rijden is geen pretje met tinker maertje.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CoRiNa1983

rijden is geen pretje met tinker maertje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 18:18

tinker maertje is echt onwijs lief, maar alleen met rijden is ze echt een draakje, dat is ook een beetje het probleem......

daarom ook dat ik even wat ideen op wil doen......
ras: tinker
geslacht: merrie
leeftijd: ongeveer 15?

het rare is dat ze braaf is als ze drachtig is dan doet ze dit dus niet
ze is had een veulen aan de voet toen ze bij mij kwam en was toen erg mager, dus ben lekker wat gaan voeren en al snel ging het haar beter, veulen afgespeent, maar ze was ook weer drachtig voor het volgende jaar dus nog niks aan het handje, veulen geboeren afgespeent en een jaartje leeggelaten.....toen begon ze met etteren.
maar een beetje aan de hobby gebleven, na de controle van DA en fysio.
jaar erop weer laten dekken, en weer was ze toen super braaf geen probleem gehad met rijden, veulen geboren en weer een jaar leeggehad, en je raad het al weer begon ze met vervelen tijden het rijden, alleen dan doet ze het, dus wer DA enz laten komen, maar weer niks kunnen vinden en omdat we weer gingen dekken het jaar erop, kun je al wel raden wat er toen weer gebeurde madam was weer super braaf, tot het veulen afgespeent was en ze weer leeg was.......

als ik ga longeren met of zonder hulp teugel het maakt niet uit ze is super braaf los in d'r lijf en reageert als een speer zo goed.
wandelen en wat ander grondwerk is allemaal prima en doet ze ook met veel plezier.

leg ik het zadel erop is er eigenlijk niks aan de hand, ze zet haar buik erg uit maar verder eigenlijk niks.
stap ik op is ze wat geirriteerd na een rondje ontspant ze, maar dan.....
ben je warm gestapt met wat figuurtjes enz, dan ga je meestal draven, nou dan onploft ze dus werkelijkwaar ze begint te bokken, na een correctie stopt ze wel maar met tegenzin krijgt ze een kans begint ze op nieuw.
galop proberen we nog niet veel maar dat doet ze redelijk braaf ze gaat alleen erg hard.

ik heb er al een DA bij gehad die kan zo niet zeggen waar het aan zou liggen ook een fysotherapeut is er bij geweest, zadelmaker is geweest zadel ligt goed, de hoefsmid heeft ook al eens gekeken, maar ook die kan geen echte verklaring geven, dus tandarts laten komen, die zei ze heeft een super mooi gebit niks mis mee.

nu is ze inmiddels al meerdere jaren leeg en dus ook al meerdere jaren erg vervelend, ik heb weleens gehoord dat het aan de hormoonhuishouding kan liggen? maar heeft iemand nog ideen wat ik kan doe of ondernemen?

xSaarSaar

Re: rijden is geen pretje met tinker maertje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:22

Misschien is door haar dracht haar bouw ietwat veranderd en ligt het zadel niet meer goed? :)

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:23

ik ben het met xSaarSaar eens, heb je al naar het zadel laten kijken?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:24

xSaarSaar schreef:
Misschien is door haar dracht haar bouw ietwat veranderd en ligt het zadel niet meer goed? :)

hoe verklaar je dan dat ze tussen de dracht door wel steeds lief was en met de dracht niet?
als de bouw veranderd door de dracht is dat voor altijd, dus als het daaraan zou liggen dan was ze ook tijdens de tweede dracht gaan etteren :)

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:27

Hmm.. Als ze drachtig is, of een energieconsumerend (want zogend) veulen aan de voet heeft is ze lief, en als ze energie genoeg heeft is ze vervelend...

Misschien zie ik het helemaal verkeerd, (of misschien heb je dit al geprobeerd) maar zou ze dan energie overhebben? Misschien moet ze wat harder aan het werk en meer uitgedaagd worden. Als ze medisch helemaal in orde is, is een paar weken stevig doorpakken misschien een idee..

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 18:28

zadel maker is geweest na de dracht en nee zadel lag goed, heb een wintec en alleen de boon heb ik gewisseld toen ze drachtig was, toen ze niet meer drachtig was heb ik iemand laten komen om te kijekn of het nog goed lag nadat ik de boom die er voorheen inzat weer terug had gedaan en zadel lag perfect zei die, dus dat is het niet.

precies wat M_D_H zegt het is alleen als ze niet drachtig is heb haar al jaren en ken haar dus op me duimpje.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 18:30

_mikey_ ik heb iemand die ermee rijdt, en bij degene doet ze het ook en die pakt wel stevig door, zet haar erg hard aan het werk, ik durf dat zelf niet goed vadaar dat ik daar al hulp voor gezocht heb om te kijken of dat werkt maar dat is ook niet de oplossing, want na een kwart jaar is het nog steeds hetzelfde liedje.
Laatst bijgewerkt door CoRiNa1983 op 23-03-11 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:30

kan best wat _Mikey_ zegt :))

heb je er een instructeur bij gehad?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:31

ik denk nou juist aan een hormonaal probleem. Dan zijn het vaak draken bij het geven van hulpen. Maar o zo lief wanneer ze drachtig zijn. Mijn eerste merrie was ook hormonaal gestoord. Uiteindelijk bleek het zo gevaarlijk te worden dat ze als grasmaaier is weggegaan.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 23-03-11 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 18:32

ja degene die hem rijdt geeft ook les aan andere mensen ik les nu dus niet en laat haar rijden door haar.

@knert daar had iemand het laatst ook over en ben daar ook informatie voor aan het verzamelen om te kijekn of ik er iets mee kan zonder dat ze drachtig is.
Laatst bijgewerkt door CoRiNa1983 op 23-03-11 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:33

wanneer ontploft ze precies?
is dat op het moment dat je been geeft? op het moment dat je een halve ophouding geeft?
dus, wat doe je zelf op het moment dat ze ontploft of kort voor ze gaat ontploffen?

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:34

haal er eens een osteopaat bij. Die kijken naar het paard in zijn geheel. Dus ook de ingewanden etc.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:35

Komt ze ook zonder veulen voldoende buiten? Geef je haar niet te veel krachtvoer? Kan je jezelf en je bovenbenen volledig ontspannen bij het rijden? Mijn paard reageert hierop ook enorm sterk en wordt extreem heet als ik mijn bovenbenen maar iets aanspan. Hij ziet dit als een zithulp.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 18:37

ze is heel licht op hulpen, ik leg dus heel zacht iets mijn been aan om aan te gaan draven en dan begint ze met me handen doe ik weinig, op dat moment. want tot het moment van aandraven loopt ze in een mooi ontspannen aan de teugel zonder veel druk.

heb al eens geprobeer meer druk te geven van voor maar ook dat is geen optie.

ze doet het echt alleen met aandraven niet met aangaloperen ofzo.

ze krijgt alleen hooi, als ze geen veulen draagt als ze dragend is krijgt ze merriebrok/meusli, ze loopt heel de dag buiten van half 9 tot half 9 nu en dadelijk met nog mooier weer 24/7, ze staat nu nog niet op het gras, dus ze eet echt alleen haar hooi

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:43

Kailonne schreef:
haal er eens een osteopaat bij. Die kijken naar het paard in zijn geheel. Dus ook de ingewanden etc.

in zijn geheel? Dat denk ik niet. Het is geen DA ofzo. En een DA is geen osteo.. dat snap ik

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:22

Zou de Da dan niet iets met haar hormonen kunnen doen?

Jou merrie heeft er vast ook last van, anders zou ze niet zo raar reageren..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:25

Romanoff schreef:

Kan hij vast.. maar laat haar eerst eens met zekerheid vast laten stellen wat het is, zonder steevast al in 1 richting te denken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:06

Romanoff schreef:

grapje zeker?
als een merrie eenmal een veulen heeft gaan haar hormonen weer acuut terug naar het beginstadia(anders zouden ze neit met 9 dagen alweer opneiuw gedakt kunnen worden :) )
dus dat is ook geen optie, omdat de merrie zich wel blijft gedragen als ze een veulen aan de voet heeft :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 01:18

ik denk toch dat het meer een rijtechnisch probleem is, als het haar hormonen zouden zijn zou ze het ook in de galop en met longeren moeten doen.
Ik werk zelf ook met tinkers en heb er ook een tussen die behoorlijk anders is als ze hengstig is en als je niet weet hoe daar mee om te gaan laat ze je alle hoeken vande bak zien,

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 12:48

ze is inmiddels door meerdere mensen gereden, ook voor een wat langere tijd, mar bij allemaal doet ze het? dus jij wil zeggen dat geen van alle goed met haar kan rijden maar die mensen hebben nooit last bij ander paarden?

en als het alleen maar was als ze hengstig is dan zou het beter te verklaren zijn, maar het is gewoon altijd ook in de periode dat ze niet hengstig is, ze is wel makelijk wat vaker hengstig als het ander paard wat erbij staat, maar de een heeft er toch vaker en meer last van als de ander.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:01

M_D_H schreef:
Romanoff schreef:

grapje zeker?
als een merrie eenmal een veulen heeft gaan haar hormonen weer acuut terug naar het beginstadia(anders zouden ze neit met 9 dagen alweer opneiuw gedakt kunnen worden :) )
dus dat is ook geen optie, omdat de merrie zich wel blijft gedragen als ze een veulen aan de voet heeft :)

Geen grapje. Kijk eens naar een zwangere vrouw. Bepaalde hormonen worden aangemaakt tijdens de zwangerschap én tijdens de periode dat een baby nog moedermelk drinkt. Die hormonen zijn absoluut niet meteen weer zoals ze waren, dat duurt een poosje en meestal duurt het langer wanneer er nog moedermelk aangemaakt wordt. Ik ga er vanuit dat dat bij paarden niet heel veel anders is.

Ik denk ook niet dat je heel veel mogelijkheden hebt om 'eerst te kijken of dat echt het probleem is'. Ik denk dat, als het met haar hormonen te maken heeft, je dat alleen te weten komt door het te proberen. Ik vind het dus zeker de moeite waard om te proberen of ze hierop zou reageren. Verder blijft het wel een apart verhaal, gekke merrie ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:37

bij paarden is dat dus wel anders ;)
vrouwen zijn het hele jaar door vruchtbaar, hun hormonensysteem is dus totaal niet te vergelijken met dat van ons!
paarden zijn seasonbreeders ofwel ze zijn maar een bepaalde periode vruchtbaar!
de hormonen volgen elkaar op in een soort van kringloopsysteem, zodra de merrie het veulen gebaard heeft begint die kringloop van hormonen acuut weer opnieuw.
dus op het moment dat het veulen er uit is is er geen enkel hormoon meer hetzelfde als aan het begin van de de dracht.
dus is het nog steeds onverklaarbaar(als jullie het dan zo graag op hormonen willen houden) waarom de merrie wel goed te rijden is als ze nog een veulen aan de voet heeft, omdat de hormonen gewoon niet meer hetzelfde zijn als aan het begin van de dracht :)

m_smeets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:53

Weet je dat paarden gewoon aan de pil kunnen?

Als ze last heeft van haar hormonen dan kan het heel goed dat ze wel vervelend reageert als je erop zit, maar niet aan de longe. Als je erop zit dan komen je benen namelijk ongeveer op de plek van de voorbenen van de hengst tijdens het dekken. Dit is dus een hele gevoelige erogene zone waar ze heel heftig op kan reageren. Ik ken 2 merries die als ze hengstig waren daarom echt niet te rijden waren. Die ontploften letterlijk als je je benen aanlegde. 1 merrie aan de pil andere merrie gedekt en bij beide was het probleem opgelost.

Dit kan trouwens ook verklaren waarom ze braaf is met veulen aan de voet. Zolang ze het veulen zoogt zijn de hormonen namelijk anders in haar lijf als wanneer ze het veulen niet meer zoogt.

Als ik jou was zou ik dit met de dierenarts bespreken want je kan natuurlijk gewoon je paard aan de pil doen en kijken of het probleem opgelost is. Geef dit dan wel even 3 maanden de tijd.

Succes!

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 15:49

hier ga ik inderdaad eens wat meer info over vragen bij de DA bedankt.

andere tips zijn nog steeds welkom, natuurlijk