Sammielola13 schreef:de galop los in de bak of aan de longe doet hij wel zonder gebok, maar erop...
jaa dat probeer ik , alleen onder de galop zegmaar staat hij echt ineens stil, je voelt het echt niet aankomen
en dan doe ik het opnieuw totdat hij normaal doet maar dat doet ie niet ? ik heb gister langer dan een uur met m bezig geweest met de galop , en moe werd hij niet , iedere keer weer !
en buiten doet hij dit niet ,
Hé Sammielola13 wat vervelend dat je pony je zo uit aan het proberen is (er van uit gaande dat hij nergens last van heeft). Je schrijft dat hij het buiten niet doet. Wissel je genoeg af met binnen en buiten rijden? Wellicht dat hij zich verveeld of het werk eentonig is voor hem.
Belangrijk in de omgang is dat je jezelf dwingt om super consequent te zijn. Misschien een raar advies maar mijn bijrijders vertel ik altijd als ze zo uit geprobeert worden om in de omgang met de paarden dus ook als ze niet rijden:
1. ben super consequent en rechtvaardig doch streng (ja is ja, nee is nee);
2. ben wat afstandelijker en zakelijker, dus poets niet te veel en
laat pony naar jou toe komen in plaats van jij naar je pony (dan ga je boven hem staan);3. uiteraard ook met rijden ben consequent en ga bijvoorbeeld gewoon een half uur los stappen en figuren rijden voordat je gaat draven en galopperen en ook in stap bepaal jij het tempo en iedere stap is van jou zowel qua tempo als waar hij mag lopen;
4. als je met hem bezig bent corrigeer door hem paar pasjes achter uit te laten zetten als hij niet zou luisteren (dan stel jij je ook boven hem).
Bovenstaande alles vanuit innerlijke overtuiging en rust. Al moet je er een tijd over doen hij moet doen wat jij vraagt, heel simpel (ook al is dat soms nog zo moeilijk).
Hopelijk heb je er iets aan en sterkte met hem.