En hoe moet dit nu verder dan ? (linksprobleem)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deliana27

En hoe moet dit nu verder dan ? (linksprobleem)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 16:01

Hoi bokkers. :*

Ik heb een pony en die heet Naomi, ik heb haar nu 2 jaar en zei is zelf 12 jaartjes jong. Ze is een heel lief paardje als je het zo bekijkt met die oogjes en dan die leuke oortjes zo naar voren. <3 Maar onder het rijden is het een ramp! _-:( Ze is ontzettend aan het trekken op links, als ik rij dan heb ik mijn handen naast elkaar en dan heb ik heel erg veel druk op links. Door die druk kan ik niet lekker ontspannen zitten/rijden. Ik had altijd al een idee dat het kwam door het nieuwe hoofdstel die ze heeft maar die zit verder goed, ik heb mijn instructrice er na laten kijken. Toen hebben we haar maar ringetjes om het bit gedaan want ik ging eerst altijd terug trekken dus het bit was helemaal verschoven in haar mond. Ik had verder geen reactie daar weer op het ging maar door! Ik heb het hoofdstel dus ongeveer nu 2 maand er daarbij is het begonnen. Ik dacht eerst ook misschien zit ze wel vast op links want daar heb ik dus een instructrice ook naar laten kijken Naomi haar linker spier in haar rug is korter dan haar rechter dat kun je zien omdat het zadel altijd scheef zit en daardoor zit ik ok scheef. Omdat ik het echt lastig vind om met dit probleem om tegaan is mijn gedrag nog al k.u.t de laatste tijd, ik ben heel erg aggresief tegen over ouderss, vrienden, gewoon iedereen. Ik maar veel ruzie en als iets niet wil flip ik helemaal! -:(- Want ik ben nu al zo'n 2 maand bezig met dit probleem, ik heb ook al veel mensen gevraagt wat ik moest doen. Met mijn instructrice ben ik er mee bezig geweest en nu begint mijn geduld toch echt een beetje op te raken. Ik vind het paardrijden niet echt leuk meer worden door dit. |o En dat vind ik heel stom van mezelf want ik vind paarden echt geweldig!! En ben zo blij met mijn pony. Maar ik vind gewoon dat sterke oplinks niet meer fijn worden. En ze word met de dag sterker en mijn instructrice zegt ook van 'ja je moet niet tegen links gaan trekken maar eigenlijk wat los laten, natuurlijk nog wel contact houden'. Daar ben ik ook heel erg mee aan het oefen maar dan heb ik nog een probleem ik heb een soort tik op mijn linker schouder, als ik aan het rijden ben dan ga ik daar een soort van mee naar voren (je moet het zien als je aan het trekken bent met je vuist en dan neem je jou hele arm mee en gaat zo heen, weer, heen , weer) ik dacht zelf dat dat ook het probleem kon zijn maar ik weet het echt niet meer.
Ik dacht vanmiddag nog ik ga even lekker rijden maar, ik zat een kwartiertje op mijn pony en had er al geen zin meer in, ze begon meteen al weer heel erg op links en ik probeerde het eerst wel maar toen dacht ik ook van ik ben al zo vaak bezig met dit eruit te krijgen maar het wil niet. Ik dacht dus misschien kan ik een osteopaat er bij halen maar ik weet ook niet of dat wel moet ? :?

Ik hoop dat jullie mijn verhaal een beetje snappen en begrijpen wat ik bedoel, want ik zit er wel mee en familie en vrienden die hebben ook last van mijn aggresiefe gedrag. |( En zelf word ik er ook ziek van. Ik slaap namelijk 's nachts ook bijna niet en mijn huiswerk gaat ook achteruit.

Heel veel bokkers zullen nu wel denken 'jeetje wat snelt zij zich aan, ik ken nog wel mensen die het erger hebben' maar bokkers ik wil het graag kwijt en ik hoop dat jullie mijn tips kunnen geven met het rijden hoe ik dat linkse probleem kan oplossen, want ze is 2 weken geleden ook al naar de tanddarts geweest.

Als jullie reageren zou ik het fijn vinden dat jullie mij het niet kwalijk nemen als ik wat bot of boos reageer, ik heb wel in het verhaal vertelt waarom.

BEDANKT! :(:)

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 16:02

Ow ik wou er nog even bij zetten dat als ik aan links wat druk ga zetten om haar na beneden te rijden dat ze dan zo maar na beneden is daarom haal ik ook zo snel wp & prijzen binnen in de B omdat ze zo makkelijk aan de teugel wil lopen. En soms wil ze ook wel lekker ontspannen (altijd bij de les) maar die dag daar na ofzo dan gaat het weer helemaal mis.
Laatst bijgewerkt door Deliana27 op 14-03-11 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:03

Ik denk dat je beter een andere instructrice kan zoeken die je echt kan helpen dit op te lossen want als je na twee maanden nog geen verbetering hebt sterker nog het wordt erger, dan is dit niet de juiste instructie voor jou met dit probleem.

Deliana27

Re: En hoe moet dit nu verder dan ? (linksprobleem)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 16:04

@Mindfields
Aan mijn instructrice kan het volgens mij niet liggen want ik zei in mijn vorige berichtje al dat ze dat bij de les wel goed doet en verder die dag erna niet.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:05

Dan nog hoort het langzamerhand wel beter te worden, ik denk dat dus in de les wel de symptomen bestreden worden waardoor het goed lijkt te gaan, maar het echte probleem waarom ze zo sterk wordt wordt niet aangepakt, daarom heb je de volgende dag hetzelfde probleem weer :)

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 16:07

@Mindfields
hoe zou ik daar aan kunnen werken dan ?
Want het is gewoon echt ook frustrerend als het bij les wel goed gaat en dan ben je thuis zelf bezig en het gat weer mis.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:08

Je paard kan niet zwaar worden of trekken als je 'm niks geeft om aan te trekken. Oftewel: LAAT DIE TEUGEL LOS zodra ze er gewicht op neemt.

En verder zou ik ook een masseur of chiropractor naar je paard laten kijken. Dat is toch het eerste wat je doet als je paard zo vast zit of ben ik nu een softe penny?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:10

Waarschijnlijk is je paard rechtsgebogen waardoor het links vasthoudt, dat probleem zit dus in haar lijf en moet door een fijngevoelige, snel reagerende hand opgelost worden, die steeds precies op tijd even een ophoudingkje maakt en dan direct weer weg is en de teugels verlengt zodat het paard zichzelf loslaat in de rug en daardoor het achterbeen kan gaan gebruiken en door het lijf kan gaan bewegen. Dan kun je steeds beter stelling en buiging vragen en zo verbetert het paard in het lijf waardoor ze licht in de hand wordt en zichzelf draagt.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 16:12

@hestejente
Okee bedankt! Zou misschien longeren aan 2 lijnen ook helpen ? Dan bedoel ik als je een soort teugels gebruikt.

@Mindfields
Ik snap je niet helemaal. :+

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:17

Dat bedoel ik eigenlijk, jouw instructrice had jou dat allang hebben moeten leren.

Ben het ook met Hestejente eens dat een osteo geen verkeerd idee zou zijn, maar dat helpt echt alleen maarals je daarna rijtechnisch de boel beter voor elkaar gaat krijgen anders zit ze zo weer vast.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 16:20

Okee. Nee meer ik begrijp niet wat jij bedoelt. Misschien vertelt mijn instructrice het anders. :D Ik ga over de Osteo even hebbn met mijn ouders bedankt!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:22

Ik snap dat je me niet begrijpt, maar dat komt omdat het je dus nog nooit vertelt is, en helemaal als je zo'n probleem hebt zou je juf je dat echt hebben moeten leren. Anders los je het niet op.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:22

Het probleem zit niet aan de kant waar hij vast houd, maar aan de "losse"kant!
Paard is gebogen naar rechts, want links wil hij niet in buigen omdat hij dan die kant ( rechts dus) moet oprekken en dat doet zeer, vandaar dat hij dus de linkerkant vasthoud.
Je paard is dus scheef gereden en die moet je weer recht gaan rijden, dus gelijk maken aan 2 kanten.
Als jou instructrice echt goed is en er een beetje verstand van heeft, dan had ze jou daar al lang mee kunnen helpen!
Recht maken gaat niet in 2 maanden, zeker als een paard echt scheef is, kan dat best wel even duren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:26

Deliana27 schreef:
@hestejente
Okee bedankt! Zou misschien longeren aan 2 lijnen ook helpen ? Dan bedoel ik als je een soort teugels gebruikt.

Dat weet ik niet, mijn paard heeft ook aan de ene kant van z'n rug (rechterkant) kortere spieren en ik kan 'm wel longeren maar linksom (als hij dus de korte spieren lang moet maken) vindt hij dat niet erg prettig. Maar met 2 lijnen, en dan aan het bit, gaat beter dan met 1 lijn.

Wat je in ieder geval moet doen is je paard niet laten hangen op die teugel. Zodra ze zwaar wordt doe je je hand naar voren zodat ze niet kan gaan leunen. Je paard is veeeeel sterker dan jij dus als je het hangen toestaat zal het alleen maar steeds erger worden.

Wat ga je dan wel doen: heel veel wendingen rijden, daar wordt ze soepeler van. Eerst natuurlijk warm stappen. Dan op de makkelijke kant beginnen en dan steeds van hand veranderen en heel veel voltes en wendingen rijden. Wissel af.

En het allerbelangrijkste: blijf rustig! Ik weet zeker dat je pony graag met je wil meewerken en het gewoon moeilijk vindt doordat ze scheef is. Heb geduld met haar en beloon ieder ienieminievooruitgangetje. Vraag raad aan je instructrice als je niet weet welke oefeningen goed zijn voor je pony en maak het werken leuker en interessant en afwisselend voor haar :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:27

aerdenhout1 schreef:
Het probleem zit niet aan de kant waar hij vast houd, maar aan de "losse"kant!
Paard is gebogen naar rechts, want links wil hij niet in buigen omdat hij dan die kant ( rechts dus) moet oprekken en dat doet zeer, vandaar dat hij dus de linkerkant vasthoud.
Je paard is dus scheef gereden en die moet je weer recht gaan rijden, dus gelijk maken aan 2 kanten.
Als jou instructrice echt goed is en er een beetje verstand van heeft, dan had ze jou daar al lang mee kunnen helpen!
Recht maken gaat niet in 2 maanden, zeker als een paard echt scheef is, kan dat best wel even duren.

Ja dat klopt helemaal Aerdenhout. Mijn paard heeft aan de rechterkant verkleefde spieren gehad, ook in z'n rug. En wordt dus ook zwaar op links.

Tegelijkertijd vindt hij het ook niet heel makkelijk om wanneer hij rechtsom loopt die spieren korter te maken. Maar ze lang maken wanneer hij linksom loopt is nog veel lastiger voor 'm.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 16:29

@ aerdenhout1
Maar mijn instructrice zegt van dat ik links moet los laten zodat ze daar geen druk op kan zetten.

@hestejentje
Wat kan ik dan het beste doen? Wat jij zegt of wat 'aerdenhout1' zegt ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:29

Deliana27 schreef:
Okee. Nee meer ik begrijp niet wat jij bedoelt. Misschien vertelt mijn instructrice het anders. :D Ik ga over de Osteo even hebbn met mijn ouders bedankt!

Wat Mindfields zegt klopt, alleen als je daarna goed rijdt om het probleem aan te pakken heeft een behandeling door een osteopaat zin. Bedenk je ook dat wanneer het paard behandeld is ze zal moeten wennen aan haar "nieuwe" (behandelde) lichaam. Dat duurt ook zomaar een paar weken, afhankelijk van hoe vast ze zat. Het kan ook zijn dat er meerdere behandelingen nodig zijn.

Edit: Aerdenhout en ik zeggen toch hetzelfde? Het probleem komt van rechts. Wat Aerdenhout zegt is voor als je pony niet hangt. Zodra ze te zwaar wordt laat jij los zodat ze niet meer kan leunen. Daarna neem je uiteraard je teugel weer op maat. Net zolang tot ze weer zwaar wordt. Dan laat je meteen los. In het begin moet je dat misschien om de paar seconden doen. Maar geef haar niets om op te hangen.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 16:43

Okee bedankt! Ik wil het nu direct al uit proberen. Helaas kan dat niet want moet zo weer weg.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:56

ik ga nog eens stuiteren.. Dit is al het zoveelste topic dat wijst op een paard/pony die niet rechtgericht gereden is plus een ruiter die hierbij tegenwerkt en niet handig genoeg is.

Dit is werk voor een goede instructrice en heeeeeel veel geduld en rust vanuit jou!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:04

Links om zal je paard dus moeilijk buigen en dus ook moeilijk rechter teugel aan nemen. Dit valt op te lossen onder begeleiding door: veel voltes te rijden links om waarbij je reactie op je linker been moet afdwingen en paardje echt moet buigen rond je binnen been! Ook door wijken e.a oefeningen dwing je paard door rechter teugel aan te nemen. Het moet op een gegeven ogenblik zo worden dat als je linksom rijdt en je drukt je linker been aan dat je paard vanzelf inbuigt en de teugel rechts aanneemt. Ook kun je op de grond met appeltjes je paardje dwingen om naar links haar hoofd te buigen zodat de spieren aan de rechter kant wat oprekken.
Ik begrijp je boosheid want je bent nog jong, maar zoals je zelf ook weet daar los je het probleem niet mee op. Wellicht dat je jouw spaarpot eens om kunt gooien en twee dagen achter elkaar les kunt nemen. Na ziekte had mijn paard een vergelijkbaar probleem en door intensief rijden met extra begeleiding hebben we het weer voor elkaar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:10

[pien_2010] schreef:
Links om zal je paard dus moeilijk buigen en dus ook moeilijk rechter teugel aan nemen. Dit valt op te lossen onder begeleiding door: veel voltes te rijden links om waarbij je reactie op je linker been moet afdwingen en paardje echt moet buigen rond je binnen been! Ook door wijken e.a oefeningen dwing je paard door rechter teugel aan te nemen. Het moet op een gegeven ogenblik zo worden dat als je linksom rijdt en je drukt je linker been aan dat je paard vanzelf inbuigt en de teugel rechts aanneemt. Ook kun je op de grond met appeltjes je paardje dwingen om naar links haar hoofd te buigen zodat de spieren aan de rechter kant wat oprekken.
Ik begrijp je boosheid want je bent nog jong, maar zoals je zelf ook weet daar los je het probleem niet mee op. Wellicht dat je jouw spaarpot eens om kunt gooien en twee dagen achter elkaar les kunt nemen. Na ziekte had mijn paard een vergelijkbaar probleem en door intensief rijden met extra begeleiding hebben we het weer voor elkaar.

Ja, dwing dit, dwing dat. Goed bezig +:)+

Of je nodigt je paardje uit en moedigt haar aan om te buigen. Een klein beetje, zonder zwaar te worden en zonder uit te zwaaien. Doet ze het toch (en ze zal gaan hangen en ze zal uitzwaaien) dan RUSTIG corrigeren. En weer proberen. Steeds ietsjes meer. Bouw zoiets op over een aantal maanden, het gaat je niet in een week lukken en ook niet in twee weken. Dus niet meer buiging gaan vragen als een ietsiepietsie buiging al niet goed gaat. En beloon haar (aaien, of door een andere oefening te gaan doen) als ze haar best doet. En dan weer ietsiepietsie buiging vragen, net zoveel dat ze het een beetje moeilijk vindt. En niet moeilijker maken tot ze deze mate van buiging ook goed aankan.
Wat je echt niet wil is overvragen waar de pony spierpijn van krijgt. Dan zal ze alleen nog maar moeilijker buigen.

KaatjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:16

je geeft aan dat het probleem begonnen is met het nieuwe hoofdstel
daarnaast is het duidelijk dat je paard scheef is
en je geeft ook aan dat je zadel en daardoor jezelf scheef gaan zitten..

mijn eerste ingeving: terug naar af: het begon bij dat hoofdstel, dus terug naar het oude hoofdstel! klinkt misschien stom, maar je paard kan niet praten en dus niet vertellen waar t probleem precies ligt!

dan het scheef-gebeuren: dit kun je natuurlijk trainen, maar daarvoor moet je zadel wel goed liggen en jij moet ook recht zitten. pak deze dingen aan, zodat je paard zich ook daadwerkelijk recht kán richten zonder een tegenwerkend zadel en tegenwerkende ruiter ;-) (klinkt heel makkelijk allemaal, is het zeker niet, maar je zult het denk ik toch moeten proberen!)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:20

svdijk86 schreef:
ik ga nog eens stuiteren.. Dit is al het zoveelste topic dat wijst op een paard/pony die niet rechtgericht gereden is plus een ruiter die hierbij tegenwerkt en niet handig genoeg is.

Dit is werk voor een goede instructrice en heeeeeel veel geduld en rust vanuit jou!

Hou er rekening mee dat heel veel instructeurs of trices les geven omdat ze zelf wat hoger rijden.
Zelf Z rijden wil nog niet zeggen dat je het aan een ander kan vertellen!
Veel mensen gaan daar de mist mee in...ja maar, MIJN instructeur rijd al Z...snap ie?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:23

hestejente schreef:
[pien_2010] schreef:

Ja, dwing dit, dwing dat. Goed bezig +:)+

Of je nodigt je paardje uit en moedigt haar aan om te buigen. Een klein beetje, zonder zwaar te worden en zonder uit te zwaaien. Doet ze het toch (en ze zal gaan hangen en ze zal uitzwaaien) dan RUSTIG corrigeren. En weer proberen. Steeds ietsjes meer. Bouw zoiets op over een aantal maanden, het gaat je niet in een week lukken en ook niet in twee weken. Dus niet meer buiging gaan vragen als een ietsiepietsie buiging al niet goed gaat. En beloon haar (aaien, of door een andere oefening te gaan doen) als ze haar best doet. En dan weer ietsiepietsie buiging vragen, net zoveel dat ze het een beetje moeilijk vindt. En niet moeilijker maken tot ze deze mate van buiging ook goed aankan.
Wat je echt niet wil is overvragen waar de pony spierpijn van krijgt. Dan zal ze alleen nog maar moeilijker buigen.

Met mijn opmerking over dwingen, bedoel ik om alle spraakverwarring te voorkomen dat je streng moet zijn voor jezelf als het gaat om geduld betrachten, consequent zijn op je eigen rij houding en zit en gebruik van linker been. Ik bedoel dus niet dat je boos moet worden of ruw of anderszins. Dwingen dus in de vorm van discipline op de eerste plaats voor je zelf en dus ook voor je paard.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:28

Maar je kan nog zo consequent zijn en streng voor jezelf, als je niet weet hoe je het probleem moet oplossen zal het vrees ik niet lukken, al blijf je 2 jaar geduldig!
Paard gaat dan echt niet uit zich zelf zeggen...joh...ze is zo vriendelijk, nu ga ik maar eens mee werken.
En ik snap natuurlijk wel wat je bedoeld, maar TS heeft hulp aan de kant nodig die gaat uitleggen waar de fout zit en hoe ze het kan oplossen.
Geef huiswerk mee als je les hebt gegeven wat je moet/mag doen tot de volgende les.