Rowan de tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moniek111

Rowan de tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 20:26

Hoi allemaal,

Ik zou graag wat advies krijgen over het nieuwe bijrijpaard sinds 2 maanden rij.
Rowan is een tinker van 5 jaar.
Hij is lichamelijk helemaal in orde, de tandarts is ook nog geweest.
Harnachement is ook goed en gecontroleerd. hij had eerst een enkel gebroken bit: nu een enkel gebroken bit met onderring . Dit gezien het feit dat hij wat sterk is.

Hij heeft een tijd stil gestaan vanwege dat de eigenaar een dubbele nekhernia heeft.
Hierdoor heeft hij weinig conditie en is alles natuurlijk wat roestig.
Wel loopt hij 1 x per week in de kar en ik rij hem 2 keer in de week.

Momenteel is er een probleempje ontstaan waar ik niet zomaar met 20 jaar rijervaring een oplossing voor heb.
wanneer ik op de rechterhand(normaal gesproken zijn makkelijke en soepele hand) een volte maak, dan beslut hij op X ipv recht links te gaan.
Hij pakt op dat moment zijn bit vast, maakt zicht sterk en zet het op een lopen...
Minder handig met 800 kilo schoon aan de haak. dit doet hij zowel in stap als in draf. op de linkerhand houdt hij bij stelling somms ook het bit vast

hierin heb ik al de volgende dingen geprobeerd;
* laten lopen
* straffen
* terug naar stap en aan de ontspanning werken

Wel doe ik altijd:
een 8tje rijden waardoor het hele euvel opnieuw elke keer herhaalt word tot het goed gaat( en meneer na het één keer goed gedaan te hebben met de tong op de hoeven loopt klaar is)

Hij is echt een paard waar het rijden naar ontspanning bovenaan staat, hij kan zich erg druk maken en ipv stappen elke keer aan willen draven.

ALLE tips zijn welkom!!

Don_Zhivago

Re: Rowan de tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:24

ik denk dat je hem nog meer moet begrenzen met je buitenteugel en vooral je buitenbeen..

Dit heeft ook met respect te maken, jij wil naar rechts.. hij heeft letterlijk schijt aan je en gaat zijn eigen kant op..

heb je al geprobeerd om een zweepje in je linkerhand te houden en en hem hiermee op de schouder te tikken als hij uitbreekt??

wat doe jij op het moment dat hij links gaat ipv rechts?? draai je hem uiteindelijk via rechts weer terug (dus via de bakrand als het ware) of draai je hem terug als een volte via links??
snap je :P

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 07:44

5 jaar is erg jong voor een tinker,
Wat kent hij als basis?
Denk ook dat je met een behoorlijk scheef paard te maken hebt,als jij hem dan om wil buigen is dat voor hem niet fijn en dan gaat hij dus naar een kant weg, ik zou hem daar niet voor straffen want het is een rijtechnische fout, het dier doet wat hij kan en loopt lichamelijk tegen een probleem aan en die zul jij moeten oplossen met techniek en niet door hem steeds maar weer het zelfde te laten doen, ga met hem gymmen/rechtrichten zodat hij lichamelijk aan kan wat jij vraagt, hou rekening met zijn leeftijd.

IK heb zelf ook een tinker die dit gedrag vertoonde en ben met haar gaan werken aan de hand en dubbelen lijnen en heb ook zeker het freestyle systeem erbij gepakt.
Je bent ook nog maar 2 mnd met het dier bezig en dat is nog te kort om mekaar goed te leren kennen, werk daarom de komende tijd eens aan vertrouwen en respect, ga eens lezen waarom hij dt gedrag kan vertonen en probeer vooral niet met straf te werken en het dier ook niet moe te maken, want daar leert hij niks van,
kijk eens op de site van emielvoest.nl en paardebegrijpen.nl
Dat heeft mij enorm geholpen om nu mijn tinker met hele lichte hulpen heel mooi te laten lopen.
Paard rijden is geduld hebben en stappen terug doen en de theorie er van leren en weten en leren accepteren dat de fout eigenlijk altijd bij jezelf ligt.

Isabelle877

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 07:54

Dit heeft die van mij ook gedaan. Het is volgens mij puur eigenwijzigheid, en als die een keer z'n zin heeft gehad, zal die het blijven doen.
Wat je ook doet, zorg dat die jouw kant op gaat. Ook als je hem tegen de bakrand om moet draaien, of als je hem terug moet nemen in de stap/draf als je in de galop zit. En goed teugels en been erbij houden. Niet in de teugels gaan hangen wat ik nog wel eens deed, ook niet als die het bit vastpakt. Desnoods weer even aan de longeerlijn op de volte, als die maar jouw kant op gaat! Dan gaat het vanzelf over.
Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 07:59

Ga er nu eens niet vanuit dat het eigenwijsheid is, maat een lichamelijk probleem en een ruiter fout?
Het probleem word nu weer naar het paard verschoven, maar geloof me het probleem ligt altijd bij de ruiter in dit geval, de ruiter is niet bij machte dit paard op dit moment goed te rijden en het paard is er lichamelijk niet aan toe om het gevraagde uit te voeren zonder pijn ergens te hebben, als je het zo bedenkt hoe zou je het dan op lossen.

Een paard leert niks van hem tegen de bakrand draaien, alleen maar meer pijn in zijn lijf omdat die draai erg klein is bij de bakrand, draai gewoon een volte door en doe het op techniek en niet op kracht

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 08:06

Waarschijnlijk heeft hij veel moeite met de buiging en de stelling. Hij is nog maar 5 .
Ik ben het met Midgie eens.
Mijn tinker heeft dit op jongere leeftijd ook gedaan. Ik heb me toen meer bezig gehouden met het recht richten en hem leren op 4 benen te laten lopen en balans te hebben. Als ie dat heeft en kan , dan kan je verder.

moniek111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 09:31

Don_Zhivago schreef:
ik denk dat je hem nog meer moet begrenzen met je buitenteugel en vooral je buitenbeen..

Dit heeft ook met respect te maken, jij wil naar rechts.. hij heeft letterlijk schijt aan je en gaat zijn eigen kant op..

heb je al geprobeerd om een zweepje in je linkerhand te houden en en hem hiermee op de schouder te tikken als hij uitbreekt??

wat doe jij op het moment dat hij links gaat ipv rechts?? draai je hem uiteindelijk via rechts weer terug (dus via de bakrand als het ware) of draai je hem terug als een volte via links??
snap je :P

Hij is aan de linkerkant al meerdere malen tegen die zweep aangelopen...
Ik probeer hem altijd via rechts weer terug te zetten maar dat gaat bijna nooit waardoor ik er een korte volte van maak en dan opnieuw probeer.

moniek111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 09:34

kakoo schreef:
Dit heeft die van mij ook gedaan. Het is volgens mij puur eigenwijzigheid, en als die een keer z'n zin heeft gehad, zal die het blijven doen.
Wat je ook doet, zorg dat die jouw kant op gaat. Ook als je hem tegen de bakrand om moet draaien, of als je hem terug moet nemen in de stap/draf als je in de galop zit. En goed teugels en been erbij houden. Niet in de teugels gaan hangen wat ik nog wel eens deed, ook niet als die het bit vastpakt. Desnoods weer even aan de longeerlijn op de volte, als die maar jouw kant op gaat! Dan gaat het vanzelf over.
Succes!

Ik zou willen dat het de bakrand was, dan was het minder eng.... het is de draad
Het is volgens mij idd een stuk eigenwijsheid...en het op een lopen zetten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:37

Het is geen eigenwijsheid maar hij kan niet anders, geloof me het ligt aan jezelf.

moniek111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 09:40

midgie schreef:
Ga er nu eens niet vanuit dat het eigenwijsheid is, maat een lichamelijk probleem en een ruiter fout?
Het probleem word nu weer naar het paard verschoven, maar geloof me het probleem ligt altijd bij de ruiter in dit geval, de ruiter is niet bij machte dit paard op dit moment goed te rijden en het paard is er lichamelijk niet aan toe om het gevraagde uit te voeren zonder pijn ergens te hebben, als je het zo bedenkt hoe zou je het dan op lossen.

Een paard leert niks van hem tegen de bakrand draaien, alleen maar meer pijn in zijn lijf omdat die draai erg klein is bij de bakrand, draai gewoon een volte door en doe het op techniek en niet op kracht

Klinkt niet helemaal eerlijk richhting mij, gezien ik advies vraag.
Ook hebben we in eerste instantie het juist in het lichamelijke gezocht. De DA is geweest, tandarts idem en het tuig is bekeken door een prof...
techniek zit er ook goed in(kan altijd wel beter natuurlijk, ben geen anky) en dit is iets van de laatste 2 weken.
Hierin blijft deze theorie dus niet helemaal overeind.
Wel is duidelijk dat je een zeer vriendelijke manier hebt om met paarden om te gaan en dat siert je.

moniek111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 09:44

mickydo schreef:
Waarschijnlijk heeft hij veel moeite met de buiging en de stelling. Hij is nog maar 5 .
Mijn tinker heeft dit op jongere leeftijd ook gedaan. Ik heb me toen meer bezig gehouden met het recht richten en hem leren op 4 benen te laten lopen en balans te hebben. Als ie dat heeft en kan , dan kan je verder.

Owww. kijk hier kan ik iets mee.
De eerste maand heb ik indd ook echt niets anders gedaan.
Het blijft hieraan werken. Ik rij namelijk niets anders dan over de hoefslag en grote volte links, en rechts om hem op 4 benen te leren lopen.

Wat denken jullie van het aangespannen werk, doet dat goed in deze?
In de kar hebben ze ook welles dat hij soort van het op een lopen zet om ergens onderuit te komen.
Daarom vind ik rijden naar ontspanning en op 4 benen lopen zo belangrijk en werk ik hier echt aan.

moniek111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 09:45

mickydo schreef:

Wat heb je toen eigenlijk gedaan terwijl hij het deed?

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:49

Ik denk ook dat het toch een probleem is met de balans. Want wat jij beschrijft lijkt mij toch meer een paard wat iets moeilijk vind. Mijn tinker heeft namelijk ook de neiging om ontzettend onder me weg te gaan lopen wanneer hij iets moeilijk vind. Waaronder ook stelling en buiging aan 1 kant en het vinden van zijn balans.
Heb je ook les? Want dat kan natuurlijk altijd helpen. :)

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:58

moniek111 schreef:
mickydo schreef:

Wat heb je toen eigenlijk gedaan terwijl hij het deed?

Een stap terug genomen en meer aan het rechtrichten gewerkt. Moet er bijzeggen dat ik dat wel op de Atoine de Bodt manier gedaan heb ( en overigens nog steeds mee pak ) . Dit alles onder begeleiding natuurlijk, want het echte rechtrichten is zo makkelijk nog niet :) .
Met rechtrichten verplicht je je paard echt om op 4 benen te lopen , balans te zoeken en zelf wordt je er natuurlijk ook beter van ;) Je houding en zit spelen heel erg mee in het paardrijden .

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:01

Een fries die ik heb gereden deed dit ook.
Kreeg de adviezen om op 2 teugels te rijden, benen erbij. Maar als ze vastpakken dan gaan ze toch, dan houd je er niks aan.
Wat bij mij een beetje hielp is bij tikken op de kont zodat je de kont naar buiten zet en het dus moeilijker wordt om naar buiten uit te breken.
En al voor X schuiner naar de hoefslag rijden, is dan geen mooi rondje maar dan is het ook lastiger om uit te breken, en zo weer proberen op te bouwen naar een echte volte.
De fries deed het 2 weken later weer een stuk beter.
Hoop dat je er wat aan hebt.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:02

moniek111 schreef:
Owww. kijk hier kan ik iets mee.
De eerste maand heb ik indd ook echt niets anders gedaan.
Het blijft hieraan werken. Ik rij namelijk niets anders dan over de hoefslag en grote volte links, en rechts om hem op 4 benen te leren lopen.

Maar dit gaat hem niet helpen , om je paard zelf te laten lopen op 4 benen moet je zoveel mogelijk van de hoefslag afwerken . Volte moet je nog niet rond willen hebben maar vierkant zoals ze dat mooi noemen ;) En het zoeken naar het balans het netjes op 4 benen lopen en dan ook nog eens zorgen dat hij lekker ondertreed met de achterhand is iets wat dagelijks terug moet komen. Het wordt makkelijker en vanzelfsprekender voor jullie als combinatie naar mate je het doet.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:15

Ik denk dat dit een combi van onbalans en karakter is. Hij vind het moeilijk om het rondje te maken en heeft nu uitgevonden dat als hij weg schiet hij dat rondje niet hoeft te maken. Ik heb er zelf inmiddels drie gereden die dat grapje flikken. Bij de eerste heb ik enorm lopen klooien. Uiteindelijk werd het beter door in eerste instantie alleen in stap te doen, goed te belonen, en als ze wel weg schieten omtrekken indien mogelijk en anders wel via de korte kant draaien, dus als je linksom aan het rijden was ook linksom, en niet een rechtsomkeert om het maar even zo uit te leggen, gevoelsmatig maakt dat voor een paard een heleboel verschil. Je kan ook zweepje bij de buitenschouder doen, of eerst beginnen met halve voltes of voltes halve baan (al wordt daar wel nog meer buiging gevraagd). Daarnaast kan je gaan longeren zodat de buiging wat makkelijker wordt.

@midgie, zoals jij tegen dingen als deze aankijkt vind ik heel mooi, en ik wou voorheen ook niet anders doen. Echter weet ik inmiddels, een paard een dier met een karakter en een behoorlijke eigen wil, voortkomend uit het instinct (wat betreft de volte, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?) en daar kom je gewoon niet altijd uit als je ALLEEN naar je jezelf kijkt. In dit geval is het probleem van beide, Tinker vindt iets moeilijk en ruiter geeft paard op dat moment de mogelijkheid het dan maar niet te doen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:32

midgie schreef:
Het is geen eigenwijsheid maar hij kan niet anders, geloof me het ligt aan jezelf.

Knap dat je dat kan zie vanachter je pc. ;)
Het paard is na gekeken, niks aan de hand.

Simpel denken, hij is 5 dus lekker aan het Puberen en uitproberen.
Het is een tinker dus ook nog lekker eigenwijs en eigen wil.

Ik ga er niet meteen vanuit dat dit medisch is. Denk dat rowan z'n baas heel erg aan het uitproberen is!
Ts goed consequent zijn. Links is links en rechts is rechts ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:41

IK zelf geloof niet echt in puber gedrag bij paarden, ook niet in eigenwijs gedrag, maar meer in geen goede leiding krijgen.
Dat het een tinker is heeft er niks mee te maken, juist een tinker is erg gevoelig en worden vaak als eigenwijs en sterk ervaren ja in verkeerde handen maar dat geld voor elk paard, links is idd links , maar dan zul je zelf ook moeten weten hoe je een paard wat het niet snapt naar links gaat krijgen, of als de ruiter net even met zijn zitbeen knobbel aangeeft die kant op te gaan en de andere kant op trekt met de teugel, zijn idd dingen die we niet van af de pc kunnen zien , maar ik geloof niet dat het met een eigenwijs paard te maken, ook het bit vast pakken betekend toch dat er ergens iets niet lekker loopt ,
Ik zou helemaal terug naar het begin gaan en kijken waar het fout gaat waarom het dier vast pakt en uitbreekt, hij maakt daar iets duidelijk mee, aan de ruiter de oorzaak te zoeken en helaas is de ruiter meestal daar wel de oorzaak van, een scheef paard zal de weg van de minste weerstand kiezen zeker als er te veel druk word gebruikt, ik zou stapje voor stapje gaan zoeken en voelen waar het fout gaat er dan een oplossing bedenken de ruiter is ten slotte de trainer van het paard en zal moeten weten waar de grens ligt.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:37

Het paard vindt het iig moeilijk om naar rechts te buigen, daar moet je hem dus in trainen.
Begin in stap, vraag op de volte stelling met je binnenhand van de hals af, ook als hij dan wegdraait die stelling vasthouden en rechtsom door laten lopen. Buitenbeen er bij, buitenteugel haalt denk ik nog niet veel uit omdat hij nog niet zo ver is opgeleid. Het kan gebeuren dat je dus veel stelling krijgt als hij weg wil over de schouder, dat gaat wel over als hij beter rechtsom kan lopen. Begin al op tijd met het insturen van de volte op het open gedeelte van de bak.
Neem ook af en toe het volte sluiten mee, niet te lang doen, doet hij het goed, belonen.

Deze manier werkte iig bij de belg van een stalgenoot die hetzelfde kunstje uithaalde, ze kan nu prima voltes lopen beide kanten op, ook in draf. Dat is nl. ook een belangrijk punt, paard op beide handen blijven trainen.

moniek111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 10:13

Hoi allemaal, ga vandaag alle tips eens uitproberen!!
Hou jullie op de hoogte