galop op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

galop op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 20:29

Ik had toch eens een vraagje..

Sjitske heeft zich in de afgelopen tijd iets nieuws aangeleerd:
Rijden we (meerdere paarden, meestal zijn we met 2 of 3) in galop op een pad, met akkerland ernaast, (of wat dan ook waar ze kan omdraaien) dan vliegt ze ineens het veld op om rechtsomkeert te maken.. Hoe kan ik dit voorkomen? Je voelt het namelijk niet aankomen en ze doet het niet altijd.. Maar zondag is het bijna fout gegaan (bijna met paard en al gevallen) dus ik vind het tijd voor oplossingen.. In de bak doet ze dit overigens niet.. Had nl al extra lessen gepakt om het in de bak te oefenen.. We hebben 2x per week les, dit gaat goed, komende zomer willen we in de B starten..

Hopelijk krijg ik veel nuttige info.. Bedankt..

P.s. zadelmaker al geweest, DA ook (niet specifiek daarvoor, maar als er iets zou zijn, valt het hem meestal wel op) en de tandarts komt weer in mei..

Nachtlampje

Re: galop op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:40

Dat doet mijn paardje ook soms.. Precies op zo'n stukje als jij beschrijft.
Ik rijd meestal alleen, maar hij doet het vaak als hij geen zin meer heeft of lui is/wil knuffelen naar mensen die we net voorbijstapten. Gewoon flink streng zijn en in het rondje zeg maar de teugel opnemen en het rondje mee"trekken" zodat ze weer met haar neus in de goede richting uit beland.

Royal92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:40

Als je weet waar ze het wil doen, dan kan je daar rekening mee houden en je er op voor bereiden lijkt mij

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 20:45

@Slofje: Dit doe ik dan ook, maar als ze eenmaal bizig is, blijft ze bezig.. Dan is de lol er voor mij snel vanaf.. Maar denk dat dat vooralsnog de enige oplossing is..

@poco4ever: Heb je helemaal gelijk in.. Enige nadeel: Ze doet t waar ze maar kan :P En niet altijd, en als t komt, dan komt t in 1 keer.. Voel m ook niet aankomen.. Ene moment heerlijk relaxt galopje, andere moment sta je met je neus de andere kant op.. :P

Royal92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:14

Dan moet je er toch maar rekening mee gaan houden dat ze het kan doen

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 21:17

Ja dat doe ik al :P maar zondag flikte ze dat dus bij een stuk waar de naastgelegen akker zo'n 30/40 cm lager lag.. Aangezien we oen bijna op ons gezicht lagen (of erger, ze breekt wat en ik moet haar laten inslapen) vind ik dat niet zo'n strak plan en wil ik er graag wat aan doen, vooral omdat dit pas iets is van de laatste tijd..