Ik heb een probleem, ik heb een haflinger merrie van 12 jaar oud. Een geweldig dier maar oh zo eigewijs! Ik loop nu al een half jaar met dit probleem en ik kom er maar niet uit.
Mevrouw weigert voor been/kuit druk te wijken, sterker nog ze draait haar kont naar het been wat ik op dat moment aanleg. Het enige wat ze doet is harder, harder en nog harder maar ze gaat geen milimeter opzij. Ook op een volte netjes om mijn binnenbeen draaien doet ze pertinent niet. Het is gewoon een vierkant blok beton

Buiten daarintegen doet ze alles wel gewoon, van wijken tot appuyement..noem maar op. Ik veronderstel dus ook dat het gewoon eigewijs zijn is. Ze heeft er geen zin in dus doet ze het gewoon ook niet.
Aan haar zadel ligt het niet, die is helemaal nagekeken door een zadelmaker en zoals ik al zei..buiten vertoont ze dit 'gedrag' absoluut niet.
Met zweep rijden maakt niet uit, als ik mijn been aanleg om stelling te vragen en ze valt door mijn binnenbeen (wat altijd gebeurt) geef ik haar een tik achter mijn kuit. Het enige wat ze doet is keihard draven/galoperen en bokken naar de zweep.
Ik longeer haar ook met dubbele lijnen maar ook hier is totaal geen verbetering.
We hebben al eens geprobeerd om met 2 man te werken. Dan zit ik er op en loop een kleine volte om een ander heen. Telkens als ik mn been aanleg en er komt geen reactie, dan 'schop' ik nog een keer wat harder, nog geen reactie dan duwt de 2e persoon haar opzij..dit hebben we ook al vaak geoefend maar ze vertikt het gewoon om de wijken voor mijn binnenbeen.
Ook met stelling vragen is het problematisch want zodra ik mijn binnenhand van de hals haal en mijn binnenbeen tegen de singel druk loopt ze gewoon die kant op waar mijn hand heen gaat.
Dus..wie oh wie heeft de oplossing..is het verstandig om met sporen te rijden of zijn er nog andere oefeningen die ik kan proberen want ik wordt er nu toch wel een beetje vervelend van. Vooral omdat ze het buiten allemaal goed doet!
Overigens is ze vroeger voor ik haar had wel vaker met sporen gereden.
Alvast bedankt voor het meedenken!