Aan een kant schuimen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max_m

Aan een kant schuimen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 13:27

Heey Allemaal,

Ik heb even een vraag, ik rij op dit moment op een pony en die heeft alleen een schuim laagje aan de ene kant van zijn mond zitten.
Zelf heb ik al even zitten denken en vermoed dat het of met de tanden te maken heeft of met het feit dat ze nog niet helemaal lekker recht loopt. Pony zit dan ook aan dezelfde kant vast als waar geen schuim is.
(met het vast zitten ben ik al veel mee bezig en is ook al vooruitgaan te zien, pony begint rugspieren nu ook mooi te ontspannen)

Maar ik vroeg me af of ik in de juiste richting zit te denken of zijn er meer oorzaken mogelijk?
Alvast bedankt!

kleinvosje

Re: Aan een kant schuimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:31

Nee, je denkt aan de juiste dingen. Aan de kant waar schuim zit, kan de pony ontspannen, aan de andere kant niet. Door ontspanning komt het schuim. Het kan zijn dat ze aan de niet-schuimende kant last heeft van haar gebit, dit zou je na kunnen laten kijken. Het niet recht lopen is een gevolg van het niet kunnen ontspannen.

di_angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:47

inderdaad een haakje op een kies lijkt het op, of zit het bit scheef in haar mond? dat het hoofdstel aan de ene kant langer afgesteld is als aan de andere kant? meest waarschijnlijke lijkt mij ook een kiesprobleem, een dierenarts kan dat zo voelen, dus als er een keer 1 op stal is.... daarna kun je dan evt een tandarts inschakelen

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:49

Ik heb ook dit probleem al een tijdje.. nouja probleem is het niet echt.. Paard is pas naar de tandarts geweest dus dat kan het niet zijn.

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 17:48

Bedankt :)
Ik zal even opletten of de dierenarts op stal is en proberen de eigenaren zover te krijgen dat de tandarts komt.
Zat ik dus wel goed met mijn vermoeden, toch wel fijn even te horen dat je in de goede richting zit te denken..

di_angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:23

nienkeniels, heeft je paard geen wondje in zijn mond dan aan die kant? misschien een plek waar het bit iriteert of een keer met eten iets scherps waardoor er een wondje is ontstaan die nu steeds open gaat? dat ze die kant zodanig wil ontlasten dat ze het bit aan die kan scheef trekt?

mijn merrie zit ook altijd met haar bit te spelen, de ene bitring zit dan bijna in haar mond en aan de andere kant steekt er een heel stuk uit haar mond.
zodra ik hem rechtdoe, gaat ze gekke bekken trekken en trekt ze hem weer scheef. bij haar was het een wondje in haar mond van het bit. heb nu een andere voor gevoelige mondjes en heb het haar niet meer zien doen.

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:01

vind heel goed, dat je er over nadenkt.. hoe het komt dat ie aan een kant schuimt,
indd, de tandarts .. laat het even controleren, controle is noooit verkeerd! :D

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 11:10

lindadegreef schreef:
vind heel goed, dat je er over nadenkt.. hoe het komt dat ie aan een kant schuimt,
indd, de tandarts .. laat het even controleren, controle is noooit verkeerd! :D

Dank je :) Tja er moet iets aan de hand zijn anders zou hij niet zo duidelijk aan een kant wel schuimen en de andere kant niet. Heb nu aan de eigenaren gevraagd wanneer er voor het laatst naar zijn tanden is gekeken en uitgelegd wat er aan de hand is. Dus hopen dat ze er naar laten kijken!