Mijn fries is 8 jaar en er zijn veel problemen geweest. Nu is hij vroeger gebruikt geweest als 'manege' paard gebruikt toen hij nog best wel groen was. Reageerde niet op benen in de les dus gingen ze maar met de longeerzweep erachter om hem toch maar in galop te krijgen. Nu hebben we een dikke 3 maanden een trailer en dit gaat allemaal goed en wel. Maar nu komt het, ik rij ook nog op de weide en dan reageert hij meestal goed op mijn been, is hij ook best wel werkwillig (voor zijn doen toch) en krijg ik best wel veel gevraagd van hem, daarmee bedoel ik, k kan hem laten verruimen ( nog niet perfect) krijg goede tempowisseling, overgangen word hij 'heet' van en lukt dus aardig en na dit allemaal krijg ik hem zelfs van stap naar galop. Zijn galop is op de weide lekker verzameld zoals ik het wil, opwaarts en verzameld, kan op het gemak eens een volte maken enzo. Maar als ik in de manege rij, is hij best wel lui.. overgangen maken hem dan niet 'heet' , de galop word eerder een crossje ,bij de volte ben ik blij dat hij meestal toch optijd draait om maar niet tegen de bakrand te botsen, blijft niet in galop en valt na een half rondje in draf, telkens weer opnieuw en als ik dan aanspoor maakt hem niets uit, bene, zweep, tikje met de spoor maakt hem allemaal niet uit. Nu vraag ik mij af hoe dit kan.. Ik rij veel met stem en gebruik deze ook op manege. Veel hoeft hij niet te rijden hooguit halen we de 45min, er word veel gestapt en gedraaft en de galop is er meestal maar een paar keer omdat hij snel moe is van de galop. Bosritten van een paar uurtjes doen we ook en er word dan ook veel gestapt en gedraaft en dat houd hij goed vol. Dus de vraag is, hoe krijg ik van een toverbal weer een zo goed als normaal paard?