waarom loopt mijn pony met zijn tong uit zijn mond?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_aapjex

waarom loopt mijn pony met zijn tong uit zijn mond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 19:31

Hallo

Ik heb een nieuwe pony echt een geweldig beest.
ik heb wel 1 klein probleempje hij loopt met zijn tong uit zijn mond,hij krult hem niet op of wordt ook niet blauw.
Hij is al nageken door een paardentandarts en nagekeken door een ostheopaat, hij heeft ook geen afwijkingen. Ik zat ook te denken is het geen ontspanning want hij knarst niet ,speelt niet en doet zijn tong ook niet over het bit de vorige eigenaar dee zijn sperriem gewoon heel strak maar dat vind ik geen optie.
Hebben jullie tips alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door _aapjex op 26-03-11 20:00, in het totaal 2 keer bewerkt

happy2014

Re: waaron loopt mijn pony met zijn tong uit zijn mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:34

lastig, vaak is het een tik. Het kan zijn ontstaan in het verleden door een te harde hand. Ook al rijd jij hem anders, kan vaak het probleem blijven omdat het een soort tik is geworden. Kan eventueel ook tanden zijn. Overigens zie ik je zeggen, is het geen ontspanning want hij knarst. Ook knarsen kan spanning zijn of reactie op ruiterhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:35

Meestal duidt een tong die naar buiten komt op een probleem in de aanleuning. Maar dat is zo via internet niet vast te stellen. Misschien ben je iets te onrustig met je hand, of juist te doods, is je pony te zwaar op de hand, of geeft je pony op deze manier aan niet blij te zijn met dit bit. Het ene paard draagt liver op de tong, het andere op de lagen.
Krijg je wel eens opmerkingen van je instructeur over de aanleuning?
En heb je al eens een ander mondstukje geprobeerd?

Nannepannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:36

Anoniem

Re: waaron loopt mijn pony met zijn tong uit zijn mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:38

Dat is een eeehhhh "ietwat gekleurd" filmpje..... ;)

Nannepannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:45

Sonja schreef:
Dat is een eeehhhh "ietwat gekleurd" filmpje..... ;)

Whahaa, ik weet het niet hoor XD

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:00

Het filmpje geeft niet helemaal een juist beeld, omdat de effecten pas optreden bij zeer streng bit gebruik. Bijvoorbeeld het sterk naar beneden trekken van 2 bit ringen.

Iig goed dat je de sperriem niet super strak doet. Ik zou eens iemand die er verstand van heeft naar laten kijken, als jij aan het rijden bent. Heb je les? Misschien kan je instructeur/instructrice eens kijken hoe je zelf rijdt en wat voor een effect dit heeft.

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 20:04

ik krijg goed les en misschien is het inderdaad een tik, want bij mijn instructrice doet hij het ook en zij rijd lichte tour.
Eigenlijk laat hij zijn tong gewoon een beetje uit zijn mond hangen verder doet hij er niks mee.

Dribbel

Re: waarom loopt mijn pony met zijn tong uit zijn mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:21

Wat zegt je instructrice er over.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 03:04

Je kan mindfields op bokt hier eens over pb-en.
Die heeft hier volgens mij ervaring mee...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 03:16

Waarom vind je het een probleem, wil je graag starten?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 09:03

IK zou het zeker een probleem vinden zoek de oorzaak, het kan zijn dat het er in gereden is door de vorige ruiter, het kan komen door een verkeerd zadel, rug problemen , er is een oorzaak en ik zou daar zeker wel een probleem van maken en willen weten hoe het komt, kan ook zijn dat het tong been beschadigt is en dan is het nooit meer op de lossen, maar bedenk dan wel hoeveel leed het dier heeft moeten doorstaan, heeft hij dit ook bij de vorige eigenaar ook gedaan?
En jou instructrice zou jou hier in moeten kunnen begeleiden door jou b.v zonder bit oefeningen te geven ,
Ik zou ook zeggen haal de sperriem eraf als die er nog op zit en zeker ook je neus riem niet te strak.
Maar neem het probleem echt serieus op en ga opzoek naar de oorzaak, want die is er altijd en als hij blijvend is zou ik zeker het dier bitloos gaan rijden.
Laat het dier ook eens masseren, kan zijn dat er spieren vast zitten waardoor hij dit doet.
Dus ga op onderzoek uit en kijk of hij het ook zonder bit doet of als je zonder zadel rijd enz enz
Hoe is jou zit ,hand en hoe zijn jou hulpen?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 09:10

Een paard bij mij op de manege doet dat ook al jaren, welke ruiter dan ook erop.
Ik heb gehoord dat een pard het doet als ie de druk van het bit niet fijn vind.
Dus óf het ligt aan het bit en/of de aanleuning van de ruiter óf het is een tic, maar waarom vind je het inderdaad een probleem?
Als je niets met wedstrijden doet, dan is het toch geen enkel probleem?

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 10:03

ja ik vind het wel een probleem omdat ik inderdaad graag wil starten. En zelfs al wil ik niet gaan starten zou ik graag weten waarom hij dat doet.
Ik weet niet of hij het bij de vorige eigennaar ook heeft gedaan toen ik de zadelmaker is ook al geweest er moet inderdaad een aanpassing aan gedaan worden maar dan doet hij het toch nog.
Ik vind bitloos rijden ook geen optie want hij is een heel heet dingetje :j

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 10:14

maar als ik zonder zadel rijd dan doet hij het niet

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 10:27

nou ja, dat lijkt mij duidelijk, dan zou ik als eerste eens naar mijn zadel gaan kijken

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 11:06

ja dat lijkt mij ook aan mijn zadel wordt nu een aanpassing gedaan en dan maar afwachten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 12:19

Kan ook een gewoonte zijn zonder duidelijke aanleiding. Ik rijdt een merrie zonder bitje en die doet het vrijwel altijd, zeker als ze geen zin meer heeft maar ook zomaar, als we bijvoorbeeld aan het wandelen zijn en ik loop ernaast..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:41

EskeGirl schreef:
Een paard bij mij op de manege doet dat ook al jaren, welke ruiter dan ook erop.
Ik heb gehoord dat een pard het doet als ie de druk van het bit niet fijn vind.
Dus óf het ligt aan het bit en/of de aanleuning van de ruiter óf het is een tic, maar waarom vind je het inderdaad een probleem?
Als je niets met wedstrijden doet, dan is het toch geen enkel probleem?

Ook dan is het een groot probleem, je wil toch dat je paard zich prettig voelt?
En als de tong er uit komt dan is dat niet het geval.
Zet het onder de noemer dierenleed , vind je het dan nog geen probleem?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:44

Misschien kun je bitloos proberen, gewoon om te zien of het verschil maakt?

Toscane2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:22

Mijn vorige paard had dat ook, ik wist niet wat ik ermee moest doen dus ben ik naar de dierenarts Gegaan en de dierenarts zei idd dat het door een bit kwam hij heeft me een speciaal bit meegegeven en nu is het een stuk minder

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 18:44

Tascanne2000 dat is wel een goede van je welk bit is dat ?

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 18:46

bitloos rijden vind ik geen optie omdat hij redelijk druk en schrikkerig is en wil graag wedstrijden rijden

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:50

Ik ken ook een pard wat zijn tong naar buiten doet als tic. Maar die doet dat ook wanneer hij geen bit in heeft, en soms ook juist als er geen druk op het bit staat. ook in rust als hij in de wei hard na moet denken, wanneer hij gepoetst word, wanneer hij wacht op zijn eten etc.

Doet je paard het echt alleen met een bit in, bij het rijden dan zal het inderdaad wel aan het bit/rijden liggen. Maar als hij het verder ook doet kan het ook gewoon een (aangeleerde) tic zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:54

Als hij druk en schrikkerig is dan is het daarbij ook nog een rijtechnisch probleem.
Je mag trouwens ook bitloos starten.
Maar denk dat de grootste prioriteit nu is het dier zo helpen dat hij zijn tong niet meer naar buiten steekt en dan wel op een goeie manier dus de oorzaak zoeken , rug,zadel, ruiterhand of wat dan ook en als dat betekend dat je een tijdje bitloos moet gaan rijden of zonder zadel dan moet dat toch, Je wil tenslotte ook dat het paard zich prettig voelt en niet alleen maar aan de wedstrijd denken,