Zitten in de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Debby87

Zitten in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 15:39

Wie kan mij tips geven om tijdens de galop vast aan mijn zadel geplakt te blijven zitten??

Alvast bedankt.

yvanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:46

je moet niet gaan vast zitten in je zadel! omdat je dan stijf maak. Je moet mee gaan met de beweging van je paard, net zo als je met doorzitten doe!

Nickas

Re: Zitten in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:47

ducktape!

Charwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:48

Lekker lang blijven, actief ontspannen en niet teveel willen. :)

FLIP123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:51

je bovenbenen goed ontspannen en hakken goed uitdrukken, vooral je bovenbeen los van je zadel houden. Niet gaan klemmen, en evt. even zonder beugels rijden.

yvanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:52

Nickas schreef:
ducktape!

haha daar zat ik ook aan te denken misschien anti slipmatje~~ :D

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:54

Het is inderdaad de bedoeling dat je mee blijft gaan in de beweging. Wanneer je met je knieën gaat klemmen om te blijven zitten, kun je niet meer mee met de beweging en kom je uit het zadel. Je moet ontspannen en in balans zitten, zodat je je bekken en heupen vrij kunt bewegen.

De beweging van het paard in de galop gaat van buitenachter naar binnenvoor en van laag naar hoog. je kunt deze beweging op de grond oefenen door je benen iets uit elkaar te zetten en één been voor het andere, zoals middenin een galopsprong. Hierbij buig je je knieën iets.
Met je bekken maak je dan beweging van de galop: van je achterste been, schuin naar voren en met een bolle onderrug naar je voorste been. OP het hoogste punt op je voorste been buig je je romp iets naar voren, hou je je rug bol en ga je met je gewicht weer naar het achterste been. van achter naar voor beweeg je iets van onder naar boven en van voor naar achter iets van boven naar onder.
Vergeet niet beide galops te oefenen: één keer met je linker been voor het rechter en andersom.

Ik hoop dat je wat aan deze oefening hebt. Oefeningen als deze zijn echter geen vervanging voor een goede instructeur. OP mijn website vind je meer informatie over hoe je goed op je paard kunt leren zitten: http://www.equuspondus.nl

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:19

Lang blijven,niet in je beugels proberen te staan,naar achter zitten en goed meebewegen!

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:25

ik lees even mee

Debby87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 16:51

iedereen alvast bedankt, nog meer tips zijn altijd welkom.

Diana29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:50

goede tips, neem ik gelijk zelf even mee :D

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:13

yvanda schreef:
Nickas schreef:
ducktape!

haha daar zat ik ook aan te denken misschien anti slipmatje~~ :D

En dat is meteen ook mijn tip: rij met een rijbroek ZONDER KUNSTLEDEREN ZIT!!

Dat werkt namelijk idd als een soort antislip matje. Hierdoor glij je niet meer in het zadel, waardoor je ook niet naar het diepste punt van je zadel kunt "glijden". Het beste leer je het door zonder beugels de galoperen. Als je dan nog verkrampt, dan ga je geheid zandhappen. Je moet je dan wel ontspannen om te blijven zitten. Tijdens een zitles kun je dat goed oefenen. Benen lang, billen in het diepste punt van het zadel en ontspannen.

Tijdens het gewone rijden kan het helpen om je beugels een gaatje langer te doen. Hierdoor zijn je benen wat langer en kun je beter echt "in" je zadel gaan zitten.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:14

Voor de verstokte 'verlichte-zit-ruiter' (zoals ik ;)) --> voor je gevoel echt achterover leunen. Dan maar te ver naar achteren in het begin, maar dan krijg je iig het gevoel van zitten in de galop!

XxXSimoneXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:17

Blijf wat voor in het zadel zitten, dan gaat het veel makkelijker :D

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:22

echt op je zitbeenknobbels gaan zitten! en dan ontspannen, hakken uitdrukken, goed diep zitten en zonder beugels rijden helpt ook(: