huppeltjes! gek wordt ik ervan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

huppeltjes! gek wordt ik ervan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 11:40

sinds een week of 2 heb ik een probleem met rijden, niet dramatisch, maar wel vreselijk irritant!!
laat ik om te beginnen zeggen dat ik weet dat ik er zelf verantwoordelijk voor ben,(daar ga ik van uit) maar ik weet niet hoe!
wat is het euvel ;
bij het beginnen met rijden is er niks aan de hand, paard stapt lekker, draaft lekker aan, en ik begin met figuren en overgangen te rijden, tot zover niks aan de hand.
tot ik ongeveer een half uurtje aan het rijden ben, en zo gauw ik dan een volte rij, of in een hoek kom , springt paardlief aan in galop.
wat dus niet de bedoeling is, dus ik rij hem terug naar draf , en wil dan verder rijden.
en dan begint het.......bij het minste geringste springt hij aan in galop en begint te huppelen!!!
ik probeer hem dan terug naar draf te rijden , en probeer hem vervolgens in draf voorwaarts naar de hand toe te rijden,,,,,en voila daar is dan WEER die huppel!! handen naar voren, ruimte geven om voorwaarts te gaan....maar noppes.
nou heb ik gedacht ; goh hij denkt met me mee en denkt dat het nu tijd is om te gaan galopperen , dus ik ben de indeling van mn uur gaan veranderen, en heb ook een aantal keer de galop eruit gelaten.
toch heb ik nu nog die "huppel". (aanspringen in galop en dan huppelen maar,dus ook niet doorgalopperen)
morgen komt mn instructrice weer , dus daar ga ik uiteraard ook haar mening aan vragen, maar miss zijn er hier ook mensen die begrijpen wat ik bedoel en tips kunnen geven?
wanneer hij dit doet is hij overigens ook niet nagevelijk te rijden,,,,sterrenkijken kan ik het ook niet noemen, maar neerwaarts is het absoluut niet.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:46

ik volg dit topic even, heb er met mijn paard ook last van.
mijn paard is nog jong en ik heb het idee dat het komt dat hij nog geen balans heeft
of zichzelf "opblaast" met spanning en dat zich zo uit.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:55

Mijn paard doet dit soms ook, zowel tijdens de les als met gewoon rijden. Ik heb als tip van mijn instructrice meegekregen dat ik moet doorgaloperen en na een halve of een hele ronde terug moet nemen naar de draf. Mijn paard doet het trouwens als ik hem wat meer doorvraag en het huppelen is zijn manier om uit het werk te komen, helaas voor hem gebruik ik het nu als straf en hem nog meer te laten werken :o .

Niosan

Re: huppeltjes! gek wordt ik ervan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:26

Mijn vroegere verzorgpaard deed dat ook heel erg. Op het moment dat het moeilijk werd, dan ging ze over in galop. Het advies wat ik destijds kreeg van mijn instructrice, was hetzelfde als dat wat Natje_Spirit kreeg. Eerst doorgaloperen en dan na een halve volte terugnemen naar de draf. Het heeft destijds goed geholpen en het werd minder. Of het helemaal overgegaan zou zijn weet ik niet, want door omstandigheden heb ik moeten stoppen met rijden met haar.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:31

Het beste is inderdaad door galloperen, flinke arbeids galop dus niet het huppelgalopje wat je paard aanbied.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:46

Dit komt vaak voor bij wat jongere paarden die de kracht nog missen om door te buigen op het achterbeen, gaan galopperen is voor hen dan het makkelijkst.
Blijven trainen en voorwaarts houden in de draf, veel oefeningen rijden (overgangen/schijnovergangen) om het achterbeen sterk te maken, de meeste ruiters komen dit probleem wel een keer tegen....

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:06

Inderdaad zet hem aan het werk. Vrijwillig aangeboden galop kun je beter nooit terug nemen. Rij het er gewoon in. Inderdaad stevig door galopperen. Terug nemen en desnoods meteen weer aanspringen als je voelt dat ze na een pas of wat weer voelt neigen.

Het kan zijn dat galop makkelijker voor hem is. Maar zo klinkt het niet. Meer kans dat als hij aanspringt dat jij stopt met de dingen te vragen die hij moet doen en waar hij geen zin in heeft. Vraag hem dus ook die dingen te doen in galop. Blijven rijden is eigenlijk het antwoord.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:08

Zodra je paard begint te huppelen inderdaad direct voorwaarts laten galopperen. Dit een half rondje aanhouden en dan weer verder gaan met waar je mee bezig was. Elke keer wanneer je paard gaat 'huppelen' herhaal je dit.
Ik heb dit probleem ook gehad. Dit was het advies wat mijn instructrices mij gaven. Het heeft erg goed geholpen!

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:12

Doet hij het op beide handen ? IS hij nog wel voor je been ? Check eerst wat vooraf gaat. Voel je dat hij vertraagt, dan aanhuppelt, dan lijkt mij dat paard niet voor het been is. Niet doorgallopperen, daarmee beloon je het slechte gedrag. Aan het been in draf. Tempowisselingen etc. Succes

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:14

Die van mij heeft ook ooit zo gehuppeld. Kwam destijds doordat hij meer bespiering had gekregen en zijn zadel niet meer paste en hij daar dus last van had. Dus zadel laten checken is ook een goed idee :j

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 16:44

hij doet het op beide kanten, en hij is wel voor het been, ik hoef mn been maar lichtjes aan te leggen en hij reageerd al.
hij is in verhouding nog redelijk jong, bijna 5 en wordt sinds bijna een jaar actiever bereden (behalve dan de winterperiode)
hij heeft geen problemen met aangalopperen , springt netjes aan als ik het vraag, en ook op de juiste hand.
ik heb dit probleem ook alleen in de bak, en dus niet in het bos.
het lijkt wel alsof ik hem onbewust telkens het signaal geef om aan te springen in galop, terwijl ik dat in mijn beleving juist probeer te voorkomen!
op het moment dat het gebeurt lijkt het me onlogisch om door te galopperen , dan bevestig ik toch juist zijn gedrag terwijl hij precies doet wat ik niet wil?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 16:49

nee want als jij hem weer terug naar draf laat gaan stop je met deoefening die ij moeilijk vind
ik rij ook zo'n paard en mijn instructeur zegt dan doorgaan wat je aan het doen was ze geen vanzelf weer draven

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 17:35

ponylies schreef:
nee want als jij hem weer terug naar draf laat gaan stop je met deoefening die ij moeilijk vind
ik rij ook zo'n paard en mijn instructeur zegt dan doorgaan wat je aan het doen was ze geen vanzelf weer draven

hier ben ik het niet mee eens, als ik terug ga naar draf wil ik juist VERDER gaan met hetgene ik bezig was.
wanneer je zegt ; hij gaat vanzelf wel weer draven , dan laat je dus je paard het tempo bepalen!

het is ook niet zo dat hij het bij een specifieke oefening doet, hij doet het gewoon in het algemeen.
zowel in de hoeken als op de lange zijdes als op een volte , het maakt helemaal niks uit.

voor de duidelijkheid ; het is dus de bedoeling dat hij NIET in galop aanspringt!!!!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:47

ow op die manier hij doet het dus bij van alles en nog wat?
dan weet ik het ook niet de mijne die ik rij doet het gewoon als ze het moelijk vind indd

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:13

Ik zou je reactie wat afwisselen. Een aantal keren doorgalopperen en daarna juist weer terugnemen in draf. Let er wel goed op dat je steun van voren blijft geven, niet losgooien (het zogenaamde ruimte geven). Dan valt ie naar voren en galoppeert vervolgens weer aan. Dus met gevoel in je hand en met je been er naar toe rijden (ook als je door galoppeert). Neem je wel voldoende rust tussendoor? Is het geen vermoeidheid?

en zeker niet elke keer dezelfde volgorde van gangen rijden. Begin gerust eens een keer met galop (na het instappen), in plaats van stap, draf en dan galop en dat een aantal keren... dan gaat het paard het verwachten... veel afwisselen en veel figuren rijden (veel mensen rijden bijna alleen maar op de hoefslag). En zeker niet boos worden, blijf nadenken over wat je zelf doet en hoe je dit kunt oplossen. Succes!

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:19

oei ken het probleem mijn paard doet dit ook tot vervelends aan toe soms dit doet ze voornamelijk als de oefening te moeilijk word of al ze iets niet snapt...ook is die van mij een dikke boef en probeert ze op deze manier onder het werk uit te komen.

ik zet haar altijd terug en zet der gewoon weer in draf nou moet ik zeggen soms die ik dit niet op een nette manier wanneer ik in de gaten heb dat ze mij de gek aan steekt en dit echt boefig doet..

kan alleen meegeven zoasl boven staande na los rijden eens aangaloperen en dan de draf pakken vaak werkt dit voor mij wel...goed afwisselen zodat het niet te standart word.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:01

Zoals er al meerderen hebben aangegeven, nooit je paard tegenhouden, als hij zelf uit eigen beweging ineens aangallopeerd gewoon laten gaan maar nog wat extra aandrijven ook met je stem, zorg dat hij echt vlot doorgaat.
Ik zou dit dan wel langer even aanhouden, dus 3 - 4 - 5 maal de piste rond of nog langer en eigenlijk wachten tot hij zelf aangeeft om weer te vertragen, op dat moment zeg jij dan zegggg je wou toch lopen, dus nu zal je lopen, dus nog even gas bij geven.
Uiteraard na die laatste versnelling nog maar heel even doorgaan, en dan het paard op een heel zachte manier met je zit en supperzachte teugelhulp terug vragen, doet hij het flink belonen maar wel blijven doordraven, en je oefening weer opnieuw oppakken.
Doet het paardje het 2 à 3 x goed na elkaar, dan je training voor die dag stoppen.
Een andere techniek die soms ook heel goed werkt is waneer je paardje zelf beslist om ineens te versnellen is : doe dan bijna onmiddelijk een soort van mini Roll-back (soort van wending om de achterhand, naar buiten toe, dus naar de bakrand toe. en dan in tegengestelde richting gewoon weer verder rijden, hou het paardje niet echt tegen, laat hem zelf kiezen, schiet hij weer ineens vooruit weg, weer opnieuw die Roll)back, en dit zovele malen na elkaar tot het paardje zelf ervoor kiest om rustig verder te lopen, dan uiteraard net zoals in vorige, gewoon weer opnieuw je oefening weer oppakken.
Maar vraag nooit een te moeilijke oefening, indien het moeilijk lijkt, splits je oefening dan op in deeltjes en oefen deeltje per deeltje, maak het makklijk voor je paardje.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 13:08

vanmorgen weer les gehad , en aangezien het ook moeilijk was om hem nageeflijk te rijden (hey daar is die huppel weer!! ) en het mij wegens blessure niet lukte om erdoorheen te rijden , is mn instructrice even gaan rijden.
bij haar deed hij het ook , en kwam ie ook even een beetje in protest , maar nu is dus heel duidelijk gebleken dat hij het doet als hij het erg moeilijk vind.
zij heeft hem erdoorheen gereden , en daarna ben ik zelf weer gaan rijden , en toen liep hij super!!!
mooi nageeflijk en geen gehuppel!
nu weet ik dus heel goed waar ik aan moet werken, en op welke punten ik heel alert moet zijn.
dank voor alle tips!!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:01

nou dat dacht ik ja :P
veel paarden doen dat als ze iets moeilijk vinden he ;)
leer je alleen maar van fijn dat je instructice erop ging