Hals 'inkorten'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rosy1326

Hals 'inkorten'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 17:35

Hoi!

Ik rij bitloos op mijn verzorgdraver. Alleen hij strekt zich altijd helemaal uit. Iemand tips om dat te verminderen?

De foto is wat onduidelijk. Hopelijk kunnen jullie het daaruit een beetje halen, z'n hals is anders nog wel lager en langer...
Afbeelding

Oh ja, tips om hem helemaal los te werken wil ik niet, helpt niet...
En let niet op mijn domme houding + zit!
Laatst bijgewerkt door rosy1326 op 15-03-11 17:37, in het totaal 2 keer bewerkt

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 17:36

Eigenlijk loopt hij hier heel mooi. Maar anders is het echt met z'n hoofd net zo laag als z'n kont, echt heel plat zegmaar.

Duhelo

Re: Hals 'inkorten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:03

hier zie ik een paard dat met een hals als een kameel en op de voorhand loopt ;)
nu heb je twee opties
of je probeert die hals in te korten, waardoor hij zwaar komt op je hand en op de voorhand blijft lopen
of je probeert hem wél los te werken en op die achterhand te zetten, waardoor de bovenlijn aangespannen wordt, er ontspanning optreedt en hij zakt in die hals (met de achterhand erond) en rond komt, en dan heb je een "ingekorte" hals ;)

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:10

klinkt heel boktachtig maar : neem les :+ een instructeur/instructrice kan je dan helpen en leren hoe je het kan oplossen , ;)

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 19:42

Duhelo schreef:
hier zie ik een paard dat met een hals als een kameel en op de voorhand loopt ;)
nu heb je twee opties
of je probeert die hals in te korten, waardoor hij zwaar komt op je hand en op de voorhand blijft lopen
of je probeert hem wél los te werken en op die achterhand te zetten, waardoor de bovenlijn aangespannen wordt, er ontspanning optreedt en hij zakt in die hals (met de achterhand erond) en rond komt, en dan heb je een "ingekorte" hals ;)

huh? ik snap je ff niet...

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:42

en daarom heb je les nodig ! haha zodat je weet wat duhelo bedoeld hihi

voorwaarts rijden niet te veel rommelen met je teugels - vragen met je buitenteugel - zorg dat je altijd aanleuning hebt dus lichte druk op beide teugels - van achter naar voren denken de motor van je paard zit achter ;) als je je paard goel los werkt en hem op zijn achterhand rijd zakt je paard vanzelf lager met zijn hoofd doordat ie meer gaat ontspannen en dragen

maar zoals ik al eerder heb gezegt neem les daar schiet je zoveel meer mee op als hier vragen op bokt -

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 22:19

MarissaM schreef:
en daarom heb je les nodig ! haha zodat je weet wat duhelo bedoeld hihi

voorwaarts rijden niet te veel rommelen met je teugels - vragen met je buitenteugel - zorg dat je altijd aanleuning hebt dus lichte druk op beide teugels - van achter naar voren denken de motor van je paard zit achter ;) als je je paard goel los werkt en hem op zijn achterhand rijd zakt je paard vanzelf lager met zijn hoofd doordat ie meer gaat ontspannen en dragen

maar zoals ik al eerder heb gezegt neem les daar schiet je zoveel meer mee op als hier vragen op bokt -

oke, maar met bokt-antwoorden heb je soms ook wel iets:P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:25

rosy1326 schreef:
Duhelo schreef:
nu heb je twee opties

huh? ik snap je ff niet...

Een paard is zo gebouwd, dat hij met een ruiter redelijk vlug op die voorhand komt
op de foto zie je, als je een denkbeeldige lijn maakt, dat de lijn oploopt van de schoft naar de kont toe, de kont staat dus iets omhoog
die lijn moet omgekeerd worden
zo dus:
http://www.google.be/imgres?imgurl=http ... x=72&ty=54
(is een wat extreme galopfoto, maar hier zie je duidelijk dat de kont lager zit dan de schoft)

Goed, wat moet er gebeuren, die kont met lager komen, dwz dat het achterbeen meer moet onder het paard worden
als dat gebeurd dan gaat de schoft omhoog, en om dat te compenseren zal een paard zijn hals inkorten.
dus moet je beginnen vanachter, en eindigen met de voorkant (vandaar de term: van achter naar voor rijden, eerst de achterhand (de motor!) activeren zodat die ondertreedt, waardoor de voorkant vanzelf korter wordt)

Om dat te bereiken moet je beginnen met het paard aan de hulpen te zetten, dus been = vooruit, terugwerkende hulp = terug.eenmaal ze lekker aan het been staan, kun je het paard meer op de achterhand zetten (dus actieve overgangen vooruit en terug rijden, veel cirkelwerk, zowel groot als klein), als het paard dan ontspant en actief loopt, kun je beginnen werken aan de lossigheid vanvoor

Echter, waarom zegt iedereen hier: neem les
je kunt overgangen rijden, maar dat ze eigenlijk niet goed uitgevoerd worden, vanachter mijn schermpje in belgie kan ik dat niet zien, en de andere bokkers ook niet.
Als jij als ruiter zelf niet weet hoe een goede overgang aanvoelt, kun je de goede en de slechte ook nog niet onderscheiden
dus is het handig als je iemand vanop de grond hebt die jouw kan zeggen; ja, nu is het goed, of nu is het slecht, en zodoende zal jij ze ook leren herkennen.
Wij kunnen theorie geven (overgangen en voltes rijden!) maar kunnen niet zien of je die in de praktijk goed uitvoert ;)

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:39

Citaat:
je kunt overgangen rijden, maar dat ze eigenlijk niet goed uitgevoerd worden, vanachter mijn schermpje in belgie kan ik dat niet zien, en de andere bokkers ook niet.
Als jij als ruiter zelf niet weet hoe een goede overgang aanvoelt, kun je de goede en de slechte ook nog niet onderscheiden
dus is het handig als je iemand vanop de grond hebt die jouw kan zeggen; ja, nu is het goed, of nu is het slecht, en zodoende zal jij ze ook leren herkennen.
Wij kunnen theorie geven (overgangen en voltes rijden!) maar kunnen niet zien of je die in de praktijk goed uitvoert ;)

goed verwoord vind ik ;) ik heb het zelf ook met mijn pony - ik heb 2 x in de week les - 1x in de week rijd ik zelf vrij ik merk dat ik en me pony wel ons best doe maar hem net niet genoeg op de achterhand krijg als met lessen(moet op zoveel dingen letten /mijn zit/houding/aanleuning/scherp genoeg op me hulpen/ontspanning enz , niets om voor te schamen dus een extra paar ogen vanaf de grond die kan zien hoe je paard loopt is beter voor jou en je paard

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:55

MarissaM schreef:
Citaat:

goed verwoord vind ik ;) ik heb het zelf ook met mijn pony - ik heb 2 x in de week les - 1x in de week rijd ik zelf vrij ik merk dat ik en me pony wel ons best doe maar hem net niet genoeg op de achterhand krijg als met lessen(moet op zoveel dingen letten /mijn zit/houding/aanleuning/scherp genoeg op me hulpen/ontspanning enz , niets om voor te schamen dus een extra paar ogen vanaf de grond die kan zien hoe je paard loopt is beter voor jou en je paard

inderdaad, je moet op 100 dingen tegelijk denken. Het kan zelfs al heel handig zijn als er iemand vanop de grond tips geeft over je houding, dingen die je zelf vergeet tijdens het rijden
(bv op de startfoto zou ik al als commentaar geven:
handen rechtop en dragen, schouders achteruit, niet naar je paardje kijken, tenen naar binnen, hakken naar beneden en van je paard weg. Dit zijn dingetjes die je onbewust doet, maar als je zelf niet rechtop zit, hoe kan je paard dan fier gaan lopen? snap je ? ;) )

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:16

niets aan toe te voegen ben het met je eens Duhelo ;) :P

Nachthengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:11

Duhelo en MarissaM hadden de bestkloppende tips.
Je kan ook beter les nemen.

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:49

Ja, idd. Maar op de foto reed ik ook nog niet zo lang om hem enz. En ik wist niet dat er een foto werd gemaakt,maar dat geld niet:P

Me vz-paard heeft trouwens een bitje gekregen! Loopt al heel wat beter, hals is al wat 'korter', loopt veel mooier al!

Vond de tips van Duhelo trouwens erg goed!

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:53

maar hoezo 'van je paard weg'? van je paard weg kijken?
Duhelo schreef:

inderdaad, je moet op 100 dingen tegelijk denken. Het kan zelfs al heel handig zijn als er iemand vanop de grond tips geeft over je houding, dingen die je zelf vergeet tijdens het rijden
(bv op de startfoto zou ik al als commentaar geven:
handen rechtop en dragen, schouders achteruit, niet naar je paardje kijken, tenen naar binnen, hakken naar beneden en van je paard weg. Dit zijn dingetjes die je onbewust doet, maar als je zelf niet rechtop zit, hoe kan je paard dan fier gaan lopen? snap je ? ;) )[/quote]

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:00

ze bedoeld van je paard afhouden ( je benen/hakken )

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 19:01

oke, maar in de manegeles enz. hoor ik dat je je benen altijd aan je paard moet houden...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:13

Een paard rijd je van achter naar voren naar de hand. Je geeft been, maar vangt de power van voren op waardoor je het paard als het ware in elkaar rijd. Dit opvangen doe je ondersteunend, je moet dus niet de teugels gaan vasthouden, dat werk averrechts... Het paard gaat dan zijn achterbenen onder de massa brengen en loopt daardoor over de rug. Dat kan alleen als het paard het hoofd omlaag houd. In je ophoudingen van je beenhulpen vang je dit ook weer op. Daardoor rijd je je paard correct in elkaar.

Gezien je vraag denk ik niet dat je hier veel ervaring mee hebt, en dus het goede gevoel nog niet kent. Dan is een (GOEDE) instructrice echt een must!

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 19:23

Oke

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:25

rosy1326 schreef:
oke, maar in de manegeles enz. hoor ik dat je je benen altijd aan je paard moet houden...

ja is ook een beetje zo je moet ze niet naar voren steken als een motormuis haha ,, eraf houden betekend : niet met je kuiten knijpen of je knieen in het zadel vast zetten ..

echt op je kont zitten - knieen los van je zadel benen los ( niet aangeklemt)van je paard - ga je draven geef je een zachte kuitdruk hulp en laat je je benen weer ontspannen hangen ...

maar neem alsjeblieft les meisje niet verkeerd bedoeld hoor ;) maar zo te lezen begrijp je er niet veel van geen schande , maar zo van achter de pc word je er niet wijzer van

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 19:26

nej, i knoow

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:47

Ts is trouwens 12, kan me wel voorstellen dat er hier termen passeren die chinees lijken ;)
Met: hakken naar beneden en van je paard weg, bedoel ik dat je je tenen naar binnen moet draaien, nu zit je met je hiel tegen je paard, iedere keer als je been geeft geef je been met je hiel, als je je hak naar buiten draait (of je teen naar binnen) geef je been met je kuit, zoals het hoort.

kwa benen aan je paard houden, dat wil zeggen dat je gewoon je been laat hangen tegen de buik van je paard, dus geen halve meter ervan, maar ook niet constant knijpen.
Je geeft enkel been als je iets wil (dus bv overgang naar draf, geef je been tot je in draf zit, eenmaal in draf laat je je been gewoon hangen, tot je paard vertraagt of tot jij vlugger wilt ;) )

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 18:01

Kej. Maar volgens mij zijn we nog gewoon in Nederland, hoor;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:20

rosy1326 schreef:
Kej. Maar volgens mij zijn we nog gewoon in Nederland, hoor;)

nee hoor, toch niet :D
(ik woon in belgie :+ )

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 10:52

Belgie dan...

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 10:52

Oh ja, heb gisteren gereden, hij wilde helemaal niks! Niet galoperen (woensdag ook al neit), niet normaal draven (echt ALLEEN maar tolt en telgang), AAARGH!