Hoe leer ik mijn paard reageren op stuur-beenhulpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceSpirit

Hoe leer ik mijn paard reageren op stuur-beenhulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 20:45

Hoi!

Ik heb een vraagje,
Ik heb al veel ervaring met inrijden, maar bij mijn eigen pony, die ik nu aan het inrijden ben, wilt het maar niet lukken.
Hoe kan ik hem het het best leren ?

Alvast Bedankt.
X

Avalon_

Re: Hoe leer ik mijn paard reageren op stuur-beenhulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:52

In wat voor opzicht heb je al veel ervaring met het inrijden? Want dan vraag ik me af hoe je het de andere keren hebt opgelost?

Vaak gebruiken mensen een combinatie van aangeleerde stemhulpen die ze onder het zadel combineren met de juiste hulpen. Ik denk dat iemand met ervaring jou hier heel goed mee zou kunnen helpen, want een beetje assistentie met het beleren en inrijden van een jonge pony is nooit weg. En ik denk dat ik het jou ook aan zou kunnen raden om bij te leren. Want met zulke dingen is het belangrijk om het op de juiste manier te leren zodat je als ruiter bevoegd bent een paard goed op te leiden.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 08:34

Ik heb het zo aan mijn pony aangeleerd:
als ik haar wilde sturen deed ik dat gewoon met mijn teugels en drukte ik mijn kuit een beetje aan zodat ze het sturen aan de kuitdruk kan koppelen. Dit breide ik steeds verder uit dus na een paar keer met teugels en kuitdruk de teugels steeds minder laten worden totdat die alleen maar reageert op je kuitdruk.

zo heeft het bij mijn pony goed gewerkt ik weet natuurlijk niet of het bij jou pony ook werkt natuurlijk maar je kunt het proberen!
succes!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:39

Mag ik vragen hoe je denkt veel ervaring te hebben in iets, terwijl je blijkbaar niet eens een basis aangeleerd krijgt?

Een goede instructrice kan je hier prima mee helpen, die heb je zoiezo nodig. Ten eerst is goed les krijgen een vereiste om goed te leren en te blijven rijden en ten tweede kan zij of hij als grond persoon je helpen om zo nodig de pony voorwaarts te houden zodat er minder snel gekke (gevaarlijke) situaties ontstaan.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:44

Vierkantjes rijden :j

Een vierkant van bv. E-B-M-H
- Rij van E naar B
- Hou je paard recht
- Dus geen stelling, gewoon recht vooruit laten kijken!
- Wanneer je bij de hoefslag van B komt geef een zacht duwtje met je buitenbeen
- In het begin om duidelijk te maken wat je wilt kan je iets meer op je binnen bil leunen

Doe dit in stap, het is trouwens ook meteen een goede oefening om recht te richten!
Verander ook regelmatig van hand.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:46

Sturen leer je het makkelijkst, eerst aan de dubbele longe en dan met een dubbele teugel.
Dus voordat je erop zit, kent het paard dan al de stuurhulpen.
Met longeren koppel je al een commando aan de gang van het paard (stap/draf/galop) onder het zadel leer je eerst even met stem (of de gene die je helpt geeft het commando) terwijl jij gelijk (iets) beenhulp geeft.
Dit bouw je af totdat je geen stemhulp meer nodig hebt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 09:13

Heel kinderachtig misschien maar ik denk dat je gewoon hulp bij het inrijden moet vragen. Als je al veel pony's ingereden hebt moet je dit kunnen oplossen zonder het hier te hoeven vragen. Dit is gewoon simpel basis werk...Vraag hulp en je hebt straks een netjes ingereden pony..knoei zelf nog een tijdje door en je blijft lang tegen problemen aanlopen. Bedenk wel dat het langer duurt om africhtingsfouten weer te herstellen dan gewoon iets aan te leren. Dat is zo zonde en onnodig...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 09:17

Beenhulp door te koppelen aan stemhulp, sturen door teugel- en beenhulp te koppelen aan gewichtsverplaatsing.Ben er op het moment ook mee bezig. Eerst aan de longe naar binnen en buiten sturen. Daarna los in stap, flauwe lijn nemen bijv hand veranderen.