stelling naar links

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Aimee_

stelling naar links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 21:16

ik rijd nu een zesjarige fjord ik rijd 2 keer p week buiten en 2 a 3 keer p week dressuur als ik dressuur rijd gaat de rechter hand goed gewoon nageeflijk stelling gaat goed.
zodra ik op de linker hand kom word het moeilijk ik kan geen stelling krijgen stap wel draf en galop niet ze gaat ook steeds sneller lopen en vaak kantelt ze haar hoofd ook ik heb al eens met zweep geprobeerd maar daar gaat ze alleen maar harder door sporen heb ik ook geprobeerd maar dat vind ik toch niet de manier en kreeg ook niet super goede reactie ze pakt vaak de linkerteugel ook vast.het zadel ligt goed en het gebit is ook in orde fysio is niet geweest maar we merken niks aan haar bewegingen aan de longeerlijn gooit ze haar hoofd ook naar buiten.dus nou zou ik graag jullie mening/tips horen alvast bedankt!

Desire__

Re: stelling naar links

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:03

Dit kinkt als het bekende rechtrichten probleem. Als ik het zo lees is jouw paard rechtsgebogen. Hij zet zijn linkerachterbeen niet goed onder de massa waardoor hij ook niet goed in de kaak ontspant en jij hem niet kan laten buigen. Je moet je gaan verdiepen in het rechtrichten. Kijk is op www.paardenbegrijpen.nl daar kan je o.à informatie vinden daarover. Een zweep en sporen zijn hier absoluut niet de oplossing. Je kan hierbij ook het beste les nemen. Rechtrichten is zo ontzettend belangrijk. Jouw paard wil graag naar rechts buigen en zal zijn rechter achterbeen er makkelijker onderzetten omdat hij naar rechts buigt.

Aniikaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:45

Ik ga mee in het advies van Desiree__ en misschien ook na laten kijken door een fysio/osteopaat.
Zelf heb ik dat ook laten doen en het heeft zeker geholpen.
Daardoor kan hij misschien weer beter buigen in zijn nek en beter zijn achterbenen meenemen in zijn bewegingen.
Zweep en sporen zijn denk ik zeker niet de goede oplossing, want dat gaat je paard niet snappen en daar los je het zeker niet mee op.
Daarbij moet je ook naar jezelf kijken, want een probleem ligt meestal niet alleen aan het paard, maar ook aan de ruiter. Houd je zelf vast? Misschien ongemerkt wel? Zet je je handen vast of ben je misschien sterker in links dan rechts?
Ik kan vanaf hier niet goed beoordelen hoe jij rijd en hoe jou paard loopt, maar misschien is het goed om deze dingen na te lopen.
Krijg je ook les? Misschien is dat ook handig, zodat iemand je kan helpen en tips kan geven en ook kan zien hoe je het het beste zou kunnen oplossen. Ieder paard is natuurlijk weer anders.
Succes! :)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:49

Elk paard heeft wel een voorkeurskant. Het is aan de ruiter beide zijden evenredig te krijgen en dat vergt veel training. Je moet veel afwisselen van rechts naar li-om en buig, rek en strekoefeningen rijden. Zorg ervoor dat als zij links vasthoudt jij dat niet doet...Het paard houdt namelijk links vast als ze rechts niet wil aannemen! Dus probeer dan links meer te ontspannen en rechts er juist bij te houden. Het zou denk ik goed zijn een instructeur eens te vragen om mee te kijken. SUCCES!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 08:46

idd gaan gymmen/rechtrichten

_Aimee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 13:06

bedankt voor de reacties hier kan ik echt wat mee!

Ik ben rechts sterker dan links opzich lukt het wel om zonder stelling een volte te rijden maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. zweep en sporen vind ik zelf ook niet helemaal de manier. helaas heb ik niet de mogelijkheid om les te nemen met dit paard :(