Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Air schreef:Nu ben ik wel benieuwd hoe kort de longeerlijn is?
Loop je mee? En op een rechte lijn aan de longe?
Gebruik je hulpteugels?
keona schreef:wat heb ik daar aan, op een recht stuk galopeerd hi.j dat is het probleem toch niet, hij galopeerd niet in het rondAir schreef:En je wei is rond?![]()
In de wei kan je ook rechtuit.

Snadra schreef:Als ik het goed begrijp longeer je hem zo midden in de wei (sorry als ik het verkeerd begrepen heb), mijn paard heeft er ook moeite mee om dan netjes aan de longeerlijn te lopen als ik het midden op t land doe. Zet ik een longeercircel uit, dan heeft ze steun aan 'omheining' en gaat het prima. Het is eigenlijk wel logisch dat je paard voor de kar galopperen makkelijker vind aangezien hij dan veel meer steun heeft (in een tweespan aan de ander en anders aan de burry). Aan de longeerlijn moet hij het helemaal zelf doen en door dat hij nog jong is vind hij het waarschijnlijk moeilijk om in balance te blijven. Merk aan mijn eigen paard dat ze het fijner vind om te 'longeren' zonder longeerlijn, iets om uit te proberen? (kan natuurlijk alleen in een longeercircel/bak, niet ergens op een grote wei)
midgie schreef:Longeren zonder lijn is los werken en dan werk je niet aan een houding, los kan een paard in zijn eigen houding lopen en zal makkelijker aan galopperen, aan de lijn vraag je een houding en zal het moeilijker zijn omdat je dan met balans gaat werken die hij nodig heeft om een ruiter te dragen, dus ook os het van belang dat je zelf weet hoe te longeren en welke positie en houding en afstand je ten opzichten van het paard moeten hebben.
Longeer ook nooit aan het bit want dan heb je te veel druk in de mond en kun ej ook geen houding vragen op een juiste manier. ik zelf gebruik als ik een houding wil een kaptoom .