Ik heb hele erge moeite met mijn bekken kantelen.. Ik heb een hele holle rug en als ik mijn bekken kantel trekt die nog holler.. Ook krijg ik pijn in mijn nek en schouders.
Ik heb jaren al met een slechte houding gereden wat zich uiteindelijk uitte in rugpijn/bokkend paard. Ik heb altijd de neiging om voorover te vallen/ op t kroppen.
Ik rijd al 9 jr, maar wil nu af van die slechte houding dus heb besloten samen met mijn instructrice om helemaal overnieuw te beginnen bij de basis!!
Wat ik er al gedaan heb tot nu toe om het te verbeteren:
* Tegen een muur oefenen met het kantelen van je bekken.(beetje door je knieen zakken, zorgen dat je hele rug de muur raakt; zo kantel je ook je bekken) Op deze manier lukt het me wel,maar zodra ik op het paard zit lukt het niet meer.
* 1 tot 3 per week zitles van een professional. Vorige week heb ik 3x les gehad, deze week 1x. Het varieert per week maar ik neem zo vaak mogelijk les als we allebei kunnen. Onder deze zitles versta ik:
30 tot 45 minuten aan de longeerlijn, op een paard dat lekker ontspannen in de rug is, zonder teugels& beugels rondstappen en ronddraven. Ondertussen doen we ook oefeningen zoals achterom kijken, lichtrijden zonder beugels, handen in de lucht etc. (= spierpijn!!
)Heeft er iemand nog tips hoe je bijv. makkelijker of beter je bekken kantelt?
Het probleem is eigenlijk dat ik het principe van bekken kantelen wel snap, maar als ik het toepas trekt mijn rug nog holler en als ik mijn rug dan recht maak dan kantel ik mijn bekken niet meer..
Uiteraard ga ik gewoon door met de zitlessen maar ik wil gewoon graag op dit gebied wat sneller vooruit zodat ik kan beginnen met aan de rest van mijn houding te werken..
Of is het gewoon onmogelijk om als je een holle rug hebt je bekken op de juiste manier te kantelen?
Alvast bedankt... Groetjes

Mar_Nimbus ik zat al een manier te bedenken hoe ik dat toch eens "netjes" kon brengen maar je bent me voor
!