wat een baggerhouding!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billyjb

wat een baggerhouding!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 12:48

Was al even hier een daar aan het zoeken, kon het zo snel niet vinden.

maar het is een vraag over houding en zit, en dan vooral ook mijn beenligging.

In het jaar dat ik nu paardrij en dat ik in ieder geval veilig erop blijf zitten, met regelmatig les etc, ga ik me wel storen aan mij beenligging. Het lijkt nog net niet of ik op een chesterfield zit. iemand tips? Of zijn er ook speciale zitlessen in de buurt van Breda?

mika11

Re: wat een baggerhouding!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:50

Hopelijk heeft het paard waar je op lest wel een fijn, goed zadel.
Want als het voor jou geen fijn zadel is, kan de houding ook daardoor komen.

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 12:52

mika11 schreef:
Hopelijk heeft het paard waar je op lest wel een fijn, goed zadel.
Want als het voor jou geen fijn zadel is, kan de houding ook daardoor komen.

Hoi hoi, mijn zadel zit heerlijk, het is mijn eigen paard, een euroriding diamant 18 inch.

Ik steek me benen naar voren, en werd er gister weer mee geconfronteerd toen ik foto's terug zag.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:54

Heb je niet een foto, dat praat makkelijker. Is het stoelzit die je hebt? Beugels niet te lang of te kort?

Heb je al eens zitles gehad? Anders kun je ook eens zoeken op centred riding.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:57

Ja, en als je benen naar voren gaan, gaat je bovenlichaam naar achteren, en beland je in een Chesterfield.
Ik denk idd het enige wat je al doet, lessen en proberen rechtop te blijven zitten.
Zitles zou ook wel goed zijn maar ik ben niet bekend in Breda.

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 12:57

capopjekop schreef:
Heb je niet een foto, dat praat makkelijker. Is het stoelzit die je hebt? Beugels niet te lang of te kort?

Heb je al eens zitles gehad? Anders kun je ook eens zoeken op centred riding.

Een stoelzit, dat is de goeie benaming want soms als ik naar HAW kijk zie ik mensen in stoelzit en denk ik oei volgens mij heb ik dat ook.en gister zag ik op de foto dat ik het inderdaad heb.Heb nooit écht zitles gehad, wel de instructeur die je er contstant op wijst. Maar heb nu zoveel vertrouwen in mijn paard dat ik wellicht best zonder beugels durf te rijden aan een longeerlijn, of zou dat niet helpen?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Billyjb op 21-03-11 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 12:59

mika11 schreef:
Ja, en als je benen naar voren gaan, gaat je bovenlichaam naar achteren, en beland je in een Chesterfield.
Ik denk idd het enige wat je al doet, lessen en proberen rechtop te blijven zitten.
Zitles zou ook wel goed zijn maar ik ben niet bekend in Breda.

Ok duidelijk! is ook heel logisch eigenlijk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:01

Dat je zadel heel lekker zit betekend nog niet dat je er ook makkelijk goed ik gaat zitten. Ik vind zadels waarop ik netter ga zitten meestal niet per definitie lekkerder zitten of andersom.

Als je zonder beugels rijd zit je dan ook zo?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:03

Je beugels wat langer doen, zodat je je benen goed lang kan maken zou denk ik ook al een stuk schelen.

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 13:04

liedje89 schreef:
Dat je zadel heel lekker zit betekend nog niet dat je er ook makkelijk goed ik gaat zitten. Ik vind zadels waarop ik netter ga zitten meestal niet per definitie lekkerder zitten of andersom.

Als je zonder beugels rijd zit je dan ook zo?

had hiervoor wintec, en daar was mijn houding nog slechter in. wellicht heb je gelijk maar dan nog moet ik wellicht zitles of andere oplossingen zoeken waardoor ik meer evenwicht ga krijgen, zou het daar ook mee te maken kunnen hebben?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:04

Op die foto is niks te zien van een stoelzit. Misschien omdat hij schuin van achteren is genomen.

Evenwicht heeft er alles mee te maken. Pas als je goed evenwicht hebt kan je goed zitten.

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 13:08

Marlis schreef:
Je beugels wat langer doen, zodat je je benen goed lang kan maken zou denk ik ook al een stuk schelen.

vind je mij beugels te kort op de foto? ga ik ze vanavond een gaatje langer proberen ;)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:09

Van mij zouden ze wel een gaatje langer mogen, denk dat je houding dan beter er uit ziet.
Maar heel erg slecht/bagger is je houding niet hoor.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:10

Ik zou de foto wel graag willen zien waarbij jij dacht, baggerhouding! Want als dat de foto is die je hebt geplaatst zou ik me niet heel veel zorgen maken. Al is aandacht besteden aan je zithouding altijd nuttig.

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 13:12

Marlis schreef:
Van mij zouden ze wel een gaatje langer mogen, denk dat je houding dan beter er uit ziet.
Maar heel erg slecht/bagger is je houding niet hoor.

Dan is dat het eerste wat ik ga doen en even opzoeken wat centered riding is.
Ok, ik vond het zelf aardig slecht omdat ik geen lengte zie in me benen. En bij deze lengte verlies ik me beugel al weleens, dus ik denk dat het probleem aanpakken niet mis is. Mocht het dan nog niet werken kan ik weer verder kijken of mn zadel wel goed bij mij past :)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:17

Ik heb je een pbtje gestuurd. Ik denk dat ik je zeker kan helpen.

De foto is niet zo duidelijk, omdat hij van schuin van achteren genomen is. Tch kun je zien dat je beenligging niet optimaal is. Je zit inderdaad in een stoelzit. De beenligging is echter niet een fout vanuit je benen, maar vanuit je bekken en heupgewrichten. Je lijkt op de foto daarin erg veel spanning te maken, waardoor je geen controle hebt over je beenligging: je hebt moeite je benen lang te houden en druk te blijven zoeken op de beugel.

Langere beugels zijn dan niet de oplosisng: je beugels zijn dan wel langer, maar je benen zijn nog steeds kort. Hierdoor ga je je beugels verliezen, je balans verliezen en daardoor je benen waarschijnlijk nog meer optrekken.

Wat je moet doen is het vinden van een balanszit: balanceren op je bekken, zodat je heupgewrichten vrij komen en je zonder veel spanning te maken mee kunt gaan met de beweging van je paard. Van daaruit kun je je verder ontwikkelen tot een onafhankelijke zit, zodat je optimaal hulpen kunt geven aan je paard. Het is fijn om hierbij hulp te hebben van iemand op de grond.

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 13:19

Evelijn schreef:
Ik zou de foto wel graag willen zien waarbij jij dacht, baggerhouding! Want als dat de foto is die je hebt geplaatst zou ik me niet heel veel zorgen maken. Al is aandacht besteden aan je zithouding altijd nuttig.

Ja dat was deze eigenlijk.. nu moet ik wel zeggen dat ik pas een jaar echt rij hoor ooit begonnen we zo:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IJSTJDUA.jpg

Ik denk dat het wel belangrijk is dat ik het aanpak, ik heb helaas nooit vroeger lekker op pony's zonder zadel gereden etc, je merkt toch dat de dames die dat wel hebben gedaan een veel beter houding hebben gecreeërd.

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 13:23

Alicia2u schreef:
Ik heb je een pbtje gestuurd. Ik denk dat ik je zeker kan helpen.

De foto is niet zo duidelijk, omdat hij van schuin van achteren genomen is. Tch kun je zien dat je beenligging niet optimaal is. Je zit inderdaad in een stoelzit. De beenligging is echter niet een fout vanuit je benen, maar vanuit je bekken en heupgewrichten. Je lijkt op de foto daarin erg veel spanning te maken, waardoor je geen controle hebt over je beenligging: je hebt moeite je benen lang te houden en druk te blijven zoeken op de beugel.

Langere beugels zijn dan niet de oplosisng: je beugels zijn dan wel langer, maar je benen zijn nog steeds kort. Hierdoor ga je je beugels verliezen, je balans verliezen en daardoor je benen waarschijnlijk nog meer optrekken.

Wat je moet doen is het vinden van een balanszit: balanceren op je bekken, zodat je heupgewrichten vrij komen en je zonder veel spanning te maken mee kunt gaan met de beweging van je paard. Van daaruit kun je je verder ontwikkelen tot een onafhankelijke zit, zodat je optimaal hulpen kunt geven aan je paard. Het is fijn om hierbij hulp te hebben van iemand op de grond.

+:)+ Ik heb je meteen gemaild

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:23

Het is hartstikke goed dat je het aanpakt... maar blijf wel positief naar jezelf kijken. Ik vind je houding voor 1 jaar rijervaring echt super goed. Mijn houding... met meer dan 15 jaar rijervaring is echt niet beter ;) misschien zelfs minder omdat ik er echt veels te weinig aandacht aan heb besteed. (en dan heb ik vroeger als kind zelfs voltige gehad en stap ik nu af en toe op eigen knol ook wel zonder zadel op).

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 13:29

Evelijn schreef:
Het is hartstikke goed dat je het aanpakt... maar blijf wel positief naar jezelf kijken. Ik vind je houding voor 1 jaar rijervaring echt super goed. Mijn houding... met meer dan 15 jaar rijervaring is echt niet beter ;) misschien zelfs minder omdat ik er echt veels te weinig aandacht aan heb besteed. (en dan heb ik vroeger als kind zelfs voltige gehad en stap ik nu af en toe op eigen knol ook wel zonder zadel op).

Tnx! Dat vind ik leuk om te horen!
Wat je zegt zit wat in, ik denk ook dat het menselijk is om te gaan zitten hoe het je makkelijk af gaat haha :)

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:07

als je zoekt op centered riding en Angele kom je een goede instructrice uit Breda tegen. Ik heb sinds december les van haar en steek er veel van op. CR is echt goed voor je houding en je krijgt na de les ook oefeningen mee om tussentijds te doen.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:16

het kan idd liggen aan je zadel. Mijn mama had een Isabelle werth en daar laggen haar benen ook niet súper op/in ( maar vond het net als jij een topzadel). Nu heeft ze een Fryso legacy gekocht , maar daar zit ze helemaal goed in :D!

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:35

Zitles ?
Of iemand die,als je je benen verkeerd hebt,irritante geluidjes gaat maken of iets anders wat iig niet fijn is.
Dit heeft bij mij geholpen.

Het kan ook natuurlijk aan het zadel liggen,bij mij was het gewoon een tik.

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:50

Kan misschien ook zijn dat de beugelophanging wat te ver naar voren ligt? Dan kan je doen wat je wil, maar dan blijf je je benen naar voren steken

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:59

Op beide foto's is er helemaal geen stoelzit te zien , op de eerste foto die hier op dit forum geplaatst is, zie je dat je je benen niet genoeg uitdrukt en je bekken is niet correct geplaatst je drukt je kont een beetje te veel naar achter, en je bovenlichaam valt net iets te veel naar voor. De ellebogen net ietsje meer aan het lichaam en de handen moeten net iets hoger gehouden worden, maar panikeer zeker niet, je houding ziet er heel goed uit voor iemand die nog niet heel lang rijdt, das echt wel waar.
Met een beetje goede begeleiding komt dit zeker wel goed hoor.