Ik heb een probleem als ik buiten wil rijden. Mijn paard is dan namelijk 'schrikkerig'. Ze is nu 4 en bijna een jaar in mijn bezit. Tot haar 3e heeft ze 24/7 buiten gestaan. Ze is het dus echt wel gewend. Nu staat ze bij een kleinschalige stal, met binnen- en buitenbak. In de binnenbak gaat het rijden goed en schrikt ze bijna nergens meer van. De buitenbak vindt ze wel eng, maar alleen als ik alleen met haar buiten rijd. Na een les stap ik ook wel eens een rondje buiten uit, om de binnenbak heen en de laatste tijd ook wel eens in de buitenbak. Mijn instructrice loopt dat altijd mee. Dan is er niks aan de hand is ze super ontspannen. Ze kijkt wel wat rond, maar heel rustig. Maar, als ik alleen naar buiten ga om even uit te stappen is ze iedere keer veel opgefokter. Ik snap zelf niet waarom, ik ben meestal niet gespannen ofzo en de situatie is precies hetzelfde als met mijn instructrice.
Vorige week zaterdag heb ik dan in de buitenbak even uitgestapt, alleen, en een dag ervoor heb ik er met mijn instructrice bij uitgestapt. Dat ging goed, dus zaterdags zat ik er ook wel relaxted op. Maar toen schoot ze dus steeds weg en ben ik maar weer naar binnen gegaan. Gisteren had ik weer les en we zijn aan het eind dus wéér buiten wezen uitstappen en ze was weer superrustig, terwijl ík toen juist wel gespannen was.
Hoe komt dit nou??? Ik doe niks anders als mijn instructrice erbij is dan wanneer ik alleen ben. Probeert ze me uit? Wat moet ik daartegen doen? Ze schiet volgens mij niet weg omdat ze ergens van schrikt, er gebeurde namelijk telkens niks.
Ik denk dat je onbewust toch anders gedraagt als je instructrice bij je is. Je weet dan dat het waarschijnlijk toch wel goed gaat en dat er iemand bij is die je kan helpen, als je alleen rijd weet je dat er iets kan gebeuren (dat ze kan schrikken en dat ze waarschijnlijk drukker is) en zit je denk ik automatischer wat gespannender erop.
Advies, veel in de buitenbak rijden. Veel doen. Niet alleen uitstappen, maar gewoon aan het werk zetten in de buitenbak en haar bij de les houden. Uitstappen komt daarna wel dan. Als jij alleen in de binnenbak rijd is het natuurlijk logisch dat ze buiten wat frisser is, helemaal als ze alleen is.
Maar het hele punt is gewoon veel en vaak doen. Komt ze nu ook nog wel buiten los?
Science90
Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-11 14:49
Ja, ze komt elke dag buiten! Ze staat nu nog in de paddock, over een maandje gaat ze weer op de wei.
Ineke2
Geplaatst: 20-03-11 14:49
Waarom ga je niet lessen in de buitenbak? Zeker gisteren met dat lekkere weer dan is er toch niks mooiers dan in de buitenbak te lessen of op buitenrit te gaan?
Tevens kun je haar dan tijdens de les lekker aan het werk zetten zodat ze geen tijd heeft om te schrikken en als ze wel een keer schrikt kun je dit met behulp van je instructrice wel oplossen. Aan het einde lekker uitstappen dan is er waarschijnlijk ook niks aan de hand, want ze heeft alles al gezien.
Dat ze met buiten uitstappen met je instructrice erbij zekerder is, is logisch. Ze loopt er immers niet alleen
aeolusnr1
Er zal heel zeker wel een klein verschil zijn, ook al merk je daar zelf niet echt iets van, maar een paard let echt op heel kleine details. En wat volgens mij nog meer van tel is , is het feit da je leider moet zijn, en het paard moet jou ook genoeg als zijn leider erkennen, en ik denk dat dat het zwakke punt zal zijn.
En als je je instructrice nou eens alleen uit laat stappen? Of in de buitenbak laat rijden?
Ik neem aan dat zij weet hoe je moet reageren en dan kan ze jou misschien ook wat beter helpen. Vertoont ze dit gedrag nou helemaal niet bij je instructrice dan weet je dat het een vertrouwensprobleem is.
Casarell
Geplaatst: 20-03-11 15:30
Waarom alleen uitstappen in de buitenbak?? Dan heeft ze juist de kans om alles te zien en erop te reageren..
Gewoon aan het werk zetten in de buitenbak, en je geduld bewaren. Al schrikt ze 100x.. er komt een moment dat ze in de gaten krijgt dat er niks is.. Je moet alleen wel haar schrikgedrag negeren.. en onverstoord doorgaan.
Nikita___
Geplaatst: 20-03-11 15:34
Inderdaad gewoon veel buiten lessen en idd ook intensief aan het werk zetten, als je namelijk intensief bezig bent is het paard meer gefocused op wat hij moet doen dan wat er om hem heen gebeurd, zo zal hij het langzaamaan (waarschijnlijk) niet meer zo eng vinden.
Stern86
Geplaatst: 20-03-11 15:41
Ik denk dat als je vaker buiten rijdt dat het wel goed komt. Het heeft gewoon een beetje tijd nodig. Ten minste dat denk ik.
onbewust toch gespannen klinkt het. Of misschien houd jij je zo bezig in je hoofd met dat ze er vandoor kan schieten dat je dit toch doorgeeft aan je paard. Ze zijn tenslotte de spiegels van je ziel om het zo even te zeggen. Merk met mijn paard dat hij zich vaak ergens druk om maakt als ik daar mee bezig ben.
ik zou ook lekker veel in de buitenbak gaan rijden. leert ze veel van en het is nog lekkerder ook nu het mooie weer er weer aankomt.
ik begrijp dat je instructrice mee loopt, dat geef je paard vertrouwen. ga je alleen dan is er op de grond niemand die haar begeleid. dus zet iemand anders in de bak als je begint met rijden in de buitenbak buiten je lessen om. die persoon verplaats je langzaam naar buiten de bak mocht ze niet alleen willen lopen.
me paard vond buitenrijden ook eng vervelend, maar ja we meosten soms wel ander kwamen we niet op de club aan. aangezien in de trailer gaan nog erger was. als ik er af sprong en er naast liep was er op eens niks meer aan de hand (ook niet als iemand anders mee liep)
Ga inderdaad veel buiten rijden. Begin eerst met iemand in de bak en rond het langzaam af naar het alleen rijden. Zet je paard aan het werk en als ze ergens van schrikt of zo gewoon je been er aan zetten en door rijden. Blijf geduldig en word niet boos...je kan wel even aangeven dat ze gewoon door moet rijden. Dit net zolang blijven oefenen en dan zal je zien dat het beter gaat en na een tijdje is het als of er niets gebeurd is.
Je zou, als het lessen in de buitenbak niet werkt eens oogkleppen op het hoofdstel moeten monteren, gewoon dat ze iets minder wijd zicht heeft. Zo kan jij wat meer vertrouwt erop zitten en haar totaal naar jou zetten in de buitenbak en daarna ze er weer een keer vanaf halen en kijken hoe het gaat.