Paard bokt gigantisch met aanspringen in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal86

Paard bokt gigantisch met aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 19:58

Hoi medebokkers,

Ik zit toch wel een beetje met handjes in me haar, of hoe je het wilt omschrijven.

Mijn paardje heeft zichzelf iets aangeleerd zonder dat ik het eigenlijk gemerkt heb.
Dat is het volgende:

Zodra je wilt aanspringen in galop, gooit hij zijn kop naar beneden en begint die onwijs hoog te bokken Aangezien het een kwpn van ongeveer 1.78 is snap ik dat het voor zo'n groot paard nog wel eens moeilijk kan zijn. Alleen hij is dit vorig jaar NA de zomer gaan doen, en ik ben er 1x goed hard afgevallen dat ik niet meer durf aan te galopperen. Ik heb al heel veel er aan gedaan omdat ik dacht dat het eerst misschien aan het zadel lag, dus nu heb ik inmiddels een fryso zadel, met een zeer breed kanaal en die ligt perfect.
Ik heb de osteopaat langs laten komen. Nou hij zat alleen in zijn schoft vast. Dus ik moest hem lang en laag rijden, dat is dus ook iets wat ik doe.

Hij liep van de week onwijs lekker weer vertrouwd, vandaag heb ik Charlotte een stal genoot die onwijs goed kan rijden, en hem vorig jaar ook een aantal keer heeft gereden (toen wilde hij nog wel aanspringen) en die heeft het vandaag geprobeerd, en jawel hoor, hij gooide zijn kop naar beneden en geeft een gigantisch hoge bok.

Met een zweep rijden is geen oplossing omdat die panisch is voor zwepen :-(. Ook als je als instructeur met een zweep staat, of knipt met je handen raakt hij gigantisch in paniek. Helaas heb ik hem hier nooit over heen gekregen.

Uron heeft een aantal keer stil gestaan door persoonlijke omstandigheden en heb hem altijd weer rustig opgepakt.

Maar nu is dus echt mijn aller grootste vraag, wie heeft de tip om dat gebok eruit te krijgen !

Wie o wie kan mij helpen ?!?!

Groetjes

Chantal
Laatst bijgewerkt door Elles op 16-03-11 00:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast. 'Zucht wie heeft de oplossing' geeft niet aan waar je vraag over gaat.

StalNollie

Re: Zucht wie heeft de oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:00

doorrijden, en zo vaak mogelijk aangaloperen, aanpakken die hap, sporen erin en rijden.

je moet dit echt vertrouwen en doen want anders gaat hij het alleen maar meer doen.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:00

veel oefenen niet opgeven en zodra je in de galop aanspringt nog ff wat extra been geven en hem erg voorwaarts laten gaan. ik kan het niet zien vanaf de computer ( miss filmpje maken )

Chantal86

Re: Zucht wie heeft de oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 20:03

Als je je been eraan legt in de galop protesteert... Ik zal morgen proberen een filmpje te maken.
Hij is onwijs gevoelig op het been, dus extra been gaat gewoon onwijs moeilijk :-(

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:03

Gaan staan in je beugels en naar voren naar voren naar voren! Als je staat kan hij bokken wat ie wil, maar daar voel jij niks van. Succes!

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 20:04

silfie35 schreef:
Gaan staan in je beugels en naar voren naar voren naar voren! Als je staat kan hij bokken wat ie wil, maar daar voel jij niks van. Succes!

Dan val je voorover :+ aangezien hij zijn kop naar beneden gooit...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:05

als je merkt dat hij kop omlaag doet, dan roep je EEEEH of iets dergelijks en dan galoperen, telkens opnieuw herhalen.

enige wat je kan doen is oefenen, oefenen

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:05

StalNollie schreef:
doorrijden, en zo vaak mogelijk aangaloperen, aanpakken die hap, sporen erin en rijden.
je moet dit echt vertrouwen en doen want anders gaat hij het alleen maar meer doen.

Sorry hoor, maar dat lijkt mij nou juist niet een oplossing.

Doet hij dit ook met longeren? Anders eerst eens gaan longeren en op commando aan laten galloperen, dan een keer iemand erop aan de longe en dan proberen? Als hij het daar ook doet dan zal ik proberen om hem niet zozeer te laten aanspringen maar meer in de galop laten vallen, dat hij niet de hulpen van de galop krijgt. Want ik denk dat hij daar op bokt... En anders zal er vast iets aan de hand zijn...?
Laatst bijgewerkt door suusje26 op 15-03-11 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:06

ik denk helemaal negeren en gewoon doorgalopperen of dat je niets merkt. Ik zou ook pas gaan galopperen als je paard al flink gewerkt heeft. Ik denk als je er aandacht aan geeft het paard het alleen maar leuker gaat vinden. Volgens mij doen veel jonge paarden het. Is een beetje een balans zoeken. Aanspringen met iemand op je rug is best lastig ;)
Oh en ook aan de longe vaak laten galopperen. Daar worden ze handig van.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:09

suusje26 schreef:
StalNollie schreef:

Sorry hoor, maar dat lijkt mij nou juist niet een oplossing.

Doet hij dit ook met longeren? Anders eerst eens gaan longeren en op commando aan laten galloperen, dan een keer iemand erop aan de longe en dan proberen? Als hij het daar ook doet dan zal ik proberen om hem niet zozeer te laten aanspringen maar meer in de galop laten vallen, dat hij niet de hulpen van de galop krijgt. Want ik denk dat hij daar op bokt... En anders zal er vast iets aan de hand zijn...?

Dat lijkt mij dan weer niet zo'n goede oplossing..

Stalnollie heeft wel gelijk, zitten en rijden. Kop omhoog houden, doorduwen en naar voren.

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 20:13

Morgen gaat een stal genoot erop, die heeft een onwijs moeilijke merrie. En die heeft ook alle problemen eruit gereden.

Ik zit zelf met dood angst erop als ik moet aangalopperen daarom doe ik het bewust dus niet. Hij reageert idd onwijs op de hulpen van je been, dus de sporen erin veel plezier maar bij die van mij kom je er niet levend vanaf dan.

Hoe doe je dat dan precies met in de galop laten vallen?! Want heb dat wel is per ongeluk gedaan en dan doet die het niet.. Alleen weet niet meer hoe ik dat dus deed slim he :+

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:16

handen omhoog ?

zeker voor de eerste paar keer, galophulp geven en je handen hoog zodat hij zijn hoofd
niet naar benee kan krijgen. Wanneer hij is uitgeraast, weer langzaam je handen op de normale
plek. Dit een paar keer herhalen zodat hij weet dat er niet met jou te sollen valt ...

(althans, dit zou ik proberen )

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:16

Als alles medisch oke is.

Beugels korter maken, touwtje rond de nek voor de grip en galopperen. Zodra hij begint te bokken snelheid maken. Belonen als die stopt met bokken. In geen geval terugnemen, dan leer je het verkeerde gedrag aan.

Zit jij niet verkrampt? Dat kan dan minder prettig zijn voor het paard om aan te galopperen en in galop te blijven, waardoor die galop is gaan associeren met iets onplezierigs.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:17

ik zeg het ook, Blijven rijden en houd die kop omhoog. Desnoots galloppeer je 20 x in 10 minuen aan, als hij maar niet bokt. Dan komt hij maar weer eens een keer bekaf op stal aan, dat is zijn probleem. Als al het andere uit is gesloten zou ik het zo doen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:18

Vliegensvlug worden; wanneer je bij het galopperen ook maar een spoortje spanning voelt; hoofd omhoog tillen (teugels even liften) en voorwaarts (blijven) rijden. Dan voorkom je dat ie deze naar beneden kan doen om zijn rug te bollen voor een flinke bok. Loopt ie weer netjes en braaf? Uiteraard je hand weer op de normale plaats terugzetten.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:20

Allereerst hoef je niet persé sporen om te hebben om je been door te duwen.
Maar hij reageert in ieder geval niet goed op je been want kop naar beneden is niet voorwaarts genoeg.
Als jij bang bent om te galopperen heeft het sowieso geen zin om het te proberen want dan maak je het alleen maar erger. Wel goed dat je het iemand anders laat proberen die niet bang is.

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:20

Proberen die kop omhoog te houden, touwtje rond de nek is ook altijd handig, en beugels iets korter.
Voor mij hielp verlicht gaan zitten ook wel eens, heb altijd een martingaal gehad dus zowiezo een 'touwtje' rond de nek, wel goed doorrijden en er zelf vertrouwen in hebben

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 20:23

upperlady schreef:
ik zeg het ook, Blijven rijden en houd die kop omhoog. Desnoots galloppeer je 20 x in 10 minuen aan, als hij maar niet bokt. Dan komt hij maar weer eens een keer bekaf op stal aan, dat is zijn probleem. Als al het andere uit is gesloten zou ik het zo doen.

kamsel schreef:
Allereerst hoef je niet persé sporen om te hebben om je been door te duwen.
Maar hij reageert in ieder geval niet goed op je been want kop naar beneden is niet voorwaarts genoeg.
Als jij bang bent om te galopperen heeft het sowieso geen zin om het te proberen want dan maak je het alleen maar erger. Wel goed dat je het iemand anders laat proberen die niet bang is.

Ik zit niet verkrampt, maar ik zit er niet lekker op als ik moet aangalopperen, hij loopt erna gewoon weer lekker.. en normaal.

Ik zat er idd ook aan te denken, aanspringen terug nemen, aanspringen terug nemen.. Aangezien ik dus toch wel een beetje met spanning erop zit, laat ik dat gewoon door een ander doen denk ik. En wanneer hij er mee is gestopt, stap ik er op...

Beugels korter heeft geen nut :o

Alles is medisch oke met hem....

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:29

Je handen onhoog is geen oplossing juist dan gaat een paard dieper lopen
In galop laten valen is eigenlijk het tempo zo verhogen dat hij er in valt
mij lijkt het beter dat je het beter uit halthouden kunt aan galoperen of uit stap

Dat hij bokt komt waarschijlijk dat hij zijn achterhand moet onder brengen en dat lastig vind
rij veel schouder voor en schouder binnen waarts
heelveel tempo wisselingen dus echt veel om de 5 passen schakelje vooruit of terug
als hij wat makelijker de achterhande de onder heeft en je hebt de draf er echt lekker in
dan spring je in galop aan liefst van uit stap of na het halt houden

MAD_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:32

Mijn pony heeft dit ook een periode gedaan. Hij was dan toch niet echt voor het been, ook al kon hij ontzettend vlug zijn. Ik heb dit opgelost door hem in galop te laten "vallen", vauit de draf sneller laten lopen todat hij galoppeerde. En flink doorrijden zodat hij niet alsnog bokt. Nu is hij ook meer aan 't been.

Maar als je zelf voorzichtig bent, is het helemaal geen gek idee om iemand hem hier een beetje doorheen te werken. Erg verstandig zelfs!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:34

Goed dat je iemand anders hem laat doorrijden. Het kan deels ook verband houden met iets in z'n lijf dat hem niet lekker zit. Goed gymnastiseren is dan juist van belang.
Zorg dat je zelf goede begeleiding hebt om te leren omgaan met z'n streken. Op het moment dat hij iets uithaalt, kun je door de angst verstijven of averechts reageren. Een goede instructeur zal je direct aanwijzingen geven hoe te handelen. Wat een goede reactie is, hangt van meerdere factoren af. Dat kunnen we vanachter de PC niet zien.
Je angst is begrijpelijk. Met goede begeleiding leer jij de tools die nodig zijn om dit paard te handelen. Uiteindelijk is de beste oplossing negeren en doorrijden. Maar dat dat niet meevalt op een soms 'vies' bokkend paard, begrijp ik ook.

Dat hij de zweep niet tolereert zou je er uit kunnen trainen door desensibilisatie. Uiteindelijk heeft je paard 'domweg' te luisteren. De felle reactie op hulpen kan ook een vorm van dominant gedrag zijn. Je paard moet wel hulpen en zweep accepteren.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:35

Haha, ik weet hoe het is om gelanceerd te worden met té korte beugels, heeft een averechts effect.
Die spanning is voor nu idd niet goed, dat voelt ie toch meteen. Heel veel succes morgen voor je paard en stalgenoot!

Een niet voorwaarts paard vanuit stap of halthouden aan laten springen zou in ieder geval mijn manier niet zijn.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:49

Hoe is hij aan de longe met aanspringen.
Als hij dan normaal aanspringt dan zou je kunnen kijken wat er gebeurd als je gaat rijden aan de longe en dan niet jij de hulp geeft maar de gene die de longe vast heeft, galop vraagt. Wellicht schrikt je paard van jou hulp en hebben jullie samen spanning opgebouwd en krijg je dus steeds de zelfde reactie. Ik ben dus heel benieuwd wat er gebeurd als je het zo probeert.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:58

jarco schreef:
handen omhoog ?

zeker voor de eerste paar keer, galophulp geven en je handen hoog zodat hij zijn hoofd
niet naar benee kan krijgen. Wanneer hij is uitgeraast, weer langzaam je handen op de normale
plek. Dit een paar keer herhalen zodat hij weet dat er niet met jou te sollen valt ...

(althans, dit zou ik proberen )

dacht meteen het zelfde :D

als je aanspringt in galop haal je je handen iets omhoog - zodra je voelt dat je paard zijn hoofd tussen zijn benen wilt steken geef je 1 flinke ophouding en stemhulp EEHHHH !
of - mischien eerst longeren voordat je erop stapt -- even uit laten razen bokken enz - mischien dat het dan minder is met rijden ?

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:09

StalNollie schreef:

als je het niet erg vind wil ik mn vriendinnetje nog lang in leven houden :D

mischien longeren hoe doet hij dat?
en als ieamand erop gaat en jij hem longeert?