Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Don_Zhivago schreef:ik denk dat je hem nog meer moet begrenzen met je buitenteugel en vooral je buitenbeen..
Dit heeft ook met respect te maken, jij wil naar rechts.. hij heeft letterlijk schijt aan je en gaat zijn eigen kant op..
heb je al geprobeerd om een zweepje in je linkerhand te houden en en hem hiermee op de schouder te tikken als hij uitbreekt??
wat doe jij op het moment dat hij links gaat ipv rechts?? draai je hem uiteindelijk via rechts weer terug (dus via de bakrand als het ware) of draai je hem terug als een volte via links??
snap je
kakoo schreef:Dit heeft die van mij ook gedaan. Het is volgens mij puur eigenwijzigheid, en als die een keer z'n zin heeft gehad, zal die het blijven doen.
Wat je ook doet, zorg dat die jouw kant op gaat. Ook als je hem tegen de bakrand om moet draaien, of als je hem terug moet nemen in de stap/draf als je in de galop zit. En goed teugels en been erbij houden. Niet in de teugels gaan hangen wat ik nog wel eens deed, ook niet als die het bit vastpakt. Desnoods weer even aan de longeerlijn op de volte, als die maar jouw kant op gaat! Dan gaat het vanzelf over.
Succes!
midgie schreef:Ga er nu eens niet vanuit dat het eigenwijsheid is, maat een lichamelijk probleem en een ruiter fout?
Het probleem word nu weer naar het paard verschoven, maar geloof me het probleem ligt altijd bij de ruiter in dit geval, de ruiter is niet bij machte dit paard op dit moment goed te rijden en het paard is er lichamelijk niet aan toe om het gevraagde uit te voeren zonder pijn ergens te hebben, als je het zo bedenkt hoe zou je het dan op lossen.
Een paard leert niks van hem tegen de bakrand draaien, alleen maar meer pijn in zijn lijf omdat die draai erg klein is bij de bakrand, draai gewoon een volte door en doe het op techniek en niet op kracht
mickydo schreef:Waarschijnlijk heeft hij veel moeite met de buiging en de stelling. Hij is nog maar 5 .
Ik ben het met Midgie eens.
Mijn tinker heeft dit op jongere leeftijd ook gedaan. Ik heb me toen meer bezig gehouden met het recht richten en hem leren op 4 benen te laten lopen en balans te hebben. Als ie dat heeft en kan , dan kan je verder.
mickydo schreef:Waarschijnlijk heeft hij veel moeite met de buiging en de stelling. Hij is nog maar 5 .
Mijn tinker heeft dit op jongere leeftijd ook gedaan. Ik heb me toen meer bezig gehouden met het recht richten en hem leren op 4 benen te laten lopen en balans te hebben. Als ie dat heeft en kan , dan kan je verder.

moniek111 schreef:mickydo schreef:Waarschijnlijk heeft hij veel moeite met de buiging en de stelling. Hij is nog maar 5 .
Wat heb je toen eigenlijk gedaan terwijl hij het deed?
.
Je houding en zit spelen heel erg mee in het paardrijden . 
moniek111 schreef:Owww. kijk hier kan ik iets mee.
De eerste maand heb ik indd ook echt niets anders gedaan.
Het blijft hieraan werken. Ik rij namelijk niets anders dan over de hoefslag en grote volte links, en rechts om hem op 4 benen te leren lopen.
En het zoeken naar het balans het netjes op 4 benen lopen en dan ook nog eens zorgen dat hij lekker ondertreed met de achterhand is iets wat dagelijks terug moet komen. Het wordt makkelijker en vanzelfsprekender voor jullie als combinatie naar mate je het doet. 
midgie schreef:Het is geen eigenwijsheid maar hij kan niet anders, geloof me het ligt aan jezelf.