lastig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wilmatj

lastig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 20:52

hallo,

mijn paard heeft een paar jaar geleden een tumor gehad en sinds dien is het alleen maar bagger met rijden.
ze bokt, altijd naar rechts en vooral op me been.
ook is ze zo schreef als een hoepel, ze wil alleen naar rechts kijken, rechtrichten gaat ook al super lastig.

maar nu het volgende, ik weer druk aan het rijden.
maar nu doet ze heel vreemd.
normaal was ze nog wel aan het been, bokte dan wel maar na nog een paar tikken ging ze wel vooruit.
deze keer ging ze niet harder,. ook het bokken werd veel erger, bleef bokken op been en zweep hulp.

nu kan ik hier nog wel door heen komen dat bokken maar krijg haar lastig naar voren, veel overgangen maken is erg lastig omdat ze bij been dus bokt maar probeer ik wel.

hier bij struikelde ze echt super vaak, waarschijnlijk omdat ze zo slecht van achtere was. maar ze liep dus ook al best wel achter de loodlijn.

heeft iemand misschien wat tips voor het rechtrichten en het actiever maken voor het been.
ook tips voor het achter de loodlijn lopen zijn welkom.

secricible

Re: lastig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:33

mijn eerste idee is dat dit paard lichamelijk niet in orde is. Misschien kan je daar naar laten kijken?

Normaal zou ikz eggen dat om je paard actief te krijgen je gewoon heel consequent moet zijn: been, geen reactie een tik. Als je paard meer voor het been wordt, dan zal hij ook beter op de loodlijn gaan lopen.

Oklahoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:33

Dus je paard heeft een tumor gehad, is sindsdien 'bagger' met rijden en je vraagt tips om haar actiever te maken voor het been en het rechtrichten?

Persoonlijk zou ik haar toch eens lichamelijk eerst helemaal laten checken, want zo'n gedrag is niet meteen normaal voor een lichamelijk gezond paard. Vooral omdat ze de zaken naar één kant doet. Bokken naar het been lijkt me ook al helemaal niet in orde.

Ik denk dat je verder moet zoeken dan hier op bokt, en ook verder moet zoeken dan tips voor het rechtrichten en actiever maken...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:07

Paard is niet in orde, en dus de enige waar je terecht kan is bij de dierenarts.
Het is alleen maar de vraag of het dier uberhaubt nog ooit wel beter zal kunnen worden.
Persoonlijk zou ik zeggen, weg ermee , opeten dus.
Klinkt mssn heel erg , maar tis heel vaak een lange en heel dure lijdensweg, en als het dan toch niet goed komt is dat soms toch wel de enige goede uitweg.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:12

idd is er geen uitzaaing naar haar andere eierstok ?
ik heb ook het idee dat je paard je wat duidelijk wil maken.

rensie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:58

fuego3 schreef:
idd is er geen uitzaaing naar haar andere eierstok ?
ik heb ook het idee dat je paard je wat duidelijk wil maken.

Mee eens, je paard zit niet lekker in z'n vel...
Het zal geen onwil zijn... :n

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 01:24

Wilmatj, ik denk dat je nav de tumor die ze heeft gehad, beter je paard eerst laat controleren door een arts/kliniek voordat je rijtechnisch met haar verder gaat. Gezien de extreme scheefheid, denk ik dat vervolgens een osteopaat geen overbodige luxe zou kunnen zijn maar dat kun je met de arts overleggen. Ik wil je niet bang maken maar het komt mij over alsof ze zich niet goed voelt.. dus voordat je rijtechnische tips ter harte neemt, zou ik eerst medisch eea uitsluiten als ik jou was..

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:23

ik vind dit best wel ernstig klinken, een paard dat zoveel bokt dan is er toch meer aan de hand...vooral als het sinds die tumor is. Laat haar aub eens goed nakijken. Zelf wil je ook niet werken als je ziek bent...lijkt mij.
Laatst bijgewerkt door suvan op 18-03-11 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:38

Oei :wow: Het lijkt alsof je paard best wel voor je wil werken maar ze zich gewoon echt niet goed voelt.

Een paard gaat niet zomaar bokken voor het been en scheeflopen.
Dan is er echt wel wat aan de hand en zeker na een tumor kun je er van uit gaan dat jou probleem niet rijtechnisch is maar dat dit een probleem van je paard is, en wel lichamelijk.

Hup, naar de DA dus......

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:59

Zou toch even een DA inschakelen.. mss zit je paardje wel heelmaal niet goed in zn vel.

apassionata3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:50

Het lijkt er op dat jou paard zich niet helemaal happy voelt, ze heeft denk ik wat last van pijnlijke spieren en misschien last van een vast zittende rug of iets anders. Luister en kijk goed naar je paard wat het aangeeft. Je kunt veel oplossen met fisio, sportmassage voor paarden of een behandeling door een ostiopaat.
Veel symtomen komen mij bekent voor.
Heb veel paarden gereden die problemen hadden en het is allemaal weer goed gekomen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:52

Met al het bovenstaande eens...DA erbij!
Een plotselinge negatieve verandering in het gedrag wijst meestal op pijn of ongemak :)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:02

Waarom ligt het altijd aan het paard? Misschien schiet je rijtechnisch kunnen voor haar, wel te kort.
Erg veel ruiters struikelen met rijden en denken dan vaak ten onrechte, dat het aan het paard ligt. De meeste paarden gaan gewoon door, ook al hebben ze lichamelijk wat. Ga eens ten rade bij een erg goede instructeur. Of laat iemand met verstand van zaken je paard eens een paar keer rijden.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:15

Voor dat je kunt gaan beginnen met het rechtrichten van je paard, moet het eerst goed aan de hulpen zijn. Het bokken kan je afleren door het paard iedere keer als het bokt een tik met de zweep te geven, en als het op de zweep bokt nog een tik. Net zo lang tot het paard zich aan jou over geeft. dan kan je het paard leren te reageren op je eenzijdige kuit-hulp. dit kan je op de zelfde manier doen. Pas als het paard hier goed op reageerd kun je gaan werken in zijgangen waar lengte buiging in word gevraagt. met deze oefeningen gymnastiseer je het paard, doe je dit gelijkmatig aan 2 kanten wordt het paard steeds rechter.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:24

anne3000 schreef:
Voor dat je kunt gaan beginnen met het rechtrichten van je paard, moet het eerst goed aan de hulpen zijn. Het bokken kan je afleren door het paard iedere keer als het bokt een tik met de zweep te geven, en als het op de zweep bokt nog een tik. Net zo lang tot het paard zich aan jou over geeft. dan kan je het paard leren te reageren op je eenzijdige kuit-hulp. dit kan je op de zelfde manier doen. Pas als het paard hier goed op reageerd kun je gaan werken in zijgangen waar lengte buiging in word gevraagt. met deze oefeningen gymnastiseer je het paard, doe je dit gelijkmatig aan 2 kanten wordt het paard steeds rechter.

ik vind dit nogal een opmerking , stel het paard heeft dus aan de andere eierstok wel een uitzaaing zitten , dan raad jij bij deze aan om het paard te blijven slaan met een zweep , net zo lang als ze zich over geeft ? :? het was altijd een braaf paard he , en de problemen zijn pas begonnen na dat de tumor verwijderd is ,, ik zou toch eerst medisch alles uit willen sluiten voor ik deze raad zou geven.

FLIP123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:08

Ik zou toch echt het paard na laten kijken, het is toch zonde als je er tijd in steeks en je komt er niet verder mee?

1ding is duidelijk je paard voelt zich niet top.

heel veel succes

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:27

FLIP123 schreef:
Ik zou toch echt het paard na laten kijken, het is toch zonde als je er tijd in steeks en je komt er niet verder mee?
>;)

Ach welja joh....zonde van je tijd...dat het paard pijn heeft is bijzaak >;)