ik zelf gebruik als ik een houding wil een kaptoom .

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 19:06

midgie ik vind dat je erg nuttige tips geeft,heel erg bedankt
midgie schreef:
Longeren zonder lijn is los werken en dan werk je niet aan een houding, los kan een paard in zijn eigen houding lopen en zal makkelijker aan galopperen, aan de lijn vraag je een houding en zal het moeilijker zijn omdat je dan met balans gaat werken die hij nodig heeft om een ruiter te dragen, dus ook os het van belang dat je zelf weet hoe te longeren en welke positie en houding en afstand je ten opzichten van het paard moeten hebben.
Longeer ook nooit aan het bit want dan heb je te veel druk in de mond en kun ej ook geen houding vragen op een juiste manier. ik zelf gebruik als ik een houding wil een kaptoom .

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 19:07

air als je mij en mijn paarden niet personlijk kent weet je ook niet of mijn paarden op eigen benen lopen,want dat is een ding dat ik juist erg belangrijk vind.ik werk dus ook alleen buiten met ze en dan moetn ze allemaal wel op eigen benen lopen want ik heb geen teugel die strk staat die hangt er gewoon loisjes bij.dus reageer alleen met nuttige dingen

Luca2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:10

Jonge paarden vinden dit vaak moeilijk. heeft kracht nodig en balans, dat hebben ze beiden vaak niet. veel oefenen en kleine stukjes doen en dan belonen, verder gaan en even later weer proberen

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:11

Mijn haf kon ook niet aan de longe galopperen.
Door het gebruik van de pessoa en een roundpen heeft hij dit wel geelrd en nu springt hij zonder problemen aan.
Soms missen ze gewoon nog de kracht ervoor.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:05

heb je deze adviezen al geprobeert en gaat het al beter?

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:49

Probeer hem eens te longeren aan de pessoateugel. Dan wordt hij iets meer op de achterhand gezet en heeft hij het makkelijker om aan te galopperen, net als in de koets