wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 13:51

wie kan mij alsjeblieft helpen met wijken... ik word er echt moedeloos van.
zn 2 jaar geleden zijn we met wijken begonnen(altijd lessen gehad) maar het wilde nooit echt, frids nam zn achterhand niet mee.
het ging beetje bij beetje beter en kwamen vrij gemakkelijk het L1 door.
maar nu we in het L2 zitten hebben we echt een probleem. meneer wil absoluut met achter niet overstappen
ondertussen zijn we verder gegaan met schouder binnewaarts, travere enz, dat gaat echt goed, hij pakt alles makkelijk op.
maar dat wijken.... :o
in stap gaat het goed, hij stapt netjes over, maar zodra die meot draven raakt die zo in de knoop met zn benen dat het niet lukt. trekt zn hoofd erop en wil alleen maar weg proberen te rennen.
wat we hebben geprobeert:

voltes openen en sluiten
van de binnhoefslag naar de hoefslag
van de hoefslag naar de binnehoefslag
stappend met iemand ernaast die zn achterhand een duwtje geeft
rustig beginnen en met me zweepje ''aaien'' over zn kont als aanwijzing

ik weet het even niet meer. mijn instructrice is net geopereerd en mag 3 weken geen les geven maar ik moet toch door, want de wedstrijden komen eraan. iemand tips??

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:02

Goed begrenzen met je buitenhand wil nog wel eens duidelijker zijn voor een paard. Niet over de hals dan, maar een beetje meer tegen de hals en wat meer contact nemen/meer druk nemen. Been naar achter doen maar niet alleen naar achter houden en blijvend aandrukken, maar been eraan en weer los en er weer aan en weer los enzv.

Probeer eens af te wenden (in draf) bij a of c en op de ac-lijn zijn achterhand naar links of rechts doen en dus met zijn voorhand op de ac-lijn blijven. Goed erop letten dat je niet binnenwaarts gaat rijden, maar alleen de achterhand bewegen en de voorhand op de ac-lijn houden.
Als het goed gaat ga je bijvoorbeeld a afwenden en achterhand naar links doen en bij x de achterhand helemaal naar rechts. Als dat goed gaat kan je steeds kortere stukken doen dus hele tijd wisselen met achterhand links vd ac-lijn en dan weer rechts vd ac-lijn etzv.

Als dat eenmaal vlekkeloos gaat, moet het wijken vast ook wel lukken!