Uitproberen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frodo

Uitproberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 19:40

Hallo bokkers. :wave:

Ik heb een nieuwe verzorg pony, genaamd Vera.
Ze is onwijs lief, maar ook heel eigenwijs, met name met rijden. Ik heb nu twee keer op haar gereden, en Ik heb ontdekt dat ze me wil uitproberen. Omdraaien, niet op de hoefslag willen, ga zo maar door. Nu is mijn probleem, hoe kan ik het oplossen? Ben ik te saai met rijden?
Ik stap altijd ong. 10 minuten los, dan draf. Veel tempo wisselingen, overgangen, figuren en natuurlijk lekker ontspannen, en nageeflijk rijden. Dan verander ik van hand en draaf ik weer alle figuren etc. Dan weer van hand veranderen, en galopperen. op beide 'handen'. Sturen en overgangen doe ik zo veel mogelijk met mijn benen.

Ik wéét dat ze de 'omdraai' punten niet eng vindt. Als we er langs stappen, kijkt ze niet op of om. Ik los het nu denk ik verkeerd op. Ik hou mijn zweep er goed bij als ze om wil draaien. Ik mep er natuurlijk niet op los, ik hou hem tegen haar aan en als ze door dramt geef ik een tikje. Zodra ze iets goed doet, natuurlijk goed belonen. Maar ze blijft omdraaien, en niet op de hoefslag willen lopen. Als ze niet op de hoefslag wil, pakt ze het bit en gaat demonstratief de andere kant op. Dan moet ik echt even tot tien tellen. Ik geef haar absoluut niet haar zin, ik ben de baas :=

Hoe zouden jullie dit oplossen?
Help!

Groetjes :evaw:

Ik hoop dat het begrijpbaar is :o

Niniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:26

Vraag het aan de eigenaresse. Als je verzorgpony het bij haar ook heeft gedaan, kan ze je uitleggen hoe je het het beste kunt oplossen, of dat het vanzelf weer over gaat natuurlijk.

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 20:45

bedankt voor de tip, ik ga het zeker vragen.

PinkyPie

Re: Uitproberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:00

Mijn merrie van 6 heeft ook zo van die kuren. Ik heb inmiddels wel geleerd dat het van haar een poging is om onder het werk uit te komen. Ze is daarbij ook nog heel nieuwsgierig naar alles wat om haar heen gebeurt. Mijn tip: zorg dat je haar voor bent. Laat je pony werken zodat ze niet de kans heeft om andere dingen te "verzinnen". En hoe meer je op de pony rijdt, hoe meer je zal merken dat je haar beter aanvoelt. Dus die drammerigheid voel je dan ook aankomen. Als je zorgt dat ze haar aandacht goed bij jou houdt en goed in aanleuning loopt. Verder goed voorwaarts rijden, dan kan ze ook als het goed is niet zomaar er van tussen.. Succes

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:52

Probeer eerst te achterhalen of de pony misschien niet begrijpt wat je van haar wil. Jullie moeten nog aan elkaar wennen, dus misschien begrijpt ze jouw hulpen (nog) niet? Misschien wil de pony wel, maar snapt ze het gewoon niet (bijvoorbeeld als ze niet zoveel kent of heel lang niet gereden is?). Mocht het geen 'miscommunicatie' zijn tussen jullie beiden dan zou je kunnen proberen om veel figuren te rijden en haar steeds weer te verrassen door nooit hetzelfde rondje te rijden. En zoals PinkyPie al zegt: flink aan het werk zetten.

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 07:43

dankjewel!
@pinkiepie, hoe kan ik haar dan voor zijn? ik weet dat ze gaat omdraaien, dus hou ik mijn zweep erbij.
hoe bedoel jij dat?

@ nicee:
we moeten natuurlijk ook wennen, klopt helemaal. ze is professioneel beleerd en ingereden, toen gereden door 2 verschillende meiden. ze heeft de hele winter stil gestaan, en toen ik opstapte was er niks aan de hand. we moeten natuurlijk ook weer opbouwen. maar gisteren ging het alweer beter dan de vorige keer. we beginnen elkaar steeds meer te snappen denk ik.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:32

Mijn leasefjord deed dit in het begin ook ;) Ze had een poos stil gestaan en moest echt weer even wennen. Moest continu mn been eraan houden (en ook teugels want ze is zo sterk) om haar op de hoefslag te houden, geen idee waarom ze daar vanaf wilde trouwens :P Maar ja tis ook een fjord he :D

Tegenwoordig doet ze het niet meer dus het is misschien ook een kwestie van wennen. Gewoon zo blijven rijden als je nu doet, volgens mij doe je het super!

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 19:52

bedankt! zaterdag ga ik weer rijden, dan ga ik zeker wat met de tips doen. ik laat ook nog wel weten hoe het gegaan is, misschien gaat het al beter dan de vorige keren. wie weet!

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 20:28

Frodo_ schreef:
bedankt! zaterdag ga ik weer rijden, dan ga ik zeker wat met de tips doen. ik laat ook nog wel weten hoe het gegaan is, misschien gaat het al beter dan de vorige keren. wie weet!

het ging al stukken beter vandaag! ik denk dat we gewoon moesten wennen. bedankt voor de tips :))

Niniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:42

Frodo_ schreef:
Frodo_ schreef:

het ging al stukken beter vandaag! ik denk dat we gewoon moesten wennen. bedankt voor de tips :))

Fijn dat het al zoveel beter gaat! :)