Bommetje ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frisko

Bommetje ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:13

Mijn pony (dominate haf ) heeft door ziekte 7 maanden stilgestaan.

Nu mogen we het rijden terug oppakken (ze is altijd recreatief bereden geweest), maar dat loopt niet van een leien dakje....

Tijdens het longeren moet ik haar de eerste minuten echt laten uitrazen voor ik echt iets met haar kan gaan doen.

Hetzelfde probleem heb ik voor het rijden, ik heb de grootste moeite om erop te geraken, ik ben al geen 'rappe', en ik kan haar niet zover krijgen dat ze stil blijft staan zonder dat iemand haar vasthoud, en als ik er dan al op geraak schiet ze letterlijk uit de startblokken en moet ik haar weer echt laten uitrazen, haar tegenhouden lukt mij niet ... Daarna is ze braaf en zet ze geen stap meer verkeerd.

Maar ja, wat wil je ze heeft 7 maanden niets meer moeten doen en dan de eerste zonnestralen, moeten werken in haar 'eigen' weide, puber zijn, andere paarden in de buurt...

Vanaf volgende week heb ik iemand die mij gaat helpen, want zoals we nu bezig zijn kan ik er niet echt meer van genieten ... (Angst... )
En wie tips heeft, laat maar komen !

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:39

Dat heb ik ook gehad met mijn pony. Nou ja, nu nog steeds.
Ik longeer hem ook altijd van te voren, en ik probeer 'm met rijden steeds bezig te houden.
Maar als je er op zit, en je stapt weg, gaat ze dan meteen al hard?
Misschien kan je proberen haar op de volte te krijgen als ze zo hard gaat?

In ieder geval hoop ik voor je dat het met hulp steeds een stuk beter gaat.
Want dit is nogal een vervelende situatie, spreek uit ervaring.
Veel succes :)

damesschoen

Re: Bommetje ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:59

Ik zou idd ook eerst even lekker longeren, als ie dan wat rustiger is dan opstappen... en dat zo opbouwen totdat je niet meer van te voren hoeft te longeren

di_angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:40

zeker weer beginnen met longeren, je geeft al aan dat je aan het opbouwen bent, meteen rijden vind ik dan redelijk snel opbouwen :D het is inderdaad nu ook het jargetijde op lekker uit je bol te gaan. mijn paard is 25 en zet ook nooit een stap verkeerd, maar zelfs die heeft begin van de lente een kronkel in haar hoofd
doe het rustig aan, heb er lol in en ga geen angst ontwikkelen voor haar.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:44

Lekker laten uitrazen aan de longe, even al die energie eruit. Desnoods longeer je haar even wat langer, tot ze echt rustig is. Dat stilstaan met opstappen moet ze gewoon opnieuw leren, gaat tijd kosten, vooral omdat de paarden de lente in hun bol hebben ;) Is er niemand die haar kan vast houden wanneer je opstapt of een hoek waar je haar in kan zetten?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 13:40

Een veilige hoek kan ik hier niet vinden en het probleem is dat ik niet altijd iemand heb om haar vast te houden...
Haar 'leren' stilstaan is de oplossing, moet hoe doe je dat bij een 'heet' paard ???
En idd mss 'altijd' eerst longeren.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:58

herken het mijn paard staat ook al vanaf oktober stil door de strenge winter,en heeft ook nog eens 3 weken geleden een peesblessure gehad,vandaag weer begonnen met aan de longe en hij was zo gek als een deur,ik ga er nog niet op,maar longeer eerst paar weken

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:42

Nu het voorjaar er aan gaat komen hebben de meeste paarden meer energie.
Ik zou je paard lekker longeren van te voren, en zo gauw je opstapt en ze schiet er van door gelijk terug pakken naar de stap en dit volhouden tot ze rustiger wordt.
Desnoods herhaal je dit een paar lessen.

tos2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:50

Eerst even rustig longeren en dit rustig afbouwen en het rijden opbouwen, kan ook van het weer komen, de meeste hebben nu wat meer energie!

piepelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:53

Ik zou ook zeker eerst een tijdje longeren. Maar je geeft aan dat je haar de eerste minuten echt eerst laat uitrazen. Mijn ervaring is dat ook dit niet altijd goed is, een paard hoeft daar niet rustiger van te worden maar kan ook nog heter worden. Ik heb begrepen dat eerst longeren een goede oplossing is mits je dit maar gecontroleerd doet. Maaja dat is ook niet voor ieder paard gelijk natuurlijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:12

Misschien een overbodige vraag maar houd je teugels op gelijke lengte als je probeert op te stappen en wat/hoeveel biks krijgt je pony?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:26

Ik zou je paard niet los of aan de longeerlijn laten uitrazen. Hier worden ze alleen maar heter van. Veel oefeningen vragen zodat ze moet blijven nadenken. Om haar energie kwijt te raken kun je haar wel laten draven en galopperen maar je doel moet ontspanning zijn.

Zolang ze niet rustig aan de longeerlijn kan lopen zou ik er ook niet opstappen (ivm je angst). Dus overal de rust inbouwen, tijd geven om te verwerken als ze iets gedaan heeft wat je vroeg en dan weer even lekker laten lopen.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:24

eerst goed longeren en voor de rest dat wegschieten en racen kun je misschien voor zo lang een martingaal omdoen?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:58

Waarom uit laten razen aan de longeerlijn? TS heeft het over werken in haar eigen weide, dus het paard kan de hele dag door doen wat ze wilt, dus ook een sprintje trekken,
Ik vind dit een gebrek aan opvoeding. Je paard moet leren om stil te staan bij het opstijgen en pas vertrekken wanneer jij dat zegt. Zorg dat ze stil staat als je een voet in de beugel zet. Doet ze dat niet? Dan een paar passen achteruit. Dit blijf je net zo lang doen tot ze stil staat, al moet je de hele bak door. Om haar te laten stilstaan als je net zit, zou je ook een snoepje of brokje kunnen aanbieden, bij voorkeur aan de rechtkant als je links opstijgt. Je paard moet haar hals buigen en ze kunnen niet rennen als het hoofd bij jouw schoen is. Dit hebben ze meestal heel snel in de gaten.
Wat betreft longeren, dat is ook een opvoedkundig probleem. Je paard moet in jouw tempo lopen. Haal er eens iemand bij die veel verstand heeft van grondwerk en longeren. Ik denk als het eenmaal daar goed zit, het onder het zadel ook een stuk beter zal gaan.
Succes!