Hoe vanuit de schoft rond laten lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirltjuh

Hoe vanuit de schoft rond laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 12:52

Hallo allemaal,
Sinds twee weken heb ik er een nieuw springpaard bij.
Een hele fijne 6 jarige die nog niet al te veel kent, maar wel ontzettend graag voor je wilt werken.
Op deze 2 weken is hij ook al veel vooruit gegaan maar ik loop tegen een probleempje aan.

Hij moet namelijk veel meer zijn schoft er leren uitdrukken, toen ik hem kreeg kon hij niet eens over de rug lopen,
en ik ben nu dus al 2 weken voorwaarts neerwaarts aan het rijden en dat is al een gigantische verbetering,
alleen wilt hij daardoor dus te vlak worden en iets te veel op de voorhand vallen zeg maar.
Daarom vroeg ik me af hoe ik zijn schoft er iets meer kan uitkrijgen?
En ander punt is ook het sprong vragen in galop, ook dat is ontzettend moeilijk, dus als iemand tips heeft, noem maar op!

Groetjes

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:00

Longeer je hem weleens?

Afbeelding

Daarnaast zal die eerst sterker moeten worden en zal die vanzelf met meer impuls gaan galloperen. Je hebt hem ook voor de springsport? Neem in-uitjes mee in je training en ga eens lekker met hem galloperen op de zandpaden!

Cowgirltjuh

Re: Hoe vanuit de schoft rond laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 13:08

Ja, zo longeer ik hem inderdaad! :)
Ja maar in galop heeft ie echt totaal geen sprong, en ik probeerde wat harder te galloperen maar het lijkt wel of hij van voor zich niet echt afzet in de grond, als je snapt wat ik bedoel! :)
In uitjes hebben we ook al een keer gedaan!
Ik geloof wel dat je inderdaad gelijk hebt dat hij nog veel sterker moet worden ja!
Alvast bedankt ;)

jannieplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:46

Om het stukje hals te laten zakken/verlengen;

Zet je handen een beetje breed. Dan moet je hem laag drukken/rijden/hoe je het wil noemen, waarna als hij nageeft je je handen mee naar voren doet. Zodat hij je hand volgt. Maar hij moet wel weer laag blijven.

Onze vind dat ook heel lastig, wij oefenen het zo!

jannieplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:47

En voor sprong in de galop:

Ga véel overgangen rijden. Terug, maar ook vooruit. En dan niet 30 rondjes heel hard, nee 3 passen en weer terug. Dat hij telkens weer vertrekt. Ook kan je oefenen met balkjes. Dus balkjes op galopafstandleggen en dan daarover gaan galopperen

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:48

jannieplant schreef:
Om het stukje hals te laten zakken/verlengen;

Zet je handen een beetje breed. Dan moet je hem laag drukken/rijden/hoe je het wil noemen, waarna als hij nageeft je je handen mee naar voren doet. Zodat hij je hand volgt. Maar hij moet wel weer laag blijven.

Onze vind dat ook heel lastig, wij oefenen het zo!

Klopt!!

En vooral veel tempwisselingen rijden. Maar als je een tempowisseling terug rijdt, moet het paard wel de ruimte in de gangen proberen te houden. Eveneens als bij voorwaarts, ze moeten niet harder, maar ruimer. En ondertussen ook rond en laag instellen..

Moeilijk, maar na een tijdje snapt het paard het vanzelf :)

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 18:00

Ja hij snapt nog niet zo goed bij vooruit dat het niet harder maar ruimer is idd!
Dankje voor de al gegeven tips!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 08:53

Kijk eens op de site van paardenbegrijpen.nl staan hele goeie oefeningen om het paard zonder hulp middelen te trainen , want zoals op de foto is het dwangmatig en dan krijg je geen ontspannen lopend paard , want op de foto loopt het paard ook niet correct , heeft ook geen opvulling bij de schoft en loopt op de voorhand.
Als je het echt goed wil doen zul je met je eigen handen moeten trainen en leren zien en voelen in je hand en zit wat er gebeurd.
De sprong van de galop heeft daar ook mee te maken, leer het paard in balans te lopen door het te gaan rechtrichten en leer daar ook de theorie van, wat is recht richten en waarom, maar doe het vanuit ruiter gevoel en niet met behulp van dwangmiddelen, daar word hij echt niet beter van.