Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Cyta schreef:Waarschijnlijk toch headshaking syndrome.
Tijdje met een pony gewerkt die het ook deed van maart/april tot oktober/november.
In de winter had ze er weinig of geen last van.
http://www.horses.nl/gezondheid/artikel ... g-syndroom

gohya schreef:Dit doet mijn pony ook! altijd met mooi,warm weer schud hij met zijn hoofd omhoog/omlaag.
Ik dacht eerst dat net kwam door vliegjes ofso,maar ik weet niet waarom hij het doet.
Citaat:Bij veel getroffen paarden verergert het headshaken onder invloed van zonnestraling. Bij mensen komt een dergelijke lichtallergie ook voor, het gaat hierbij om een erfelijke aandoening die leidt tot een heftige niesreflex. Omdat paarden niet kunnen niezen zoals mensen, reageren zij met het slaan van hun hoofd.
Cyta schreef:Citaat:Bij veel getroffen paarden verergert het headshaken onder invloed van zonnestraling. Bij mensen komt een dergelijke lichtallergie ook voor, het gaat hierbij om een erfelijke aandoening die leidt tot een heftige niesreflex. Omdat paarden niet kunnen niezen zoals mensen, reageren zij met het slaan van hun hoofd.
Als je zegt dat hij het vorig jaar ook had rond deze periode en het in de winter weggaat, denk ik toch dat je eerder in die richting moet zoeken.
Ik heb toen heel wat opzoekingen gedaan ivm headshaking, heb dat document nog wel.
Al eens geprobeerd om in een (donkere) binnenbak te rijden?
....