Rugpijn door paardrijden, help?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Rugpijn door paardrijden, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 19:47

Na de winterstop, ben ik een weekje of twee geleden weer begonnen met echt trainen, en sinds toen heb ik ontzettend last van mijn rug.
Ik kan niet eens bukken om wat van de grond te pakken, dan moet ik door mijn knieën gaan om het op te pakken, heel vervelend.
Het is dus niet echt pijn, maar het voelt alsof het allemaal stijf is en vast zit..

Iemand enig idee hoe dit kan komen? 'Gewoon' spierpijn, of...?
Ik rijd altijd op hetzelfde paard en op hetzelfde zadel, nooit eerder last van gehad.

Ik heb meerdere afwijkingen in mijn rug (spondolysis, listhesis, scoliose en nog wat dingen waarvan ik de naam niet weet :+ ), dus dit zorgt er wel voor dat ik sneller last heb van mijn rug. Maar ik vind dit wel heel vreemd..

Ik zou het fijn vinden als jullie meedenken, alvast bedankt! :)

sjorsie

Re: Rugpijn door paardrijden, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:50

misschien kou op je spieren gevat, dan krijg je pijn over spierpijn en dat kan best lang aanhouden als je er niets aan doet, dan word je steeds stijfer

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 19:51

@Sjorsie, dankje voor je reactie. Ik heb het niet koud gehad ofzo tijdens het rijden, of is dat wat anders? :o En wat zou ik er aan kunnen doen als dit het geval is? :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:09

Misschien een werveltje dat niet helemaal goed zit? Ik heb er zelf ook wel eens last van en kan dan ook helemaal niks meer. Gelukkig heb ik een heel goede sportmasseur die dat soort dingen handig kan verhelpen. Mijn advies is even langs een fysiotherapeut gaan. Als er iets verkeerd zit, zul je er last van blijven hebben namelijk...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 20:16

Dankje voor je reactie Maartje_M. Dat kan het best zijn inderdaad. Het is alleen vervelend dat ik niet meer gekraakt mag worden in mijn rug, omdat ik al die afwijkingen in mijn rug heb. Maar dat is inderdaad wel wat het beste helpt.. Maar ik zal de Fysio voor de zekerheid toch even bellen. :)

chantaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:43

wat het zou kunnen zijn is dat je onbewust misschien toch erg je spieren hebt aangespannen en daardoor misschien in een verkeerde houding hebt gezeten. wat ik je daarom aanraad is goed op je zit en houding te letten en in ieder geval even meer ontspannen dan trainingsgericht te rijden. Hoop dat je hier wat aan hebt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 20:45

Dat kan inderdaad wel zo zijn Chantaaah, want ik trainde hier voor niet echt met mijn paard, maar ik ben na de winter echt begonnen met dressuurmatige training, en ik merk dat mijn houding ook niet al te best is. := Dus kan best spanning zijn in mijn rug. Ik zal mijn instructrice ook even vragen zaterdag. :j

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:54

Ik heb iets totaal anders, ik ben namelijk hypermobiel dus mijn gewrichten buigen iets verder door. Toen ik het rijden weer ging oppakken had ik ook veel last. Als mijn paard iets te zwaar wordt of in een keer wegduikt krijg ik een klap op mijn gewrichten (voornamelijk pols, elleboog en schouder dan) en dat is auw voor een paar weken! Ik heb gewoon doorgezet en na 1 a 1,5 maand had ik er eigenlijk geen last meer van. Vooral als je wat lichamelijke problemen hebt moet je het lichaam de tijd gunnen om weer op te bouwen. Vooral je spieren hebben het even zwaar dan; die moeten opvangen wat de rest niet meer 'kan' opvangen. Ik weet niet hoe lang je alweer bezig bent maar het kan een kwestie van tijd zijn :) En vergeet niet: een stap per keer, niet te snel willen!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:56

Sodeletuut schreef:
Dankje voor je reactie Maartje_M. Dat kan het best zijn inderdaad. Het is alleen vervelend dat ik niet meer gekraakt mag worden in mijn rug, omdat ik al die afwijkingen in mijn rug heb. Maar dat is inderdaad wel wat het beste helpt.. Maar ik zal de Fysio voor de zekerheid toch even bellen. :)

Fysio kraakt niet ;) Chiropractor kraakt alleen :)
Ik heb ook spierpijn in m,n rug, maar dat komt omdat ik gister alle klappen op heb moeten vangen van de rare sprongen die m,n paard maakte.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:57

Ligt het niet aan je zadel? Ik heb ook vaak last gehad vanmijn rug, maar dit komt door mijn (verschrikkelijke) houding in het zadel...

Arwennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:00

ik lees iets over dat je rug sowieso al niet al te best is?
het kan zijn dat de spieren rond je romp ineens onwijs hun best hebben moeten doen wat ze normaal nooit doen. Hier kan je die pijn van gekregen hebben...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 21:19

Misschien heet het wat de Fysio doet dan anders, nja het kraakt idd wel, manipuleren ofzo heet het?

Het kan inderdaad wel zijn dat mijn spieren het moeilijk hebben met het opeens zo veel moeten werken..

Juangi, dat kan, maar ik kan het me niet echt voorstellen, omdat ik dit zadel al sinds januari 2009 heb.. Ik moet zeggen dat ik niet een hele mooie houding heb in mijn zadel, omdat het mij niet veel steun geeft, maar ik wil geen zadel met gedwongen zit, omdat ik dan nooit een goede houding ontwikkel. :o Of is dat stom? :=

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:25

Dat is manuele therapie, ook niet echt kraken als een chiropractor doet :)
En ook niet echt fysio in mijn ogen, een fysio laat je oefeningen doen, en en chripractor test je spier kracht en aan de hand daarvan kraakt hij, ik neem aan dat het bij manuele therpaie ongeveer het zelfde gaat, maar ik heb alleen fysio gehad en ben nu bezig met chiropraxie

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 21:54

Ik weet alle verschillen tussen fysio's/chiro's enzo niet precies. Mijn fysio kraakte, zodat alles goed op z'n plek kwam te zitten, en van daar uit kreeg ik oefeningen mee om alles goed te houden.. :)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:56

Sodeletuut, misschien heb ik er overheen gelezen maar hoe lang ben je nu weer bezig?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 21:57

Intensief (voor mijn doen) 2 weken ongeveer. :)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:00

Dan was het iig geen basis fysiotherapeut, want een fysio mag helemaal niet kraken :) maargoed dat is een nadere discussie :')

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 22:01

Nee klopt, manueel therapeut. :j Sorry ik ben onduidelijk geweest.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:04

Mijn zus heeft ook een aantal dingen in haar rug die jij opnoemt en zij traint
haar rugspieren 3 x p/w in de sportschool.
Waarschijnlijk is jouw rug(ruggeraat) niet meer gewend aan deze intensieve bewegingen.
Door je rugspieren goed te trainen vangen die de "klappen"op.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:12

Maar dat is hardstikke kort! Geef jezelf en je lichaam de tijd. Niet teveel in een keer willen, probeer niet te denken dat jij en je paard opeens in dezelfde conditie zijn als voorheen :Y)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:18

Mischien gewoon door een foute houding?
Ik heb ook een rug aandoening waarbij mijn werfels vervormd zijn.
Paardrijden helpt mij eenorm maar als mijn houding tijdens het rijden slecht is dan krijg ik juist veel meer last van mijn rug

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 22:20

Klopt dat het nog heel kort is, maar ik heb zo vaak een paar maanden niet gereden, en dan opeens weer wel, en nog nooit last gehad. Maargoed, ik ga gewoon lekker trainen met mijn rug, en met mijn paard. :P

Moontje, dat zal zeker ook meespelen. Ik zal mijn instructrice eens vragen zaterdag. :j

trust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:07

Hallo,

Ik zou even je rug na laten kijken ,door een chiropractor
Net als bij paarden ,kunnen mensen daar ook gebruik van maken
Succes!

Groetjes van Diane(trust5)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:19

Is je paard misschien wat sterk geweest tijdens het rijden? hangen op de teugels ofzo? Daar krijg ik namelijk vaak last van m'n rug van.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:51

Wat vervelend dat je plots rugpijn krijgt na het rijden, dat kan natuurlijk vele oorzaken hebben en ik hoop dat je die snel gevonden krijgt. De tip die nog niet genoemd is en je misschien wel verder kan helpen, is om een aantal zitlessen te nemen waarin je niet bezig bent met het paard maar enkel met je eigen houding. Als het goed is, kan je instructeur zien en aangeven of/wanneer je goed zit, zodat je na aanwijzingen jezelf weer een poosje kunt blijven corrigeren. Je hebt zo nu-en dan echt iemand nodig die vanaf de kant meekijkt om je zit te beoordelen/herbeoordelen omdat deze voor jezelf vaak anders aanvoelt dan dat hij er in werkelijkheid uit ziet. Het is ontzettend belangrijk om er bijvoorbeeld aan te blijven werken dat je je wervels goed stapelt! en dus rechtop blijft zitten en daarbij ook je schouders laat afhangen. Ik ben voorstander van regelmatige zitlessen, ongeacht het niveau.. Dit ter verbetering maar ook voor het onderhouden van je zit, want een foute houding sluipt erin zonder dat je het in de gaten hebt en dat kan lichamelijke klachten zoals blokkades tot gevolg hebben, voor jou én het paard want jouw blokkades zijn niet alleen lastig voor jezelf.. maar werken ook direct door in zijn lichaam.. en dan is het cirkeltje rond! In elk geval beterschap met je rug en ik hoop dat je de oorzaak gevonden krijgt.