Merrie drukt rug weg tijdens rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merrie drukt rug weg tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 15:57

Hallo daar!

Ik heb een probleem waar ik zelf niet uitkom en waar ik het idee van heb dat ik van het kastje naar de muur wordt gestuurd.
Alle tips en adviezen neem ik ter harte, misschien dat men hier uitkomst biedt.

Het probleem:
Mijn (bijna) 7jarige merrie drukt haar rug weg tijdens het rijden, terwijl ze redelijk ontspannen is tijdens het longeren.
Vanaf het moment dat ik er op ga zitten is ze in meerdere mindere mate gespannen. Na een uur rijden is die ontspanning er nog steeds niet. Ik rijd maar 1 soms 2 keer in de week en ik durf eigenlijk niet meer te rijden, bang dat ik haar pijn doe en/of in de weg zit.

Wat vooraf ging:
Toen ik haar kreeg, zo'n half jaar geleden was al meteen duidelijk dat haar vorige baas niet heel goed met haar om is gegaan. Totaal vastgereden met een slecht passend zadel. Uiteindelijk bij een zadelmaker een zadel gekocht en deze lag goed, ze reageerde daar ook meteen anders op; ontspannender.
Toch spande ze zichzelf af en toe nog wel aan, vooral in het begin van het rijden. Mijn instructrice melde mij dat het zadel van achteren misschien iets opgevuld moest worden, als je goed kijkt zie je dat de zweetbladen (heb een Stubben dressuurzadel) iets naar voren gericht zijn en dat het zwaartepunt nu eigenlijk iets verplaatst werd. Ik zag dit zelf ook en dat kon ook verklaren waarom ze af en toe nog steeds gespannen liep (op sommige momenten, vooral tijdens de lessen liep ze toch heerlijk ontspannen)

De zadelmaker kwam langs en bekeek het zadel eens goed, nee opvullen was geen optie want anders zou het zadel bij de schouders gaan knellen of niet goed liggen. Nu heeft de schouder alle vrijheid en de ruggegraat is ook vrij van druk.
Ik kreeg het advies van hem; laat een chiropractor langs komen.

Dit heb ik gedaan en paardlief scheen erg vast te zitten, iets waar ik rijtechnisch niet uit was gekomen.
Hierna liep ze wel wat beter en scheen het probleem redelijk opgelost te zijn. Veel rijden, veel gymnastiseren was de oplossing en dit ging goed, het paard is sowieso erg braaf en werkwillend.

Extra informatie
Tijdens de hevige winter heb ik bijna niet gereden en heeft ze een lange tijd stil gestaan. Doordat ik stalling aan huis heb, heb ik haar in de winter naar huis gehaald maar helaas; ze kwam alleen te staan. De pony die hier ook stond is overleden.
Omdat ik wist dat het voor tijdelijk was, heb ik haar alleen laten staan.
En ja, ik merk verandering in haar gedrag. Ze was om in menselijke termen te blijven, chagrijnig.
Nu heb ik haar wel verplaatst naar een andere, grotere weide waar ze haar energie wel beter kwijt kan en ze is wel weer braver geworden.

Het probleem iets uitgebreider:
Het voorjaar komt er weer aan dus 1 a 2 keer per week rijd ik, ik rijd dan buiten en mijn merrie is erg braaf. Maar ze drukt haar rug eruit tijdens het rijden en reageert zenuwachtig op haar omgeving, ze wil eigenlijk alleen maar hard als we eenmaal op het zandpad zijn aangekomen (het eerste stukje rijd ik langs de weg) en wil bij elk paard dat we tegenkomen blijven staan. Logisch want ze is nu alleen. En ik realiseer mij dat dit niet ideaal is! Maar komt dit probleem voort uit het zadel?

De oplossing:

* Vanaf volgend weekend zet ik haar op een pensionstal, waar ze gelukkig weer onder de andere paarden is en waarvan ik zeker weet dat ze daar van op zal knappen. En uiteraard worden de lessen weer opgepakt!

* De zadelmaker zegt dat het zadel goed ligt en als het gaat om de schoudervrijheid e.d dan heeft hij gelijk. Deze zadelmaker staat goed aangeschreven in de buurt. (dat zegt natuurlijk niets maar ik geef er maar mee aan dat het geen 'Divoza'-zadelmaker is)
Mijn gevoel zegt; er klopt iets niet. Ik heb laatst weer op mijn bijrijd-Haflinger gereden, natuurlijk een heel ander paard met een heel andere rug en ander type zadel maar ik zat als een huis en dat zit ik op mijn eigen zadel niet, plus ik vind dat mijn benen ook iets naar voren liggen in het zadel maar het kan ook het model van het zadel zijn, het is wel een 2e handse namelijk. (ik ga straks proberen even een foto van het zadel op mijn paard te maken)
Een andere zadelmaker zit hier niet echt in de buurt en het kost echt klauwen vol geld om er 1 te laten komen, zeker als deze van ver moet komen, maar goed als het moet dan moet het...

* Moet ik een zadelbontje onder het zadel leggen? Er zijn veel voor en tegenstanders van dit bontje, maar de zadelmaker zei ook dat het wel kan. Maar hélpt het ook echt? Ik wilde een bontje aanschaffen met zadeluitsparing.

* Een tandarts laten komen? Hoewel mijn paard niet met een heel erg opgeheven hoofd loopt en ze schudt ook niet hevig met haar hoofd, laat staan dat ze haar tong uit haar mond heeft tijdens het rijden.

* Een ostheopaat laten komen? Of juist een chiropractor? Wat is beter?

* De pensionstal-eigenaresse wist mij te vertellen dat mijn merrie wat stijfjes is en het klopt, haar gewrichten kraken ook wel eens tijdens het rijden, vooral in haar achterbenen (het lijkt alsof het uit de koten komt) en dat ik supplementen en granen moest voeren.
Maar welke supplementen kan ik het beste aanschaffen? (ik kan ook naar de paardendrogist gaan om dit te vragen, dit is niet het ergste probleem)

Veulen84

Re: Merrie drukt rug weg tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 16:14

Heb je een filmpje? Het is vrij moeilijk om te bepalen zo op de tekst waarom ze het doet.
Het zou goed kunnen dat het zadel voor haar niet ideaal ligt, maar ze kan ook last van d'r gewrichten hebben. Of misschien ben jij de gene die het 'veroorzaakt' bv omdat je zadel voor je paard wel past, maar voor jou niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 16:22

Veulen84 schreef:
Heb je een filmpje? Het is vrij moeilijk om te bepalen zo op de tekst waarom ze het doet.
Het zou goed kunnen dat het zadel voor haar niet ideaal ligt, maar ze kan ook last van d'r gewrichten hebben. Of misschien ben jij de gene die het 'veroorzaakt' bv omdat je zadel voor je paard wel past, maar voor jou niet.

Nee filmpje heb ik niet, ik kan enkel een paar foto's maken. Heb een paar rijfoto's maar ook die stammen uit de tijd dat ze veel ontspannender liep.

Het kan inderdaad ook aan mij liggen, dat ben ik vergeten te vermelden; ik heb natuurlijk een tijd niet gereden en nu erg weinig. En doordat ze een tijd haar energie niet kwijt kon gooide ze me er 2 keer af en doordat ze ook nog 2 keer ontsnapt is durfde ik ineens niet meer te rijden, bang voor ongelukken.. Deze angst heb ik inmiddels wel overwonnen maar ikzelf ben misschien ook niet altijd even ontspannen. Dat klopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 20:01

Iemand nog tips :)

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:16

tip: ervaren instructie laten komen om te beoordelen waar het vandaan komt. Achter de computer is het onmogelijk om te beoordelen waar dit vandaan komt. Zonde om van alles te gaan doen terwijl je niet weet wat de oorzaak is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 22:27

Ja dat snap ik, maar ik héb een ervaren instructrice er bij en die zegt dat het zadel misschien niet goed ligt. Mijn houding is op zich netjes maar het kan ook door de spanning komen.
Ik vraag niet om een kant en klare verklaring voor de problemen. Misschien alleen tips zodat ik door de bomen het bos wel weer zie.. Wat ik bv absoluut niet moet doen of juist wel.
Of ik er een ostheopaat bij moet halen of een chiropractor.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:10

Wat zegt je dierenarts? Of vraag een gedragsdeskundige, die weten hier ook veel van.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:28

Wat doet ze onder een andere, ervaren ruiter? Is je instructrice er al op gaan zitten? Zo niet, dan denk ik: waarom niet? Want dat weet je of de oorzaak het rijden is, of niet. (dan heb je dat tenminste uitgesloten).
Ik zou echt geen dik geld besteden aan een zadelbontje. Ik zou hooguit een gelpad onder het zadel proberen, maar een goedkopere oplossing is dan gewoon met 2 ipv 1 dekje te rijden. Dat dempt ook meer en vrijwel hetzelfde effect (vind ik). Had je foto's?

Tja paard alleen zetten is voor de meeste niet fijn (hoewel sommige er goed tegenkunnen). Je kunt soms wel iets regelen bij een manege ofzo, die hebben nog weleens een paardje die op rust moet, is soms wel iets te ritselen en zou ik de komende keer zeker proberen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:32

Je vraagt nu aan de mensen hier geef eens wat tips, dat is hier in dit geval gewoon echt onmogelijk.
Wij hebben echt geen glazen toverbol, wij kennen je paardje en jou niet, we zien het niet lopen, en we zien jou niet rijden, .......
Alleen een goede (liefst gediplomeerde instructeur/trainer) laten langskomen en zo samen het probleem trachten te bekijken en tot een oplossing te kunnen komen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 00:08

@Stefje: Mijn instructrice gaat er af en toe wel eens op, ze merkte op dat mijn paard erg vasthoud en wel wat stijf is. Naar grote waarschijnlijkheid is ze voor mij niet alleen met een slecht zadel gereden ook vastgezet met strakke bijzetteugels. Paard had ook een dikke ondernek. En verder vond ze ook wel dat na de chiropractor geweest is dat ze wat losser was. Ik vind het prettig als mijn instructrice er af en toe op gaat. Zoals er ook te lezen valt; vanaf volgende week gaat ze naar een pensionstal mét andere paarden. Aangezien de pony is overleden die als weidemaatje diende (overleden aan ouderdom) vond ik het niet direct nodig om een pony er bij aan te schaffen. Dit was iets tijdelijks, het alleen staan en nee, niet ideaal!

@ aeolusnr1: instructrice is gediplomeerd maar geen zadelmaker, ze verwees me wel naar haar zadelmaker maar die is wel erg duur als het zadel niet bij hem gekocht is.
Nogmaals ik vraag niet om een gouden tip, want dat snap ik ook wel dat men hier mijn probleem niet op kan lossen. Ik vraag om wegwijs te worden, ik wil het beste voor mijn paard en misschien zijn hier mensen die zoiets hebben meegemaakt en wat voor hen hielp. Zoals net werd getipt; geef geen geld uit aan een duur zadelbontje. Nou dat is al 1 ding die ik kan afvinken.
En ik ben benieuwd wat mensen mij adviseren; opnieuw chiropractor of toch een osteopaat?
En zou gebitsproblemen ook er voor kunnen zorgen dat ze zo gespannen loopt?

Foto's zal ik morgen even uploaden. Misschien kan iemand er iets mee en nee ik verwacht geen wonderen. Zulke onredelijke vragen stel ik toch niet?
Bedoel er zijn ook mensen die medische problemen posten waar eigenlijk vrijwel alleen een dierenarts over kan oordelen en zulke vragen stel ik niet. Als paard kreupel is ga er hier geen vragen over stellen dan bel ik de hoefsmid of de dierenarts.

Overigens wat mijn dierenarts zegt; mijn DA is een goede paardenarts. Prima man maar geen verstand van chiropractie e.d. Volgens hem is paard kerngezond en moet ik veel rijden! En als er iets niet goed is met het zadel dien ik een zadelmaker te raadplegen. En die heb ik er nu al 2 keer bij gehad met hetzelfde antwoord...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:38

Wegdrukken van de rug, stijfheid in benen/achterhand klinkt mij toch echt als (rug)problemen in de oren, wat niet vreemd zou zijn gezien haar verleden. Het vastzitten, wat bij haar werd geconstateerd, kan oa daardoor worden veroorzaakt. Behandeling is dan slechts een tijdelijke oplossing.

Maar ook een beenprobleem kan dit soort problemen in de hand werken, bv spat. Paard gaat dan compenseren in zijn lijf en krijgt meer problemen in het lijf.

Het beeld van een verergering na rust, past hier ook in.
Ik heb helaas twee keer te maken gehad met dergelijke problemen.
Een merrie die later ernstig kissing spines bleek te hebben (onder andere) en een merrie met een vergroeiing in de sprong en gevolgen door compensatie.
Beide paarden lieten alleen wat spanning zien, totdat ze een tijd op rust kwamen. Daarna kwamen de problemen eigenlijk pas goed aan de oppervlakte.

Mensen met artrose hebben de minste last als ze op de goede wijze in beweging blijven. Overbelasting of juist niets doen, geeft een fikse verergering.

Dus... ik denk bij je verhaal niet aan een zadelprobleem maar aan een rug of been probleem.
En dat kan alleen worden opgespoord door terdege onderzoek en foto's

ennuh ja... ik had ook een da die als zeer goed bekend stond en training adviseerde. Maar ook een da ziet niet alles aan de buitenkant.
Ga op je gevoel af. Als je voelt dat er iets niet goed zit, is dat meestal ook zo.

Wat houterige gangen wijzen overigens niet zelden ook op rugproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 18:16

liljebo schreef:
Wegdrukken van de rug, stijfheid in benen/achterhand klinkt mij toch echt als (rug)problemen in de oren, wat niet vreemd zou zijn gezien haar verleden. Het vastzitten, wat bij haar werd geconstateerd, kan oa daardoor worden veroorzaakt. Behandeling is dan slechts een tijdelijke oplossing.

Maar ook een beenprobleem kan dit soort problemen in de hand werken, bv spat. Paard gaat dan compenseren in zijn lijf en krijgt meer problemen in het lijf.

Het beeld van een verergering na rust, past hier ook in.
Ik heb helaas twee keer te maken gehad met dergelijke problemen.
Een merrie die later ernstig kissing spines bleek te hebben (onder andere) en een merrie met een vergroeiing in de sprong en gevolgen door compensatie.
Beide paarden lieten alleen wat spanning zien, totdat ze een tijd op rust kwamen. Daarna kwamen de problemen eigenlijk pas goed aan de oppervlakte.

Mensen met artrose hebben de minste last als ze op de goede wijze in beweging blijven. Overbelasting of juist niets doen, geeft een fikse verergering.

Dus... ik denk bij je verhaal niet aan een zadelprobleem maar aan een rug of been probleem.
En dat kan alleen worden opgespoord door terdege onderzoek en foto's

ennuh ja... ik had ook een da die als zeer goed bekend stond en training adviseerde. Maar ook een da ziet niet alles aan de buitenkant.
Ga op je gevoel af. Als je voelt dat er iets niet goed zit, is dat meestal ook zo.

Wat houterige gangen wijzen overigens niet zelden ook op rugproblemen.

Bedankt voor je reactie!
Als ik je lijstje bij langs loop denk ik ook dat ze best eens een rugprobleem heeft, in ernstige vorm omdat er jaren met haar 'slecht' gereden is.
Ik ga even je opsomming bij langs; spat. Is mogelijk maar mijn paard loopt niet kreupel en ook nooit gedaan -sinds ik haar heb-
Atrose of atritis.. kan maar dan misschien aanleg of in beginstadium denk ik. Mijn nieuwe pensionstalhoudster meende wel dat ze er aanleg voor heeft en dat dit wellicht verholpen kan worden door supplementen bij te voeren.
Dat het probleem uit haar rug komt, is mijn duidelijk alleen komt het door het zadel of toch vanuit de rug zelf? Of beide? dat dient uitgezocht te worden. Wat adviseer je? de dierenarts? een kliniek? chiropractor?
Toch draagt mijn paard haar staart niet heel scheef tijdens het rijden, iets dat als ze ernstige pijn zou hebben wel te zien zou zijn. Daarmee niet zeggende dat ze geen pijn heeft, want ik durf nu al niet te rijden omdat ik bang ben haar in de weg te zitten.
En ze loopt niet kreupel, enkel soms wat stijf in haar achterbenen maar de DA vond dat zelfs wel meevallen. Ikzelf constateerde dit.

Het kan heel erg tegenzitten maar ook heel erg mee, ze zit vast in haar rug.. dat kan door behandeling verholpen worden. Het zadel kan aangepast worden e.d

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:57

Maakt ze met dubbele longe wel haar rug "bol" en zet ze dan wel goed onder?
Het KAN een rijtechnisch probleem zijn.. en ook aan het zadel liggen inderdaad..
Het kan ook met haar algehele bespiering te maken hebben..

Mijn paard bijvoorbeeld heeft een wat diepe rug. vwnw rijden is belangrijker dan
mooi aan de teugel wandelen. De achterhand gaan we later wel aan werken. Eerst
moet die rug los. Mijn paard heeft wat meer kniegang voor dan achter.. maar is
zeker niet houterig..

Het is een lastig verhaal meis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 19:11

svdijk86 schreef:
Maakt ze met dubbele longe wel haar rug "bol" en zet ze dan wel goed onder?
Het KAN een rijtechnisch probleem zijn.. en ook aan het zadel liggen inderdaad..
Het kan ook met haar algehele bespiering te maken hebben..

Mijn paard bijvoorbeeld heeft een wat diepe rug. vwnw rijden is belangrijker dan
mooi aan de teugel wandelen. De achterhand gaan we later wel aan werken. Eerst
moet die rug los. Mijn paard heeft wat meer kniegang voor dan achter.. maar is
zeker niet houterig..

Het is een lastig verhaal meis

Ook jij bedankt voor je bericht. Ik heb haar zelf nog nooit aan de dubbele longe gehad, maar ik ga dat volgende week zeker even proberen. Ik wilde dit gaan doen onder toezicht van mijn instructrice of iemand anders die daar wat beter kijk op heeft dan ik.
Bedankt voor de tip, ik ga eens kijken hoe ze daar op reageert.
Bij het 'gewone' longeren was ze de laatste keren wat frisjes en daarmee ook wat meer gespannen. De ene keer maakte ze wilde bokkensprongen uit joligheid. Maar ik zag wel dat ze uiteindelijk wel wat ontspannender liep, hoofd wat lager.
Toen ik er op ging zitten was ze behoorlijk druk. En dat was ze wel vaker en ook dat kan meerdere oorzaken hebben. Maar een uur nadien (buitenrit) nog steeds gespannen vond ik merkwaardig..
Terwijl de keer dat ik samen met iemand (en pony) een buitenrit maakte was ze lang zo gespannen niet, enkel bij het inrijden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:19

laag lopen is een vorm van ontspanning en het verlengen van de rugspieren maar wat ik bedoel dat het paard van achter meer onder gaat treden en hierdoor de buikspieren meer aanspant waardoor de rug boller komt te staan. Dit zou ik inderdaad met iemand doen die er oog op heeft. Vanuit daaruit de kans geven om te ontspannen afentoe en kijken hoe ze dan reageert wbt de achterhandn rug.. Als het goed is moet alles op de billen bij het kruis gaan trillen en de rug moet recht richting bol blijven en het paard moet lekker relaxed dalen in de hals en mooi blijven ondertreden.

Het zal echt niet in 1x lukken een half uur lang, al doet ze het twee passen.. Wel belonen op je stem! :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:29

Kijken hoe ze onbelast loopt, is altijd goed.
Mbt de rug... Mijn merrie had zeer ernstig kissing spines. IN feite was haar hele rug naar de knoppen. Ze liep niet kreupel en ze droeg haar staart niet scheef. Maar ze had geen 'schwung' in haar rug en was stijf vanuit de achterhand. Ze zat ook niet zo gemakkelijk.

In dit geval voelde de da het al door de huid heen, maar voor duidelijkheid heb je gewoon foto's nodig.
Persoonlijk zou ik dan ook een goed onderzoek incl foto's aanraden. Dan heb je meteen duidelijkheid
Een fysio, chiropraktor etc kan wel aangeven waar het paard vast zit (net als de da) maar kan de oorzaak niet met zekerheid zeggen omdat hij/zij nu eenmaal niet in het paard kan kijken.

Ik denk dat ik zelf, in jouw situatie, eerst graag zekerheid over die rug zou willen hebben. Maar dat heeft er wellicht ook mee te maken dat ik slechte ervaringen heb op dit gebied.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 21:46

liljebo schreef:
Kijken hoe ze onbelast loopt, is altijd goed.
Mbt de rug... Mijn merrie had zeer ernstig kissing spines. IN feite was haar hele rug naar de knoppen. Ze liep niet kreupel en ze droeg haar staart niet scheef. Maar ze had geen 'schwung' in haar rug en was stijf vanuit de achterhand. Ze zat ook niet zo gemakkelijk.

In dit geval voelde de da het al door de huid heen, maar voor duidelijkheid heb je gewoon foto's nodig.
Persoonlijk zou ik dan ook een goed onderzoek incl foto's aanraden. Dan heb je meteen duidelijkheid
Een fysio, chiropraktor etc kan wel aangeven waar het paard vast zit (net als de da) maar kan de oorzaak niet met zekerheid zeggen omdat hij/zij nu eenmaal niet in het paard kan kijken.

Ik denk dat ik zelf, in jouw situatie, eerst graag zekerheid over die rug zou willen hebben. Maar dat heeft er wellicht ook mee te maken dat ik slechte ervaringen heb op dit gebied.

Bah, je maakt me wel een beetje bang ;(
Maar wel goed om te weten! Probleem is dat ik -natuurlijk net op dit moment- een financiele tegenslag heb gehad. Echt heel erg balen want ja ik wil het wel uitsluiten natuurlijk.
En jouw merrie had de kissing spines in haar rug? Of lendenen? En wat heb je daarna met haar gedaan? En verwees je DA je naar een kliniek om foto's te laten maken?
Mijn paard loopt niet altijd stijf en wil best wel buigen en strekken, dat lukte tijdens de lessen dan ook echt wel, zonder dat ze in verzet kwam. Ik neem aan dat mijn instructrice er genoeg kijk op heeft om te zien of ze dan pijn uitte of niet.
Overigens vind mijn paard het wel moeilijk om de achterhand er onder te zetten maar het is haar wel gelukt. Ze was het gewoon niet echt gewend om hard aan het werk te moeten.. toen. (2/3 maanden geleden)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 07:34

Het is niet mijn bedoeling om je bang te maken hoor. Mijn merrie was een extreem geval. Ze bleek al 6 jaar rugproblemen te hebben toen ik haar kocht (en dat werd er uiteraard niet bijverteld)
Triest geval van paard wat van eigenaar naar eigenaar gaat (elk jaar) vanwege onmogelijk gedrag, zonder dat iemand de moeite nam om te kijken wat er met haar aan de hand was.
Ze had naast flink KS in de rug (schoft en daarachter) ook artrose. Ze heeft nog een jaar als grasmaaier rondgelopen en toen werden haar problemen te ernstig en heb ik afscheid moeten nemen.
Maar zoals gezegd was zij extreem.

Ik heb zelf toen voor een nader onderzoek gekozen omdat ik het niet vertrouwde. Die beslissing ligt natuurlijk altijd bij jezelf.
Maar ik kan me voorstellen dat je momenteel tegen het financiele plaatje aanhikt en ik denk dat je je ook moet realiseren dat foto's wel zekerheid geven over een evt aandoening, maar niet over de bruikbaarheid van je paard.
Sommige paarden zijn op foto helemaal kapot, terwijl ze nog aardig lopen, terwijl anderen nauwelijks afwijkingen op foto's laten zien en toch veel last hebben.

Mijn eigen ervaring hierin is dat beweging altijd het beste is, mits het op de juiste wijze gebeurt. Training kan alles verder kapot maken of juist ervoor zorgen dat je paard langer mee gaat.

Training aan de dubbele longe en lange teugel zijn volgens menig ervaren mens met dit soort problemen heel erg goed. Over longeren met hulpteugels verschillen de meningen. Ik ben er geen fan van omdat het toch min of meer in een houding dwingt. Met dubbele teugel loop je dat risico niet.

Ik denk dat je met trainen vooral moet waken voor het omlaag dwingen(wat vaak onbewust gebeurd) en scheefheid.
Wellicht, als je nu twijfelt, een tijd je paard onbelast trainen totdat het goed soepel is en dan pas overgaan op rijden en vooral de tijd nemen.
Zoek info op over gymnastisering e.d. Klassieke dressuurprincipes zijn bij uitstek geschikt om een paard soepel en sterk te maken.

Wellicht is het zinvol om je dan daarop te werpen. Ik denk dat een dergelijke training (zeker een fikse basis onbelast van te voren) altijd goed is, ongeacht of je paard alleen problemen heeft vanuit de spieren of vanuit bv KS.

Zadel moet uiteraard wel passen, maar als het een goede zadelmaker is, zou hij het moeten weten.
Kijken hoe het beweegt zonder zadel kan ook helpen.
Of het bit/tanden een probleem is, kun je uitproberen door een keer bitloos te rijden.(laten kijken door da is wel iets wat evengoed regelmatig moet gebeuren, maar iig totdat het financieel lukt zou je het zo kunnen doen)