Enkelgebroken bit en dubbegebroken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie05

Enkelgebroken bit en dubbegebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 11:44

Hallo,

Ik zit met een probleempje.

Mijn tandarts zei tegen me dat ik beter kon rijden met enkegebroken omdat ze een gevoelige tong heeft.
Ik reed hiervoor met een dun dubbelgebroken bit.
Ik rij nu een tijdje met enkelgebroken maar merk dat ze veel meer hangt in mijn hand, kan dat komen door het enkelgebroken bit? Zoja wat kan ik daaraan doen? Want hiervoor deed ze dat zeker niet ze was altijd erg licht in de hand.

StalNollie

Re: Enkelgebroken bit en dubbegebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:51

veel vwnw rijden, heb dit probleem ook gehad,
word van eigens minder,

Sam1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:53

Dat is inderdaad ook wat mijn tandarts zei. Afgelopen vrijdag zijn de wolfstandjes verwijdert van mijn paard ook doordat hij veel achter de teugel liep. Ik rijd ook met een dubbelgebroken bitje maar ook mijn tandarts adviseerde eigenlijk een enkel gebroken. Ik twijfel dus ook om over te stappen. Ik volg dit even.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 11:59

StalNollie schreef:
word van eigens minder,

Dat doe ik altijd al erg veel maar merk dat het nu niet zoveel opschiet, wat ze ook nu ineens doet is als ze wat moeier word dan gaat ze klappertanden.

Edit: En ben ook bang dat ze daardoor juist erger gaat hangen.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 13:08

Niemand voor de rest?

kayleigh02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:59

Hmmm, lastig zeg! Ik gebruik eigenlijk bij ieder paard een dubbel gebroken bitje. Bevalt altijd goed. Als je nu eens een dikker dubbel gebroken bit gebruikt dan? Dan is de druk wat mooier over de tong verdeeld en die van K&K zijn anatomisch gevormd.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:21

Vreemde tip, want een dubbelgebroken bit ligt m.i. juist veel rustiger en vlakker in de de mond dan een enkelgebroken bit. Het zou kunnen dat er dan meer druk op de tong is. Dat kan. Mijn ervaring met een enkel gebroken bit is dat het bit knakt en dat dan knakpunt in het verhemelte van het paard prikt en dit geeft veel onrust.
Een dubbelgebroken bit is zachter in de mond dan een enkelgebroken bit. Ik gebruik dit bit juist het liefst. Het is wel belangrijk om met een zachte hand te rijden dan, zodat je goed kunt voorkomen dat er veel druk op de tong komt te staan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:35

Als jou paard fijn liep op een dubbelgebroken en verder geen uiting gaf van ongemak, dus tong eruit gooien, mond open sperren of achter de teugel kruipen om geen contact met jou hand te hebben,...
dan is die gevoeligheid van de tong toch heel relatief?

Ik zou terug je dubbelgebroken bitje nemen... Mijn paard hangt en zet zich vast op een enkel gebroken bit en loopt fijn op een dubbelgebroken. Ok haar tong zal waarschijnlijk ook gevoeliger zijn voor druk dan de lagen, so what? Als ik hierdoor een fijne verbinding heb en niet contant het gevoel heb dat ik een betonblok aan het opheisen ben, is het toch goed denk ik dan.
Ik heb ook een dubbelgebroken pessoabit met een plat ronddraaiend tussenstuk, als ik hier mee rijdt, dan gooit ze haar tong al snel over he bit of uit de mond en kruipt weg achter de teugel wat voor mij een teken is dat dat bit te scherp inwerkt.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 17:52

Bedankt voor jullie reacties! Ze liep eigenlijk altijd lekker op een dubbelgebroken bit, Had een fijne aanleuning alleen kauwde ze wat veel, maar had ook het idee dat dat kwam doordat hij sperriem wat jeukte van het kwijl en door kauwen schuurde haar sperriem langs haar mond en krapte dat natuurlijk.

Ik heb gister met een enkelgebroken tornado gereden, dus eentje die bij de schakel anders gedraaid is, kennen jullie die??? Daar liep ze gister ook wel fijn op, maar lang niet zo fijn als met een dubbelgebroken.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:23

Misschien dat je eens wat bitjes kan proberen? Je weet denk ik wel wanneer je paard het best loopt en reageert en wat hij dus fijner vindt. Daar gaat het denk ik om toch?

Thats_me_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:28

Een dubbbelgebroken bit ligt inderdaad wel stiller in de mond maar zoals je al aangaf had je een dun bit. Dit werkt veel scherper in dan een dikker (dubbel gebroken) bit. Je zou het anders eens kunnen proberen met een dikker dubbel gebroken bit. Sommige (betere) ruitersportzaken hebben test bitten van K&K misschien kan je zoiets eens proberen zonder dat je meteen iets aanschaft.

mandy_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:57

Misscdhien een iets dikker bit ? Of van kunstof?
Of een keer bitloos ?

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 12:35

Bedankt voor jullie reacties! Ze heeft niet zoveel ruimte in haar mond dus een dikke dubbelgebroken werkt niet! Ik heb gister weer gereden met dat tornado bit maar het werkt gewoon niet! Ik ga weer over naar dubbelgebroken! Daar heeft ze altijd lekker op gelopen!

FlowingHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:31

StalNollie schreef:
word van eigens minder,

Ik ga hierin mee!
Goed voorwaarts neerwaarts rijden :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:35

Een dubbelgebroken bit geeft meer druk op de tong dan een enkelgebroken bit.

Er zijn ook trenzen met tongvrijheid (tongboogje) met enkel-, als dubbelgebroken en ongebroken mondstukken.

deborah28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:35

dan misschien een keertje bitloos proberen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:33

Een dubbel gebroken bitje geeft idd meer druk op de tong dan een enkel gebroken. Het feit dat je paard op de enkel gebroken wat meer hangt en dus niet achter de teugel kruipt zoals bij de dubbel gebroken (dit is een vorm van druk ontwijken) geeft m.i. aan dat je paard nu wel het bit accepteert zeg maar. Het hangen kun je rijtechnisch op lossen. Ik persoonlijk zou de enkel gebroken even een kans geven.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:45

Hoe lang gebruik je het enkelgebroken bit nu? Het kan namelijk ook gewoon gewenning zijn, omdat ze nu andere druk ervaart. Heb begrepen dat je na acht keer rijden een goed idee hebt of het bit goed bevalt of niet. Ik ben net ook op een dunner bit overgestapt en van watertrens naar bustrens, tijdens het los longeren (wel hoofdstel en bit, geen longeerlijnen e.d.) loopt hij er erg ontspannen op, maar tijdens de twee keer rijden is de ontspanning nu ook nog ver te zoeken. Rijden doe ik nu voornamelijk op mijn zit en zo licht mogelijk contact met de mond. Ik heb het idee dat dit gewenning is en dat dit met de tijd wel goed komt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:04

Mijn paard is ook heel gevoelig in haar mond en tong. Ik heb ook een aantal bitten geprobeerd.
Nu heb ik een dubbelgebroken sprengerbit en daar heb ik van dat latex draverstape omheen gedaan.
Dat maakt het bit heel erg zacht en daar doet ze het heel goed op.

FLIP123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:30

Gebruik een danger bit, die kan niet geheel naar elkaar toegebogen worden en is er vriendelijk voro de mond

Hoe er rekening mee dat een dik bit niet altijd zacht is voor de mond, er moet wel ruimte zijn. Kijk eens in de mond van het paard. Of wanneer hij het bit in heeft een of hij de voor tanden wel op elkaar kan krijgen.
Bij mij begon mijn paard daarom te klapperen.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 16:53

Bedankt voor jullie reacties! Ik rij nu al denk ik 3 maanden met een enkel gebroken maar vind het maar niks!! Ik ga gewoon weer een dubbelgebroken proberen want daar heeft ze voor de rest altijd lekker opgelopen! En als ik denk dit gaat nu ook niet meer lekker zal ik even naar jullie opties gaan kijken! Thnx!

Bey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:43

Fijn dat je een beslissing hebt genomen.
Als het met dubbel gebroken bit fijner is, gewoon lekker zo laten :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:50

Morrie05 schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Ik rij nu al denk ik 3 maanden met een enkel gebroken maar vind het maar niks!! Ik ga gewoon weer een dubbelgebroken proberen want daar heeft ze voor de rest altijd lekker opgelopen! En als ik denk dit gaat nu ook niet meer lekker zal ik even naar jullie opties gaan kijken! Thnx!

Ja, in je openings post zei je ook al dat je paard lekker liep met een dubbel gebroken. En als je tandarts dan zegt "doe dit en doe dat" kan je natuurlijk altijd luisteren naar zijn advies. Maar hij zit niet op je paard, jij wel. En als zijn advies niet blijkt te werken, dan gewoon weer je eigen ding doen. Succes.