'Aan de teugel'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nynkeenfred

'Aan de teugel'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 15:18

Mijn paard is nogal lastig aan de teugel te rijden als ik hem eenmaal een beetje nageeflijk heb en aan de teugel gaat hij helemaal met zijn hals scheef lopen!
Heeft iemand hier een goede oplossing voor?
Want als ik zijn hoofd weer recht doe loopt hij niet meer aan de teugel en begint alles weer opnieuw.

Amira_

Re: 'Aan de teugel'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:21

Het is wel de bedoeling dat je paard uit ontspanning zo gaat lopen. Zoals jij het zegt klinkt het meer alsof je zelf wilt dat ie zo gaat lopen.Misschien gaat ie wel zo scheef lopen omdat het niet lekker zit in zijn rug. Bij ons op de manege zeggen ze dat je moet zorgen dat je je paard voorwaarts rijd en dan kunnen ze pas ontspannen (de manegepaarden :o)

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 15:23

Hij ontspant wel en gaat dan vanzelf een beetje nageeflijk lopen maar na een tijdje gaat hij gewoon met zijn hoofd scheef lopen zonder dat ik iets doe

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:24

Ik vind aan-de-teugel zo dwingend klinken, terwel een paard juist in onspanning zo gaat lopen.
ik noem het dus ook liever naGEEFelijke. Ik neem aan dat je je paard gewoon voorwaards neerwaards rijd?
mischien dat je hem iets meer moet loslaten, omdat je zonder dat je het zelf merkt zelf meer druk geeft aan een kant.
ik denk dat het het beste is om gewoon even een goede instucteur te vragen omdat wij hier op bokt natuurlijk niet kunnen zien hoe jij rijd haha :+

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 15:26

Mijn instructeur zegt dat ik hem met mijn hand weer recht moet trekken maar dan vind ik zelf nog al een rare manier

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:28

Dat vind ik ook niet erg een goede manier! Je kan wel als een paard gaat hangen even aan die kant een strenge ophouding maken, maar wanneer jij druk terug gaat geven moedig je je paard alleen maar aan om scheef te lopen omdat je hem op die manier helpt om scheef te lopen. Ik zou juist proberen de kant waar hij op hangt wat meer los te laten in plaatst van de tegengestelde teugel korter te maken. Als je aan de lange teugel draaft doet hij het dan ook?

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 15:29

Ik doe bovenstaande manier dus niet omdat mijn paard dan zijn ontspanning verliest en het hem zoiezo ook pijn in zijn mond doet nu zoek ik een goede manier om hem weer wat recht te laten lopen zonder hem pijn te doen of zonder dat ik weer overnieuw moet

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 15:30

Nee,dan loopt hij gewoon overigens heb i kdie instructeur ook niet meer omdat ik vond dat ze niet echt paardvriendelijke manieren bedacht

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:32

oke, nou das mooi dan is hij in iedergeval niet van zichzelf scheef maar rij jij hem scheef :+ haha sorry klink natuurlijk niet erg positief maar het is makkelijker om jezelf te veranderen dan om je paard te veranderen, dus das wel positief :D
Heb je nu nog les? anders moet je maar weer snel ergens les zoeken!

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 15:34

Ja,ik heb nog les maar hoe bedoel je da ik hem scheef rijd?
Want ik doe als hij uit zijn ontspanning nageeflijk rijd verder helemaal niks ik houd mijn teugels recht en rijd gewoon verder zoals altijd

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 15:36

Als ik hem aan de lange teugel rijd bij gewoon uitstappen loopt hij niet scheef maar zodra ik dan zeg maar dor de hoek rijd wel weer

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 15:37

Sorry voor off topic maar kun je o pbokt ook je topic sluiten? Ik ben namlijk nieuw haha

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:41

Nee dat kan zelf niet, doen de moderators ;)

Ik bedoel niet zozeer dat jij hem scheef rijd, maar wel dat je hem niet recht rijd.
Je kan zonder dat je het weer toch meer druk geven op een kant dan op de andere kant en paarden merken
dat gewoon gelijk op. Het kan ook gewoon zijn dat hij door de lichte druk op de teugels die je altijd hebt scheef gaat lopen
maar dat kun je dan ook weer zelf oplossen door hem weer recht rijden met je benen, maar daar heb je een instructeur voor nodig.

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 15:43

Bedankt :D wat jammer dat je topics niet zelf kan sluiten

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:18

Waarom wil je het topic sluiten? Is je probleem al opgelost?
Dat je paard zijn hoofd kantelt kan komen omdat je nu nog teveel vraagt van hem en kunnen zijn spieren dit nog niet aan. Wellicht is het paard erg scheef. Vanaf een computerscherm is het altijd lastig beoordelen.
Verder vraag ik me af, gezien je opmerking: Mijn paard is nogal lastig aan de teugel te rijden, wat je precies doet om hem 'aan de teugel' te rijden.
Ontspanning is hier het toverwoord.

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 19:14

Ik tijd hem uit de ontspanning nageeflijk van achter naar voren

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 19:17

Omdat ik het al bij faqs zag staan

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:37

Er is hier inderdaad een centraal topic voor ;)