Paard in verzet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nina_love

Paard in verzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 16:31

Hallo,
Mijn merrie is nu ongeveer 8 maandjes onder het zadel en pakt alles heel goed op. Nou heb ik ongeveer sinds een week het probleem dat ze bij het aanspringen heel boos word, en dan heel erg op de rem gaat galoperen. Ik heb dit altijd wat genegeerd en ben lekker naar het weiland gegaan en daar was het geen probleem, dus ik dacht dat het aan de zwaarheid van de bak lag.
Nu ging ik vandaag weer naar de weide alleen begon ze na een kwartiertje echt heel vervelend te zijn. Ze ging steeds langzamer met de oren plat in de nek en ging uiteindelijk stil staan, ik gaf haar een tikje en toen steigerde ze gevolgd door een bok. Toen liep ze wel weer een stukje maar na 2 rondjes weer niet vooruit te krijgen met de oren plat in de nek. IK terug naar de bak gegaan om het daar te proberen, maar nu was het zelfs zo dat elke keer als ik mijn been aanlegde ze al naar achter trapte, toen heb ik de teugel lang gelaten en haar met mijn stem voorwaarts gereden dit ging wel goed tot dat ik da galop vroeg toen ging ze weer op de rem om vervolgens weer zo'n raar steiger-bok hupje te maken (wat overigens vrij zeer deed aan mijn been die op de voorkant van het zadel klapte)
Iemand enig idee wat het kan zijn?

Angela

supertinkie

Re: Paard in verzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:34

Het eerste waar ik aan denk is je tuig, kan het zijn dat ze daar nu last van heeft? Dat het niet goed meer past. Het kan ook uitproberen zijn, maar dat boze wat je beschrijft doet mij toch het meest denken aan pijn. Denk dat je er goed aan doet dat het eerst uit te sluiten.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:37

pijn of ergens last van kan een oorzaak zijn, maar er zijn ook veel jonge paarden die gaan uitproberen
en als ze 1 x de kans krijgen, niet 1 vinger maar de hele hand pakken....

Als je alles uitgesloten hebt is het aanpakken die handel! Dan is ze gewoon tegen je been en de zweep!
Dan is de beste remedie een flink portie lef verzamelen en flink kortemetten mee maken...en voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts!!!!!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:39

Het eerste waar ík aan denk zijn rugproblemen. Deze problemen in de overgang naar galop duiden vaak op iets dat niet lekker zit in de rug, omdat het paard voor de galop het bekken moet kantelen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:41

Rijerijerije schreef:
Het eerste waar ík aan denk zijn rugproblemen. Deze problemen in de overgang naar galop duiden vaak op iets dat niet lekker zit in de rug, omdat het paard voor de galop het bekken moet kantelen.

Hoeft niet altijd, kunnen ook balansproblemen zijn of dat het paard het nog niet aankan om op de achterhand te komen en zo eronderuit probeert te komen (TS heeft dit nl al een tijd toegelaten)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:44

Tuurlijk, het kan ook gewoon een puberpaard zijn dat zegt: doe het lekker zelf! En dan is jouw oplossing weer een goeie. Maar dat kunnen wij dat niet vaststellen. Aangezien het gedrag veel lijkt op wat mijn ruin destijds deed, was dit mijn eerste antwoord. Conclusie: haal er iemand bij die het paard IRL kan onderzoeken, dan weet je het.

En misschien ten overvloede: TS heb je les met je jonge paard?

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 16:50

Het zadel wat ze op heeft hebben we pas net (januari) , we zijn met haar naar een zadel maker geweest omdat we een goed passend zadel wilden (ligt nu een tweede hands prestige zadel op die speciaal voor haar is aangepast). Het zadel wat we hebben gekocht moet dus haast wel goed zijn.
Mijn instructrice komt morgen weer, dus ben benieuwd wat zij er van zegt. Ik wil dat in elk geval even afwachtten denk ik.

Ze heeft bedenkt ik me net al eerder iets soort gelijks gehad, dat duurde een weekje, toen ging ze gewoon iedere keer staken en wou geen voet meer verzetten, daarvoor reed ik nooit met zweep, maar dat was toen de oplossing. Sindsdien heb ik voor de zekerheid altijd een zweepje.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:51

Het eerste waar ik aan denk: een fout van de ruiter.
Je hebt haar één vinger gegeven, nu neemt ze de hele hand.
Hulp zoeken bij iemand met verstand van zaken, anders wordt het van kwaad tot erger.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:55

Johanna59 schreef:
Hulp zoeken bij iemand met verstand van zaken, anders wordt het van kwaad tot erger.

Tja afwachtend rijden en zaken vermijden of accepteren creeert alleen maar meer problemen...als je er gelijk de eerste keer
kortemetten mee had gemaakt was het waarschijnlijk niet zover gekomen (als het dat is...medische oorzaken natuurlijk uitgesloten)

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 16:59

Ja dat is achteraf, ik dacht toen dat ze de bak gewoon te zwaar vond die was namelijk net omgeploegd. Het probleem was toen ik daar weg ging immers ook verholpen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:16

Klinkt als een pijnreactie, als het tuig in orde is zou ik haar laten na kijken of er niet iets scheef zit. Bij jonge paarden verschuiven wervels makkelijk.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:22

Als je zeker bent dat het zadel past, en er nergens iets "geblokkeerd" zit, dan zou het ook wel eens door de hormonen kunnen. Ik weet wel enkele merries die zo'n "last" hebben van hun hengstigheid dat ze constant met een opgebolde rug lopen, niet vooruit te branden zijn, tegen je benen plakken en naar de zweep slaan.
't is moeilijk om vanachter een pc te zeggen wat de oorzaak is, 't kan zowel je zadel, iets fysiek/medisch of een uitprobeersel zijn...

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 17:29

Ze is idd wel hengstig ja.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:31

Ik vind dit geen pubbergedrag. Juist omdat het in de wei weer wel ging, denk ik dat het paard daar plezier in had en even door de pijn heen is gelopen.
Helaas zijn niet alle zadelmakers even goed, dus dat vlak zou ik niet direct uitsluiten.
Ik zou de rug even voelen op "gevoeligheid", dan even op rust zetten (als ze niet reageerd op pijn) en vervolgens met een ander zadel proberen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:37

Zoals het hier al vermeld is zo is het heel waarschijnlijk.
In je volgende antwoordje zei je , jaaaa maar ik dacht dat het door die zware bak-grond kwam, idd dat kan mssn ietsje moeilijker lopen, maar je mag zo'n gedrag nooit of te nooit zomaar accepteren, en zeker niet bij zo een jong paard, want dan ben je vertrokken naar een strijd die je uiteindelijk gaat verliezen.
Wees duidelijk, supper consequent, geen uitvluchten bedenken, nooit excuses maken, .......
En trainen volgens een plan , samen met je instructeur op te stellen.

listiglistje schreef:
Johanna59 schreef:

Tja afwachtend rijden en zaken vermijden of accepteren creeert alleen maar meer problemen...als je er gelijk de eerste keer
kortemetten mee had gemaakt was het waarschijnlijk niet zover gekomen (als het dat is...medische oorzaken natuurlijk uitgesloten)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:44

superwoman schreef:
Ik vind dit geen pubbergedrag. Juist omdat het in de wei weer wel ging, denk ik dat het paard daar plezier in had en even door de pijn heen is gelopen.
Helaas zijn niet alle zadelmakers even goed, dus dat vlak zou ik niet direct uitsluiten.
Ik zou de rug even voelen op "gevoeligheid", dan even op rust zetten (als ze niet reageerd op pijn) en vervolgens met een ander zadel proberen.

Ik ben het met je eens. De reden van zo'n extreem gedrag onder het zadel is meestal toch dat er ergens iets niet helemaal lekker zit.
En breek me de bek niet open over zadelmakers!! Hemel je moet eens weten hoeveel narigheid en discussie's ik al heb gehad met sommige van deze zogenaamde "kenners"!

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:48

Nina_love schreef:
Het zadel wat ze op heeft hebben we pas net (januari) , we zijn met haar naar een zadel maker geweest omdat we een goed passend zadel wilden (ligt nu een tweede hands prestige zadel op die speciaal voor haar is aangepast). Het zadel wat we hebben gekocht moet dus haast wel goed zijn.
Mijn instructrice komt morgen weer, dus ben benieuwd wat zij er van zegt. Ik wil dat in elk geval even afwachtten denk ik.

Als je zadel in januari is aangepast kan het zijn dat je deze opnieuw moet na laten kijken. Een zadelmaker kan nooit zoveel druk zetten bij het vullen als je zelf met je gewicht doen. Het is dus heel goed mogelijk dat het hier aan ligt.

Nina_love schreef:
Ze is idd wel hengstig ja.

Het is en blijft een merrie, dus zeker als ze hengstig zijn en het is niet 100% laten ze het maar wat graag weten. Ik zou even haar hengstigheid afwachten, tot die tijd rustig aan doen en niet galoperen (niets forceren). Als ze het daarna nog steeds doet zadel na laten kijken (kan denk ik in ieder geval geen kwaad even de zadelmaker te bellen, die weet precies wat hij heeft aangepast en of dat een oorzaak kan zijn).

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 16:23

Hmm, ik heb vandaag weer les gehad en toen ik op stapte begon ze direct weer, heb toen een tik op de kont gegeven en toen gingen we een tijdje vrij hard en daarna heeft ze het nog 1x weer geprobeerd en weer een tikje gegeven. Daarna heeft ze zich goed gedragen.
Ik geef haar morgen vrij en dan donderdag nog maar even weer kijken wat ze dan doet, want ik heb vrijdag eigenlijk een wedstrijd gepland.

Co_Shaiff97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:36

als het aan het zadel ligt kan je ook gewoon een keer zonder rijden. :P
als ze dan het zelfde doet is het waarschijnlijk de hengstigheid.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:40

Co_Shaiff97 schreef:
als het aan het zadel ligt kan je ook gewoon een keer zonder rijden. :P
als ze dan het zelfde doet is het waarschijnlijk de hengstigheid.

Nee hoor, wanneer de rug nog gevoelig is werkt dat niet. Daarbij vind niet elk paard het prettig wanneer een ruiter zonder zadel op z'n/haar rug zit .

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:43

Klinkt als een rug probleem,heb ook net Osteophaat bij paard gehad.Ook dat bokken en oren naar achteren is hetzelfde.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 08:36

Nina_love schreef:
Hmm, ik heb vandaag weer les gehad en toen ik op stapte begon ze direct weer, heb toen een tik op de kont gegeven en toen gingen we een tijdje vrij hard en daarna heeft ze het nog 1x weer geprobeerd en weer een tikje gegeven. Daarna heeft ze zich goed gedragen.
Ik geef haar morgen vrij en dan donderdag nog maar even weer kijken wat ze dan doet, want ik heb vrijdag eigenlijk een wedstrijd gepland.

Klinkt mij als gewoon stout en uitproberen ;) als ze het na wat tikken en voorwaarts wel weer braaf doet...
Nadat ze een paar keer haar zin heeft gehad wordt het een gewoonte om zo onder het werk uit te komen, "vrouwtje doet toch niks als ik staak" :P
Gewoon consequent zijn en die streken direct de aanpakken!

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:47

Mijn advies..... eerst uitzoeken waarom die 'streken' worden getoond en dan de juiste aanpak daarbij zoeken! Waarbij je jezelf NOOIT, maar dan ook NOOIT in gevaar mag brengen. Dus lekker 'doorpakken' en van die toestanden, wees daar voorzichtig mee, doe dat dan eerst vanop de grond. Zodat je niet het risico hebt eraf te vallen en je nek te breken. Reageer met je verstand, niet met je gevoel! Want dan doe je gewoon domme dingen!

Zelf heb ik nog maar zelden een paard meegemaakt dat dit gedrag vertoonde zonder duidelijke reden. Een paard dat pas onder het zadel is verandert ook heel erg snel qua bespiering, dus een zadel dat tot voor kort perfect paste kan ondertussen niet meer passen. Het paard kan een spier verrokken hebben en slechts een pijnscheut gehad hebben, wat ze wel associeert met aangallopperen, zorg er dan voor dat ze eerst terug vertrouwen krijgt in dat aanspringen zonder dat je erop zit. Onmiddellijk een dierenarts erbij halen hoeft mijns inziens niet, een goede instructeur zou je ook al een flink stuk verder moeten kunnen helpen, ook als het om een fysiek probleem gaat! Natuurlijk zijn er karakterpaarden, maar als we beginnen met een krachtmeting verliezen we toch altijd, dus ik zou zorgen dat je slimmer bent dan het paard en niet zomaar zwaar 'fysiek' aanpakken!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:55

Dit is weer een dooddoener, maar misschien een ideetje om een osteopaat erbij te halen? Misschien heeft ze een bekken/rugprobleem. Is ze gevoelig onder het zadel na het rijden? Vertoont ze dit gedrag ook aan de longe?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:20

Tonidressuur schreef:
Zelf heb ik nog maar zelden een paard meegemaakt dat dit gedrag vertoonde zonder duidelijke reden.

Niet? bokt staat er vol van en in mijn eigen omgeving zie ik het ook vaak gebeuren...
hoe vaak hoor je dat het fout gaat met ruiters en jonge paarden!

Vaak onstaat dit gedrag door onzekerheid van het paard of door snel het spelletje doorhebben door geen duidelijke leiding van de ruiter.
Afwachtend rijden, niet consequent zijn, zaken vermijden en toelaten werken dit gedrag in de hand.

Na een paar tikken met de zweep was het paard van ts weer braaf....