Paard neemt loopje met mij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Paard neemt loopje met mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 11:25

Niet echt dat ze er vandoor gaat maar heel erg hard wil en als ik haar niet tegen houdt dan gaat ze uiteindelijk in galop over om vervolgens bijna uit de bocht te vliegen
Dit is vooral als ik de galop gehad heb
Dan kan ik niet meer ontspannen rijden want ik ben alleen maar bezig met haar tegen te houden
Dit vind ik niet zo leuk want ik wil ontspannen kunnen rijden
De eigenaar heeft gezegd teugels los en dan heeft het paard zo iets van huh wat gebeurd er nou waarom geen teugeldruk meer
Dit heb ik ook wel een paar keer gedaan maar paard vond dit niet zo heel erg leuk en ging ook niet langzamer
Ik rij haar nog niet zo lang (winterstop gehad) maar longeer altijd voor ik ga rijden en wil het direct oplossen
Zadel is goed, rug is goed, gebit is goed alles is goed
Ik probeer zo ontspannen mogelijk erop te zitten maar als ze zo gaat rennen lukt het niet helemaal meer omdat ik zo bezig ben met haar tegen te houden

Met longeren gaat het ook altijd niet zo lekker
Ze loopt braaf haar rondjes maar na een tijdje wilt ze in galop of gaat ze stil staan met het hoofd naar mij
Ze loopt daarna wel weer verder als ik dat wil
Maar gisteren sprong ze in een keer weg (achteruit met een ferme ruk) met als gevolg longeerlijn knapt (het stiksel heeft los gelaten) en paard viel op de grond omdat ze dus geen steun had aan die longeerlijn
Niks aan de hand, niet kreupel oid heb daarna nog wel gereden
2 weken geleden deed ze precies hetzelfde alleen toen heb ik een paar dagen spierpijn gehad en de longeerlijn was uit mijn handen gegleden
Paard is een onwijs lief paard echte knuffelkont komt ook gewoon bij mij en loopt ook niet weg voor mij
Wat zou dit kunnen zijn
Ik merk wel dat als ik mijn hoofd er niet bij heb (ergens anders aan denken) dat ze dan stil gaat staan en dan geef ik de hulp dat ze verder moet lopen doet ze dat ook gewoon
Maar met dat wegspringen doet ze uit het niets hou haar altijd goed aan het lopen anders gaat ze direct stil staan
Probeer mijn aandacht altijd bij haar te houden
Gaat wel steeds beter
Laatst bijgewerkt door corientjuhh op 24-03-11 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:26

Sommige paarden hebben geleerd om harder te gaan als je vast gaat houden.
Is het een draver?

Je zou je eens even kunnen verdiepen in grondwerk, om vanaf de grond wat dingen recht te zetten.
En snelheid maken in de galop kan meerdere oorzaken hebben: een balansprobleem, of gebrek aan respect.
Het eerste gaat vanzelf beter, tweede moet je aan gaan werken.
En kun je dat niet, laat het door iemand doen.
Als een paard ongecontroleerd hard gaat op momenten dat hij zelf beslist om hard te gaan, dan zal hij ook hard moeten als hij zelf beslist dat het nu welletjes is geweest, en langzamer wil. En dan flinke tijd hetzelfde tempo aan laten houden, tot hij flink moe is.
Hoef je maar een keer te doen, dan zal het paard merken dat, hard gaan als ik dat wil, betekend ook hard gaan als ik dat niet meer wil.
Dat ontaard in werken en dan is het niet leuk meer....

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:30

Probeer anders eerst longeren daarna best intensief te rijden en pas als laatste de galop te doen..
dan heb je in elk geval lekker ontspannen gereden en vaak zijn ze dan ook wel moe en gaat het misschien vanzelf beter.. ik heb het met mijn draver ook.. Zodra ik hem in de galop heb gehad wuil hij alleen nog maar racen.. wel moet ik de teugels niet te strak houden hoe strakker ik ze houd hoe sneller hij wil gaan .. buiten rijden doen wij ook met een los teugeltje anders word hij alleen maar druk en wil hij alleen maar racen.

corientjuhh

Re: Paard neemt loopje met mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 11:31

Het is geen draver het is een kwpn

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:38

Ik zie nu je extra uitleg wat betreft het longeren.
Je zou kunnen gaan proberen om grondwerk mee te nemen om de verhoudingen vanaf de grond recht te zetten.
Zich losrukken, stilstaan, ongevraagd je persoonlijke ruimte inkomen, zijn tekenen van gebrek aan respect.
Als dingen vanaf de grond zijn rechtgezet, zou je ook in het zadel ander reacties kunnen krijgen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 16:42

Okee en weet jij hoe ik dat het beste kan doen
Want ik zat zelf ook al aan grondwerk te denken ook voor een betere band
Maar wat mij wel opvalt als ze stil gaat staan met het hoofd naar mij (ze draait zich helemaal naar mij toe kont naar buiten hoofd naar binnen)
Vaak wilt ze dan ook naar mij komen om aan mij te snuffelen keer een duwtje met het hoofd knuffel enz
Merk ook wel een beetje dat ze het fijn vind dat ik met haar meeloop
Zou het kunnen zijn dat ze steeds harder wilt dat ze een leider mist?

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:30

idd grondwerk

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:01

Mijn pony wil er de laatste tijd ook vandoor met me.
Laatst wilde ik simpel aandraven en schoot ze in volle galop weg. Inhouden helpt niet. Ik heb haar flink door laten galopperen. Dat wil ook nog wel eens helpen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 10:38

Zou het ook een idee zijn om met een elastiek te gaan rijden
Heb al wel eerder met elastiek gereden bij dit paard

Renate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:18

bijv. als ze dat doet gelijk op de volte trekken en dan kan je bijvoorbeeld als straf even een paar flinke voltes gaan galoperen dat ze moe word en dan weer veder doet ze het weer dan ga je weer een paar voltes haar flink aan het werk laten zettten.
succes

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 20:00

Het probleem is denk ik toch een evenwichtsprobleem
Als ze met haar been wegglijdt raakt ze al in paniek dat voel ik
Vandaag in galop ging ze best hard op de volte steeds kleiner maar ze ging steeds harder
En ze glijdt ook met haar achterhand soms weg lijkt het
Haar achterhand zwaait dan onder haar lichaam uit
Vooral met door de hoeken gaan
Ze loopt daarom ook niet graag goed door de hoeken
Hoe kan ik dit oplossen?

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:09

Voor het longeerprobleem kun je de longeersingel om doen en je longeerlijn door de ring van het bit en de 2de ring van onder van de longeersingel doen als ze dan weg vliegt vouwt ze zich op en kan ze niet verder. En voor de rest handschoenen aan want van die nylon longeerlijnen krijg je blaren als ze door je handen schieten! -O- Doordat je de longeerlijn zo doet krijgt ze ook een beetje stelling en kun je haar stretchen ik denk dat ze misschien wat last heeft van haar natuurlijke scheefheid. En voor het rijden: Niet te veel inhouden daar worden ze alleen maar voorwaartser van en heb je een heel gevecht wat niets opleverd. Je kun beter steeds een kleine volte rijden zodat ze niet op snelheid kan komen en voor de rest goed aan het werk zetten zodat ze geen idee krijgt om even lekker te gaan galloperen :)*
succes!!

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:18

even voor de duidelijkheid heb een tekening in mekaar gevlanst :+
het klipje zit aan de ring van de longeersingel. wel oppassen want als hij het heel erg doet moet je het niet doen want dan krult hij zijn nek te veel op en dat is slecht het is dus meer voor de stelling.:D
http://tinypic.com/r/2uz8aoi/7

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:26

haar achterbenen zijn niet sterk genoeg daarom valt ze bijna onderuit
heeft mijn fries ook, enige wat helpt is blijven trainen en die achterkant sterker maken
door veel grond werk
dat ze geen respect heeft voor je is duidelijk, liep daar zelf ook tegen aan
gaat ze aan de kletter? dan laat je haar doorgalloperen, gaat ze draven, dan gelijk in galop sturen
ze moet luisteren jij bepaalt en dan op jouw stem in draf
na een paar dagen zal ze het wel afleren

succes

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 16:23

Bedankt weer voor de tips :)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 13:41

Zou een thiedeman handig zijn?

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:58

Heb ik ook een tijdje meegereden
Ging super toen!

trust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:12

Hallo,

Doe eens grondoefeningen ,ipv er op,
Het paardje wil even wat meer rust krijgen.
succes ,en ik hoor graag van je hoe het straks gaat

Groetjes van Diane(Trust5)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:25

Een Thiedemann vind ik een betere hulpteugel dan een elastiek, is vriendelijker met de inwerking (maar natuurlijk niet te strak zetten).
Ik lees twee dingen in jouw verhaal:
1. Paard is onvoldoende in balans in de galop. Dat is een basiselement in de training en ik zou zelf dan eerst beter aan die basis gaan werken dus het evenwicht verbeteren. Dat kan je eerst in stap en draf doen, pas als haar evenwicht beter is, weer galopperen.
2. Paard luistert niet naar jouw hukpen in de galop maar ook bij ander werk. Dat wordt met rijden waarschijnlijk og versterkt doordat de balans onvoldoende is, daarom wil ze harder in hoeken en voltes om 'op de been te blijven' maar ze komt dus ook niet terug op jouw hulp. Dat is een gehoorzaamheidsprobleem. Ik zou veel oefeningen rijden die haar beter aan de hulpen maken: overgangen met stap, draf en halt: rustig voorbereiden en pas uitvoeren als ze goed reageert. Ook veel schakelen: binnen de stap of de draf het tempo verlagen of iets verhogen. Dit traint zowel de gehoorzaamheid als het evenwicht.

Weet je hoe je deze oefeningen goed moet rijden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:33

Als je grondwerk wilt doen, kun je eens kijken naar Parelli.
Er staan genoeg topics over hem op bokt.
Hij heeft een Youtube kanaal, dat heet Parellitube
Hij heeft een boek geschreven dat Natural- Horse-Man-Ship heet.
En hij heeft een website, http://www.parelli.nl

Thiedeman is geen oplossing voor je probleem
Grondwerk wel
En misschien iemand die je paard voor je kan doorrijden.