mijn paard loopt sloom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MichellexH

mijn paard loopt sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 20:34

Hoi,
ik zit met een probleem. Nouja niet echt een probleem natuurlijk maar, iedere keer als ik op mijn paard rijd, en hij rijd netjes aan de teugel,
gaat ie heel sloom lopen. En als ik dan mn kuiten aandruk of mijn hak, gaat ie wel sneller, maar hij blijft niet voorwaarts lopen.
Met het zweepje helpt niet, want hij word daar alleen maar nerveus van en erg schrikachtig. En dat is ook niet de bedoeling.
Zouden jullie mij kunnen helpen daarmee?

Srika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:37

Mijn instructrice heeft mij uitgelegd, dat als ik een beenhulp geef, mijn benen gelijk weer lang moet maken.
Zodra je je benen optrekt tijdens het drijven, dan rem je je paard af!

Lang houden je benen dus.

Succes!

gwnanouk

Re: mijn paard loopt sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:37

Heb je al les? dat helpt vaak ook, een instructeur kan je daar vaak goed bij helpen!

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:39

Dit heb ik ook gehad.
Bij mij was het omdat ze dan meer ging dragen met de achterhand, ipv stuwen, waardoor ze langzamer ging lopen ipv. rondscheuren.

Veel overgangen en tempowisselingen rijden, dan gaat het vanzelf beter! :)

Charlotte44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:40

Mijn pony doet dat ook, loopt die van jou al lang aan de teugel? Het kan ook zo zijn dat hij het nog niet snapt het is natuurlijk druk op de teugels en dat is ook zo als ze langzamer moeten.

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:25

Hoi!
Dat heb ik vroeger ALTIJD gehad. We hadden vanalles gedaan. Zoals speciaal spul van dierenarts voor meer energie, maar hij bleef sloom lopen. Behalve op buitenrit, dan ging hij helemaal los!
Uiteindelijk heb ik geen oplossing meer gevonden. Nu is hij al anderhalf jaar verkocht omdat ik te groot was. Hij heeft nu goed baasje bij een kindje van 9! Heel leuk dus.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:26

Geen kans geven om weer slomer te lopen.
Schakel met je paard alsof het een auto is :P !

Houdt zegmaar 3 tempo's aan (verzameld, arbeid en midden) in alle gangen (stap,draf,gallop).
Behalve dat je gaat schakelen in het tempo ga je ook overgangen rijden draf-stap, stap-draf, draf-gallop etc.
Zo worden de sloomste paarden alert, soms zelfs heet en zo train je ook nog eens goed de achterhand ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:27

Is logisch, als je paard zich rondmaakt dan wordt de spiergroep van hak tot oren langer en dat moet nog een beetje trainen :)

MichellexH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 10:31

Dankje wel, ik zal hier zeker wat aan hebben.
@ Charlotte44 hij heeft L1 gelopen met zijn eigenaar. Maar hij heeft toen best lang nog stil gestaan. Maar hij loopt vaak zonder hulpen al aan de teugel.
Dus daar kan het niet aan liggen?

Maar in de bossen is hij huist het tegeover gestelde, dan vliegt ie gewoon, haha.
Ik zal vandaag jullie tips gebruiken ! ;)
Laatst bijgewerkt door MichellexH op 12-03-11 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:35

Charlotte44 schreef:
Mijn pony doet dat ook, loopt die van jou al lang aan de teugel? Het kan ook zo zijn dat hij het nog niet snapt het is natuurlijk druk op de teugels en dat is ook zo als ze langzamer moeten.

Dat is GEEN aan de teugel!
En dan is het behoorlijk logisch dat je paard langzamer gaat.

Eerst voorwaarts, dan neerwaarts. En voor dat neerwaarts mag je alleen contact houden, geen gepluk oid.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:38

Het kan zijn, als hij nageeflijk gaat lopen, jouw paard zich ontspant en daarom 'sloom' wordt.
Dan moet hij nog leren, dat ook al ontspant hij zich, hij wel in 1 tempo moet doorlopen.
Volgens mij is dit een kwestie van oefenen, met les, hoe je dit het beste kan doen.

MichellexH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 10:49

Ik denk ook dat het daardoor komt.
Binnenkort krijg ik ook les met hem, dus dan hoop ik dat het veranderd. :D

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:52

ik denk dat het nageeflijk lopen zoveel concentratie nog vergt van je paard, dat hij vergeet te lopen. Ik zou gewoon hem even zich laten concentreren, en het door laten lopen even laten voor wat het is, tot hij echt goed gewend is aan het nageeflijk lopen. Zijn spieren zijn er wellicht ook nog niet zo goed aan gewend. Komt zeker goed als je blijft trainen, en rustig blijft, niet overhaasten. wees trots op hem dat hij die ontspanning opzoekt, de rest komt vanzelf wel.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:54

Charlotte44 schreef:

Druk op de teugels? Juist niet! Juist bij nageeflijk lopen hoort er GEEN druk meer op de teugel te liggen. Het paard zoekt de ontspanning op door de nek te krullen. Ik hoop dat je iets anders bedoelt, anders kun je het zelf beter niet meer doen.

MichellexH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 11:21

Brendaaaa schreef:
ik denk dat het nageeflijk lopen zoveel concentratie nog vergt van je paard, dat hij vergeet te lopen. Ik zou gewoon hem even zich laten concentreren, en het door laten lopen even laten voor wat het is, tot hij echt goed gewend is aan het nageeflijk lopen. Zijn spieren zijn er wellicht ook nog niet zo goed aan gewend. Komt zeker goed als je blijft trainen, en rustig blijft, niet overhaasten. wees trots op hem dat hij die ontspanning opzoekt, de rest komt vanzelf wel.

Hij is inderdaad heel erg bezig met het concentreren daarop.
Maar, hij heeft L1 dressuur gelopen, dan zou hij het nu toch begrijpen?
Of zou zijn eigenaar hem héél anders gereden hebben?

Kirstenn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 17:02

Hoi,
heb net hetzelfde probleem gehad als jij! Mijn lesgevers zeiden van elke dag te rijden. Ook kreeg ik van wat mensen te horen om een tijdje langs allebei de kanten een zweep te gebruiken (dus 2 zwepen gebruiken). Ook haver geven heeft geholpen.
Groetjes Kirsten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 17:40

2 zwepen? Vind ik niet zo'n goed idee.

Je paard moet gewoon de spieren weer oprekken, omdat ie lang niet zo is gereden.
Voorwaarts rijden en hij zal er dan geregeld afkomen maar deze stukken zullen langer worden :)

MichellexH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 19:08

Twee zwepen? Een leek me al niet zo'n goed idee.
Maar ik heb vandaag weer gereden, en hij reed echt super !
En dan over dat haver, dat krijgt ie altijd na dat ie gereden heeft.
Of moet ik hem juist daarvoor geven, want mij lijkt het ook niet echt te helpen om het erna te geven.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:19

MichellexH schreef:
Brendaaaa schreef:

Hij is inderdaad heel erg bezig met het concentreren daarop.
Maar, hij heeft L1 dressuur gelopen, dan zou hij het nu toch begrijpen?
Of zou zijn eigenaar hem héél anders gereden hebben?

Wellicht heeft hij daar gewoon nooit nageeflijk gereden want ook dan kun je best een end komen!

MichellexH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 09:36

@Brendaaaa
Hij heeft altijd nageeflijk gelopen. Maar, het gaat al stukken beter !
Gister liep hij heel mooi voorwaarts gewoon netjes. Alleen hij loopt altijd te diep, dat is best sunt. haha.
maar dat is fries eigen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:51

MichellexH schreef:
@Brendaaaa
Gister liep hij heel mooi voorwaarts gewoon netjes. Alleen hij loopt altijd te diep, dat is best sunt. haha.
maar dat is fries eigen.

Aan de teugel gaan, komt vanuit de achterhand. Deze moet actief zijn. Is deze niet actief zoals je aangeeft, dan is het aan de teugel gaan ook niet correct.
Het altijd diep lopen is nog een mooi voorbeeld daarvan, hierdoor zal hij op de voorhand lopen én zal de achterhand wederom niet voldoende actief zijn.
Het gaat om die rug, niet om die krul. Die krul heeft geen toegevoegde waarde wanneer het paard niet over de rug loopt.

MichellexH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 09:54

superwoman schreef:
MichellexH schreef:
@Brendaaaa
maar dat is fries eigen.

Aan de teugel gaan, komt vanuit de achterhand. Deze moet actief zijn. Is deze niet actief zoals je aangeeft, dan is het aan de teugel gaan ook niet correct.
Het altijd diep lopen is nog een mooi voorbeeld daarvan, hierdoor zal hij op de voorhand lopen én zal de achterhand wederom niet voldoende actief zijn.
Het gaat om die rug, niet om die krul. Die krul heeft geen toegevoegde waarde wanneer het paard niet over de rug loopt.

Dat is het niet. Al sinds dat de eigenaar (ik verzorg/berijd hem dus) er op rijd, loopt hij zo diep. Het heeft niks te maken met de achterhand. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:58

MichellexH schreef:
Dat is het niet. Al sinds dat de eigenaar (ik verzorg/berijd hem dus) er op rijd, loopt hij zo diep. Het heeft niks te maken met de achterhand. ;)

En die rijdt op hoog niveau????? Zegt me namelijk niks als hij het bij een ander ook doet :D
Bedoel je dan niet dat hij opgekropt loopt ipv te diep?

Maar goed, het slome heeft iig wel te maken met de achterhand ;)

MichellexH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 10:02

Citaat:
En die rijdt op hoog niveau????? Zegt me namelijk niks als hij het bij een ander ook doet :D
Bedoel je dan niet dat hij opgekropt loopt ipv te diep?

Maar goed, het slome heeft iig wel te maken met de achterhand ;)

Nee, maar ik denk wel dat het door zijn rug komt.
Hij heeft een aantal jaren geleden erge rugklachten gehad, dat is toen ook verholpen.
Maar hij heeft nog steeds een bot dat uitsteekt zegmaar, ik weet niet hoe dat heet waar die dat heeft?
Maar dat is nog steeds van het verhelpen van zijn pijn.
Misschien dat het ook in zijn nek zat en dat ie nu zo loopt?

Haha, ja. Maar hij loopt wel actiever ;)

MichellexH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 17:54

mag een slotje op ;)