doorzitten bij niet nageeflijk zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:26

ik rij mijn paard ook eerst ontspannen,als ik daarvoor ga doorzitten springt ie alleen maar aan in galop,dus niet de bedoeling.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 09:41

Jippie"]
Maar wanneer vind je een paard dan voldoende nageeflijk? Nageeflijkheid is niet iets dat heel zwart wit is. Vroeger vond ik mijn paard al nageeflijk als ik hem recht op 2 teugels de lange zijde op kon rijden. Nu stel ik daar weer andere eisen aan.

Maar ik begrijp wel wat je bedoeld. Ik heb ooit op maneges gestaan. Achteraf vraag ik me af of je manege-ruiters wel moet leren doorzitten.
[/quote]
Oke, laat ik explicieter zijn; ik zie mensen doorzitten op een paard dat tegen de hand in komt en dus met de neus in de lucht loopt. We zullen er ongetwijfeld allemaal over eens zijn dat DAT niet nageeflijk is. Haha!

Inderdaad, de manegeruiters zouden eigenlijk ook eerst moeten leren hoe een paard na te laten geven. MAar dat valt niet mee. Dat heeft bij mij jaren en jaren geduurd. En dan krijgen sommige manegeruiters nooit de kans om het doorzitten te leren. Maar een paard met vlakke gangen kan ook fijn doorzitten en daar kun je het toch op leren.

[quote="sanne83 schreef:
waarom is doorzitten slecht voor je paard??? Misschien als je gaat zitten shaken wel, maar dat ligt meer aan iemands doorzitkunst Knipoog dan aan het paard. Punt is gewoon dat de meeste paarden rustiger lopen als ze nageefelijk gereden worden, hun rug dus rustiger bewegen en dan is doorzitten niet anders dan gewoon blijven zitten. Als je paard onrustiger loopt (wat de meeste paarden doen met losrijden) is het gewoon een stuk moeilijker om door te zitten ( omdat je veel meer moet meebewegen) en dan ga je lopen shaken wat niet echt comfi is (voor jou en het paard...) maar het is gewoon een kwestie van oefenen en soepel genoeg worden om mee te bewegen.

Je zegt het zelf. Doorzitten is slecht als je paard je hoog uit het zadel gooit omdat zijn rug niet vloeiend beweegt. een paard gaat vloeiender bewegen als hij nageeflijk is en niet met de knar in de lucht loopt. Je kunt wel stellen dat als je zelf niet fijn doorzit en gehotst wordt, dat dat voor het paard evenmin fijn is, en die voelt dat in de rug.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 16:28

maar als het paard niet nageefelijk is, kan het nog wel altijd ontspannen lopen en niet het hoofd in de lucht hebben. Dan kan je toch ook gewoon doorzitten. Het heeft dus niets te maken met nageeflijkheid maar met ontspanning. Als je aan het losrijden bent, en je gaat doorzitten en opeens gooit het paard zijn hoofd in de lucht, dan is er iets mis met het doorzitten.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 18:01

Romkabouter schreef:
Misschien is de definitie van nageven hierbij van belang. Nageven vind ik als je paard soepel reageert op (o.a.) het bit. Als je je paard met een vlakke halshouding laat lopen hoeft hij minder zijn rug te krommen en kun je ook prima doorzittend loswerken. Loswerken door lengtebuigingsoefeningen te doen en dergelijke. Als je een vlot tempo aanhoudt en je kan niet makkelijk blijven zitten, kun je beter gaan lichtrijden.

Het zit hem volgens mij dus niet zozeer in het doorzitten of niet, maar in de manier van losrijden.

Toch vind ik dat voor het inrijden flink de pas er in beter als gelijk doorzitten en veel verlangen. Voor ieder paard is een warming-up belangrijk.
Inbuigen zo als je al noemde, stelling, tempo wisselingen. Gewoon goed aan het been, daar na, aan het midden van de les, wanneer je paard goed loopt en zijn rug ontspant kun je door zitten.
Een paard wat zijn rug niet ontspant zit niet lekker tijdens doorzitten, dan buts je veel meer. Is voor het paard ook niet prettig.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:26

Ik ga altijd eerst 10 minuten stappen, dan 10 minuten zo laag en diep mogelijk rijden (lichtrijden) , dan weer 5 minuten stappen, tijdens dit stappen pak ik hem op en zodra ik dan weer begin te draven blijf ik meestal doorzitten.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 00:03

Als je meteen gaat doorzitten hoef je niet meteen veel te verlangen Fairie Lachen
Dat is wat de meeste meteen met elkaar in verband brengen misschien. Terwijl het toch eigenlijk los van elkaar staat. Ik zie bv niet zo het nut in flink de pas er te zetten als warming up. Rustig draven kan ook, maar rustig draven is dan volgens mijn definitie ook niet hetzelfde als verzameld draven Lachen
Ik vergelijk het altijd een beetje met mezelf (of dat tercht is laat ik maar even in het midden), als ik ga joggen of rennen ga ik ook niet meteen vol van start, maar begin ik rustig aan. Evenals spiertraining, eerst een paar lichte oefeningen en dan pas het zware werk. En als je tijdens dat rustige draven mooi stil zit (absolute voorwaarde) dan ontspant je paard ook daarin prima.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 10:27

Iemand al geopperd dat lichtijden is uitgevonden door de engelsen omdat ze die jachtpaarden met hun grote beweging niet konden uitzitten. Lichtrijden doe je voor jezelf als je JOU rug (niet van het paard) nog niet kunt ontspannen. Als je dan toch wil gaan doorzitten en JOU rug te vast houd stoor je inderdaad het paard nog meer dan bij lichtrijden en zal het paard ook niet kunnen loslaten. Als een ruiter goed genoeg zijn rug ontspant kan doorzitten ook bij een paard dat koud van stalkomt geen kwaad. Alleen als het paard zo stijf is of zulke grote bewegingen maakt dat (met name een onervaren ruiter) nog niet ontspannen kan doorzitten kan je beter lichtrijden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 11:16

Veruit de meeste mensen kunnen NIET ontspannen in hun rug als hun paard nog niet fijn in de rug beweegt. En dan gaan ze storen. Vandaar dat je toch beter kunt lichtrijden bij het losrijden.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 11:28

Klopt helemaal Desiree..

Desiree schreef:
Veruit de meeste mensen kunnen NIET ontspannen in hun rug .


En dan kan je dus beter blijven lichrijden tot het wel ontspannen gaat, bij het ene paard lukt dat meteen van stal bij sommige kom je er nooit toe, maar het licht vooral aan de ruiter. Sommige kunnen makkelijker doorzitten dan anderen. Als je dan eerst wat gaat "engels draven" kan je zelf ook beter ontspannen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 11:32

We doen hier wel beroep op de zelfkennis van mensen, Don. ZE moeten wel van zichzelf (willen) WETEN wat ze wel en wat ze niet kunnen en daar vervolgens naar handelen. Hetzelfde verhaal eigenlijk als met de slof.

Saar4
Berichten: 2348
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:28

Als een paard zijn rug niet goed gebruikt (bijv. wegdrukt) rij ik licht. Gebruikt hij zijn rug wel goed dan zit ik liever door. Ik heb als ik lichtrij nogal de neiging om vreselijk sterk en onrustig te worden in mijn rechterhand. Als ik doorzit heb ik dat niet. Ook kan ik dan beter voelen wat er onder me gebeurt.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 14:01

Bij vele paarden lukt het mij makkelijker hen nageeflijk te krijgen als ik juist wel doorzit... Dan kan je beter met je zit inwerken op die ontspanning waar je naar streeft... Ben ik nu raar?

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 14:30

Nee niet raar, en zeker op die andalusier kan je ook fijn doorzitten en is het dus helemaal niet nodig om licht te rijden. Het is vooral bij "Engelse" Paarden die moeilijk uit te zitten zijn, makkelijker om eerst licht te rijden. Als je wel kunt doorzitten zit je beter in balans en kan je inderdaad veel fijnere hulpen geven, waardoor het paar ook weer makkelijker wordt.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 21:18

Ik had het ook niet speciefiek over mijn Andalusier, die loopt sowieso nageeflijk, dara hoef ik zo goed als geen moeite voor te doen, het geldt voor de meeste paarden... Een gespannen rug wordt ontspannen door er (o.a.) met je zit op in te werken, dan drijf je hem met je zit tegen je hand, en krijg je makkelijker die nageeflijkheid.