zin om te rijden terug krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

zin om te rijden terug krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 12:52

Ik heb al een hele tijd last van dat ik geen zin hebt om te rijden. Ik mis gewoon motivatie.

Ik probeer zo veel mogelijk af te wisselen met me hafje. Maar ik heb gewoon geen zin om te rijden. En het is een combi van. Mijn haflinger als ik dresuurmatig gaat rijden is hij niet vooruit te branden. Ook al heb ik veel afwiseling in het rijden en doen.

Ik spring, ik men met hem. Dat vind die allemaal geweldig. Maar het dresuur pakt hem niet. Ik zou graag met hem meer naar buiten kunnen alleen wilt mijn haflinger niet alleen naar buiten. Gelukkig komt het lekkere weer er weer aan.

Toen het rijden wat beter ging vond me haflinger het dresuurmatig rijden wel leuk. Alleen lijkt hij er een dip in te hebben en ik ook. Waardoor ik geen zin hebt om te rijden.

Ik heb nu al vanaf zondag niet meer gereden. Ik mis gewoon de spirit. Gelukkig heb ik wel een makkelijk haf ik stap op en rij weg. haha.

wie ow wie heeft tips om de spirit weer terug te krijgen van beide kanten??

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:29

Je hoeft toch helemaal niet elke dag te rijden? Ik rij ook alleen als ik zin heb, hetgeen je vooral niet moet doen is het als een verplichting laten aanvoelen.
Je kan ook een lange pauze inlassen, zal jullie beiden goed doen.
Of je kan uitdagingen opzoeken, er staan bv. tips in een recentelijk topic om je paard alleen naar buiten te krijgen. Of je kan gaan sgw'en. Of iets anders, keuze genoeg. Afwisseling is zeker ook belangrijk.
Rijd je alleen of zijn er meestal andere mensen in de piste aanwezig?

aeolusnr1

Re: zin om te rijden terug krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:05

zoals "unicorn" ook al aangeeft, het hoeft echt niet elke dag, maak er nooit een soort van verplichting van.
Het is wel zo dat het aantal keer je oefend ook een resultaat zal geven op zijn kunnen, rij je minder , geen probleem maar verwacht dan ook niet dat je paard rijtechnisch grote stappen voorwaarts zal maken, om goede resultaten te boeken moet er uiteraard ook echt wel getraint worden, en dit liefst dan nog onder begeleiding van een ervaren iemand, je ziet die dingen beter van de kant.
Paarden zijn net kleine kinderen, ze zijn vlug afgeleid, ze kunnen moeilijk hun aandacht constant houden, ze zijn wispelturig in hun interesses, ze zoeken ook naar nieuwe uitdagingen, ....... tracht als ruiter ook die dingen aan te bieden, maak het af en toe een beetje onvoorspelbaar, spannend, en nieuw, .....
Ook met een Haf moet dit kunnen lukken, maar hou er altijd rekening mee het is en blijft een Haf en zal nooit een bloedpaardje worden.
Neem me die laatste opmerking zeker niet kwalijk, maar het is wel zo, hou daar rekening mee, en dan kan je echt zelfs in de dressuur en/of springen of endurance of western toch nog wel behoorlijke resultaten boeken, mits uiteraard een goede onder begeleiding (instructie) training.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:01

Ik ben zelf in het wereldje van NH gerold. En je kunt echt veel en veel meer met je paard dan rijden. Ik doe meer dingen op de grond met m'n paard dan er op.

Ook kan dit een oplossing bieden voor je buitenrijd-probleem. Bij NH verdiep je je in het wezen paard en hoe deze de wereld ziet. Leiderschap en vertrouwen staan centraal bij NH, iets wat je nodig hebt als je met z'n 2tjes naar buiten wilt.

Wil je haf ook niet mee naar buiten als je ernaast een rondje meewandelt?

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:09

ik heb dit ook wel eens gehad, ik had het meestal 2x per jaar als het voorjaar werd en als het voor mijn gevoel te lang winter was! ik ging uiteraard elke dag wel naar m`n paardje toe maar ging dan 2 weken lang alleen maar wandelen, aan de hand laten grazen (ze stond wel van 8 tot 16.00 buiten) met d`r fietsen. dingen die ze soms eng vond aan de hand oefenen en lekker lachen met z`n tweetjes!
ik sprak af met m`n zusje en dan wandelden we naar het winkelcentrum en haalde 3 broodjes 1 voor mij, 1 voor m`n zusje en 1 voor m`n paard (m`n zusje was mee om haar vast te houden bij het winkelcentrum)
het hielp mij goed om weer zin te krijgen om te rijden. ik ben op een gegeven moment ook endurance met haar gaan rijden en dan heb je ook een doel! want dressuur was niks voor ons!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 19:33

even op de vragen beantwoorden

NH doe ik ook teminste ik doe ook veel grondwerk dingen met hem. VDen doe ik ook. Met hem wandelen buiten is geen probleem kan zo uren weg blijven.

Endurance rijden lijkt me super gaaf helaas niet beschikbaar van een trailer of auto die kan trekken. Heb ook geen E rijbewijs. Hier helaas geen bos in de buurt waarbij ik het kan trainen. EN me paard kan moeilijk alleen zijn. En vaak met endurance rij je alleen

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:41

Een pauze is inderdaad niet verkeerd, misschien is het wel moeilijker om daarna weer in te komen enzo.
Gewoon lekker zonder zadel bezig, met hem naar buiten lijkt mij ideaal en ook erg leuk voor je haf :) Misschien kun je samen met een vriendin en pony leuke dingen gaan doen, met iemand erbij vaak erg gezellig ;)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:52

Ik herken het heel erg.
Het heeft bij mij ook met mijn stemmings wisselingen te maken.
ben sinds zondag ookj al niet meer bij mijn paardjes geweest.
Ik kon altijd alleen met mijn ruin naar buiten maar de laatste keer (2 weken terug) waren we we net 100 meter in het bos en toen vond hij het ineens TE spannend.
Hoop gebries en om willen draaien.
ben er toen een stukje naast gaan lopen en gelukkig kwamen er net een paar stalgenootjes aan waar ik bij aan kon sluiten.
Maar ik vind juist ook het alleen kunnen gaan zo fijn!
Ik hoop dus maar dat het een fase is en dat als ik weer meer ga rijden hij na een tijdje weer alleen wil.
heb endurance met hem gereden en trainde altijd alleen, en nu ineens vindt meneer het eng.
Ik vind het momenteel ook moeilijk mezelf ertoe te zetten om te gaan, laat staan rijden.
Maar ik heb er alle vertrouwen in dat waneer het met mij straks weer wat beter gaat de zin ook weer terug komt.
En gelukkig is het er ook een die lange tijd stil kan staan om er dan zo weer op te stappen.
Hij staat ook 24/7 buiten, dat scheeld.
Dus....je bent niet de enige die tijdelijk de "geen zin" modus aan heeft ;)

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:55

ik heb hier eigenlijk hetzelfde
rij meestal zo'n 4x per week
maar mijn paard is nogal een lastige
en ik was het echt helemaal beu vorige week maandag
totaal geen zin meer om op te stappen
ben lekker met hem gaan knuffelen, losgegooit, gelongeert, in de trainingsmolen
en noem maar op
effe allebei verstand op nul en niet dressuren
ik ben van plan morgen weer op te stappen, maar als ik geen zin heb doe ik het gewoon niet
niemand zegt dat ik moet rijden

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:57

Ik heb dit ook gehad met mijn oude paardje, rijden ging steeds meer voelen als een verplichting. Ik heb toen een pauze ingelast en ben vooral veel op de grond bezig geweest en gewandeld. Na een paar weekjes kroop ik er weer op. Gelukkig had ik een temperamentvol, maar super lief paardje waar ik zo weer op kon :)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:04

Mijn probeem momenteel is dat ik zelfs helemaal geen zin heb om naar mijn paardjes te gaan en gezien ze goed verzorfgt worden is het dus ook geen stok achter de deur om wél te gaan.
Ik moet van mijn peut nu minimaal 1 keer per week erheen.
dat lukt dan ook wel maar voorheen ging ik eigenlijk dagelijks.
Misschien als ik weer beter in mijn vel zit.
Soms ben ik bang mijn interesse helemaal te verliezen(wat me dan realistisch gezien weer onmogelijk lijkt).

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:17

ik ga elke dag op de donderdag na
dan wordt hij in de molen gezet voor me zodat ik ook eens lekker een avondje kan thuisblijven

janaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:26

Ik heb dat ook soms, ook op dit moment eigenlijk , mijn paard is ook geen simpele en zeker niet qua dressuur :P Nu ga ik vaak aan de hand wandelen, longeren om toch maar een beetje conditie te behouden, wat spelen en knuffelen, en als ik ga rijden maak ik het mezelf en mijn paard niet zo moeilijk wat simpele dingetjes vragen en niet te lang rijden, en als ik terug echt de zin heb, pak ik het weer op en gaan we aan het werk.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:01

Tja wat was er eerder; de kip of het ei....
Je zegt dat je paardje dressuur niet leuk meer vindt, maar die voelt natuurlijk ook wel dat jij het niet leuk vindt, dus beiden in de cirkel naar beneden... Doe een stapje terug in je rijden en luister naar hetgeen hierboven: Rij alleen als je zin hebt.
Zelf gaf ik overigens in de zomer mijn paard rustig een maand vakantie en mezelf dus ook; hij stond op het land, de pensionhouder keek ernaar en ik ging niet eens langs: Heerlijk!
Zeker weten dat je daarna weer meer zin hebt en ja een paard hebben is naast enorm leuk, ook wel een verplichting.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:57

Onassa schreef:
Mijn probeem momenteel is dat ik zelfs helemaal geen zin heb om naar mijn paardjes te gaan en gezien ze goed verzorfgt worden is het dus ook geen stok achter de deur om wél te gaan.
Ik moet van mijn peut nu minimaal 1 keer per week erheen.
dat lukt dan ook wel maar voorheen ging ik eigenlijk dagelijks.
Misschien als ik weer beter in mijn vel zit.
Soms ben ik bang mijn interesse helemaal te verliezen(wat me dan realistisch gezien weer onmogelijk lijkt).

Ik heb ook zo'n periode gehad, zat toen echt niet goed in mijn vel. :n Maar maak je geen zorgen, vanaf dat je jezelf terug beter voelt komt alles gewoon terug en voor je het weet sta je terug dagelijks met plezier bij je paardje(s) :j

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:02

Ga gewoon eens wat anders doen met je haffie! Lekker grondwerk ofzo.
Straks word het weer mooier weer en krijgt iedereen weer zin om te rijden!

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:57

een maatje?
ik heb ook een tijdje met iemand veel buitenritten gemaakt, omdat ze het ''sociale'' een beetje miste,
en als er iemand voor loopt, gaat hij zo mee..
en haalt ie genoeg 'energie' uit zijn brokken? misschien heeft ie wel ietsje meer nodig?
nah, ik wens je heel veel plezier, en met het mooie weer word het zeker weten wel beter!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:02

Mandyke schreef:
Ik heb ook zo'n periode gehad, zat toen echt niet goed in mijn vel. :n Maar maak je geen zorgen, vanaf dat je jezelf terug beter voelt komt alles gewoon terug en voor je het weet sta je terug dagelijks met plezier bij je paardje(s) :j

Dank je wel, zo'n opbeurent berichtje doet me wel even goed want ik maak me er best zorgen over.
Mijn man zegt ook al...dat komt wel weer.

FLIP123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:27

probeer eens om max 3 keer in de week te rijden en tussen door te longeren ( of paard gewoon lekkeer los te doen)

Als ik jou zo hoor heeft je paard er ook niet zoveel zin in. En voor jou en je paard is het natuurlijk helemaal niet verkeerd om eens een poosje rust te nemen, dus even niet te rijden.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:43

Het lekkere weer komt er ook weer aan. Dat scheelt voor mij ook altijd al heel erg, niet dat ik er geen zin in heb. Want ik heb bijna altijd wel zin om even naar de paardjes toe te gaan. Maar ik merk nu het zonnetje weer gaat schijnen, dat ik het nog veel leuker vind :)

Edit; typo

JOS__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:08

Ik heb dit nog nooit gehad en zit dit dan ook echt met verbazing te lezen..
Ga altijd voor school alvast naar naar stal toe en als dan om 6 uur de wekker gaat, spring ik eruit omdat ik zo'n zin heb om naar ze toe te gaan. En na school kleed ik me om en ga ik weer als een speer er heen!

Ik zou je zelf het advies geven; ga lessen. Dan moet je, want je hebt het afgesproken. En als het goed is, gaat het rijden dan ook beter en krijg je misschien weer de smaak te pakken.

Succes!
Laatst bijgewerkt door JOS__ op 19-03-11 21:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:09

Weet niet of je les krijgt?
Een lesgever is er ook om een doel aan te houden. Dat wil niet zeggen dat je alleen dressuur oid rijdt maar een lesgever kan nl. ook ervoor zorgen dat "het alleen buiten rijden", wel gaat lukken :)*
Als je een doel hebt, komt de zin om te rijden ook vaak weer terug :j

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:17

Ik ben de zin in rijden ook een beetje verloren, gelukkig heb ik geen eigen paard!
Misschien moet je eens kijken wat je precies mist in het paardrijden ?

Ik mis gewoon de tijd van vroeger, toen ik mijn eerste lessen volgde.
Dat was steeds zo'n gevarieerde les ! Eens naar buiten zonder zadel, voltige, mennen, paardrijden, parcours met natuurlijke hindernissen nemen, stallen mesten (hoort er ook bij), gewoon gek doen, de verzorging...
Alles in een ongedwongen sfeer met een los teugeltje, niet bang hoeven te zijn, dat mis ik ! ;(

Nu rijd ik in een dressuurstal met behoorlijk strakke teugel (doch van achter naar voor), maar mijn zin om te paardrijden is er verdwenen (ook al is het een leuke stal !).

Ik ben nog steeds naar een oplossing aan't zoeken, misschien dat ik het zoek in een andere tak van de paardensport... Ik zou misschien eens de dressuur onder het western eens verkennen.
(Maar als iemand anders een idee heeft, mag ie het laten weten hoor !)

Eens wat je weet wat je mist, kan je eraan gaan werken !

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:18

Ik herken dit heel erg, ik heb zo'n zware dip met mijn welsh A gehad, nou is dat niet zo zeer het rijden geweest maar het hele trainen.

Ik had een doel een goed doel, maar ik was te ambitieus en daarom wilde het allemaal niet. Ik zag het even allemaal helemaal niet meer zitten om uberhaupt iets met paarden te doen. Ook wegens de financieele problemen en daarbij dus die emotionele tegenslag.

Toen heb ik besloten om hem in bruikleen te zetten wat verder van huis ipv 5 km werd het 14 dus ik kon er nog wel heen. Maar het eerste half jaar had ik er helemaal geen behoefte aan om erheen te gaan terwijl ik die vrijheid wel had.
Pas na meer dan een half jaar begon het weer te kriebelen en heb ik hem weer opgezocht, ik ging er toen ongeveer 1x per 2 weken heen en deed dan rustig iets met hem ,soms alleen maar poetsen.
De afspraak was 2 jaar, dat was vorige zomer afgelopen en ik had er weer helemaal zin in. Heb nieuwe doelen gestelt voor mezelf en zal er beter op letten om niet meer zoveel van hem te verlangen. Ik doe nu meer verschillende dingen en ga vaker naar buiten met hem.
Hij ziet er ook weer tip top uit en mijn zin blijft... soms is het gewoon goed om even helemaal stoppen. Dan is twee jaar wel heel lang, maar misschien kan je hier iets mee.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:21

Wat ik nu ga antwoorden is misschien niet waar veel bokkers het mee eens zullen zijn. Maar waarom iets doen wat je niet leuk vind. Ik heb ook een jaar gehad waarin ik echt met heel veel tegenzin naar m'n paard ging. Dat is uiteindelijk goed gekomen, door alleen maar dingen te doen met haar waar ik wel zin in had. Bij kwam uiteindelijk ook weer de zin om te gaan rijden weer terug.