Wij zijn al geadviseerd om klassiek dressuur te gaan rijden. Ook al een introductiecursus gedaan voor training rechtrichten. Maar dat was erg prijzige bezigheid. We rijden recreatief hoewel de kids wel graag eens een proef willen gaan rijden. Belangrijker vinden we dat hij geen kwaaltjes oploopt aan zijn schouder. Ben nu bezig met dubbele longe. Wat denken jullie over voltes rijden, wel of niet. Inwerken met zit? Ik heb niet de tijd om met hem aan kaptoom dagelijks te werken. Fjordjes hoeven ook geen krul te rijden enzo... Maar hij is dus linksgericht en achterhand treedt niet onder (niet onder zadel). Wat doen jullie om je fjord soepel te houden? Tips ??????
omdat ze een ander bouw hebben net als de meeste koudbloedigen en friezen. De hals staat er anders op. Dus bij longeren zet ik de lijnen niet te laag (en bij rijden). zo heeft onze instructrice dit ons verteld. Krul is ook niet iets positiefs in mijn ogen. Gaat om lang en laag zodat de achterhand goed ondertreedt.. Krul doet me meer denken aan gedwongen buiging zonder ontspanning.
Ik heb zelf les in centered riding en de akasha rijkunst. Gaat in de eerste plaats om je eigen zit, maar van daaruit kun je wel recht gaan richten, iets wat we in mijn les ook regelmatig mee pakken. Het is een stuk beter betaalbaar dan echte rechtrichtlessen en ik heb er meer aan moet ik zeggen. Je gaat met de verbeterpunten van jezelf bezig ipv met die van je paard, waardoor je paard vanzelf volgt. Immers, als jij beter gaat rijden kun je je paard beter laten lopen.
Een fjord in de krul hoeft in principe net zo min als een ander paard. Wat ik aan de longe altijd doe is de dubbele longe door de laagste ringen van de longeersingel laten lopen. Lang, laag en ontspannen is vaak al moeilijk genoeg voor ze in dit stadium.
Ga verder veel heuveltjes rijden/wandelen in stap. Hier moet de achterhand goed onder treden, anders komen ze de bult niet op.
Verder zijn het door een S van hand veranderen en slangevoltes een mooie oefening om meer soepelheid te verkrijgen.
Dit is geen rasspecifieke vraag, daarom verplaats ik je topic:
FJ -> RT-P
Miss_Caroo
Geplaatst: 22-03-11 18:51
Nou, mijn mening is dat wat voor ras het ook is, ze allemaal aan de top kunnen lopen, rechtgericht en al. Mits ze gezond zijn he. Maar ik rijd volgens de antoine de bodt methode. Dat is ook rechtrichten. Misschien iets voor jou?
Ik zie echt niet in wat die dikke speknek voor verschil zou maken qua rechtrichten. Wel qua diepte van instelling en training, ik zie veel fjorden of als een schildpad met de kop eruit lopen, of juist met de neus op de borst.